مرزهای آبی، چشم اسفندیار ایران در کنترل کرونا

قشم- ایرنا- موج پنجم کرونا با شیوع انواع جدید ویروس‌ کرونا از استان‌های جنوبی آغاز شد که این امر اهمیت رصد تردد در مرزها و به ویژه مرزهای آبی-تجاری کشور را نشان می‌دهد.

شیوع ویروس کرونا برای نخستین بار ۲۴ آذر سال ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و به تدریج به سایر کشورهای دنیا گسترش یافت. کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، ۳۰ بهمن همان سال با گزارش دو مورد ابتلا به کرونا در قم به صورت رسمی حضور ویروس کرونا در ایران را تایید کرد.

همچنین چهارم اسفند سال ۱۳۹۸ رییس جمهوری که پیش از این به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور تشکیل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را داده بود، با صدور حکم و ابلاغ جدیدی به وی ماموریت داد تا ضمن تشکیل جلسات مستمر این ستاد، از همه توان مجموعه‌های مربوط به منظور کمک به جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی هر چه سریع‌تر این بیماری بهره گرفته و به طور مستمر به وی گزارش دهد.

این در حالیست که به دلیل رعایت نشدن جدی دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد کرونای کشور، مسافرت‌ها دید و بازدیدها و غیر آن تا کنون چهار موج شدید کرونا در کشور رخ داده است که آخرین آن از دهم اردیبهشت امسال آغاز شد.

هم اکنون موج جدید ویروس کرونا با انواع هندی و آفریقایی آن از استان‌های جنوبی در حال سرایت به سایر نقاط کشور است، که این امر اهمیت رصد اتباع و مسافران خارجی در مرزهای ایران را دوچندان کرده است.

در استان هرمزگان و به ویژه جزیره قشم که مرز آبی کشور محسوب می‌شوند، رصد تمام اسکله‌ها اعم از تجاری، مسافری و گردشگری باعث می‌شود که از اتفاقات مشابه جلوگیری شود.

شناسایی ۶۵ بیمار مبتلا به کرونا در کشتی‌ها

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز به ایرنا گفت: کنترل مرزها نیز از موضوعات مهم ستاد ملی مقابله با کرونا بود که مرزهای شرقی و گذرگاه‌های که خیلی رسمی نیستند باید بیشتر کنترل شوند و باید کنترل و دقت بیشتری در این مرزها انجام شود.

علیرضا رییسی افزود: در مورد نظارت بر مرزهای آبی نیز شناورهایی که از کشورهای برزیل، آلمان، مالزی، عراق و غیر آن بودند مورد رصد قرار گرفتند که تا کنون ۶۵ نفر از افراد این کشتی‌ها به ویروس کرونا مبتلا بودند که قرنطینه و اقداماتی مراقبتی برای آنها انجام شده است.

خطر شیوع ویروس دلتای هندی در قشم

فرماندار قشم هفته گذشته در آخرین جلسه ستاد کرونای این شهرستان، جزیره را در معرض خطر شیوع کرونای هندی دانست و گفت: با توجه به وجود اتباع هندی و پاکستانی در این منطقه خطر شیوع ویروس دلتای هندی در این جزیره وجود دارد.

علیرضا نصری با بیان اینکه از مسافران خارجی آزمایش کرونا گرفته می‌شود، افزود: باید نسبت به جمع‌آوری و خروج اتباع غیرمجاز اقدام کرد.

وی تصریح کرد: برخی تبعه مجاز پاکستانی که در شناورها و لنج‌های ماهیگیری فعالیت می‌کنند  تا اطلاع بعدی اجازه ورود به شهر را ندارند و باید در اسکله  و شناور بمانند.

۲ مرز مسافری دریایی در خلیج فارس کنترل می‌شود

دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مسافران ورودی به دو مرز مسافری دریایی رسمی در خلیج فارس توسط جمعیت هلال احمر از نظر بیماری کرونا غربالگری می‌شوند.

محمدحسن قوسیان مقدم افزود: مرزهای تجاری در کنترل جمعیت هلال احمر کشور نیستند و با توجه به اینکه این جمعیت یک نهاد عمومی غیردولتی است، تصمیم‌گیری برای حضور در سایر مرزها را ندارد.

وی ادامه داد: در صورت تصویب در ستاد کرونا، هلال احمر می‌تواند در همه مرزهای تجاری حضور یافته و از ورود بیماران مبتلا به کرونا جلوگیری کند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور تاکید کرد: داوطلبان این نهاد به مناطقی که ستاد مقابله با کرونا اعلام می‌کند، اعزام می‌شوند.

استان‌های جنوبی ایران با هند، پاکستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس از طریق اسکله‌های رسمی و غیر رسمی تجاری و ماهیگیری تعامل دارد. از این رو باید با اتخاذ تدبیرهای لازم، افراد فعال در تمام این اسکله‌ها غربالگری شوند تا ورود بیماران جدید و انواع ویروس به کشور کنترل شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha