۱۶ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۱۰
کد خبرنگار: 945
کد خبر: 84210664
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

وقتی همه روستاهای آذربایجان‌شرقی دارای پوشش اینترنتی می‌شوند

تبریز- ایرنا- پوشش اینترنتی روستاهای آذربایجان‌شرقی در حالی تا پایان امسال به ۹۰ درصد می‌رسد که این رقم در سال ۱۳۹۲ به ۶۰ درصد می‌رسید و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، قرار است تا پایان کار دولت دوازدهم، هیچ روستایی در این خطه بدون پوشش اینترنت نباشد.

به گزارش ایرنا، حوزه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی آذربایجان شرقی در هشت سال فعالیت دولت تدبیر و امید شاهد رشد در بخش های مختلف به موازات مناطق مختلف کشور بوده است، به گونه ای که قرار است پوشش اینترنت روستایی استان در خرداد ماه سال آینده به ۱۰۰ درصد برسد که نشان دهنده رشد ۴۰ درصدی در مقایسه با سال ۱۳۹۲ خواهد بود. 

افزایش ۱۷ درصدی پوشش تلفن همراه در مناطق روستایی، اتصال ۲ هزار و ۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت و افزایش ضریب نفوذ پهنای باند سیار  از ۴۹ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۷۸ درصد در زمان حاضر از دیگر شاخص های رشد حوزه آی سی تی آذربایجان شرقی در طول فعالیت دولت اعتدال است که به رغم تشدید چندباره تحریم های غیرقانونی و ضدانسانی آمریکا و متحدانش و در شرایط ضیق مالی دولت محقق و موجب امیدآفرینی در بین جمعیت روستایی استان شده است. 

در تبیین اهمیت تلاش برای یکسان سازی امکان استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی در مناطق روستایی و شهری آذربایجان شرقی، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که به دلیل جغرافیای کوهستانی این خطه بیش از ۳۰ درصد جمعیت روستایی آن در مناطق دورافتاده و صعب العبور با ارتفاع بیش از ۲ هزار متر ساکن هستند و ایجاد زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی در آنها مستلزم صرف هزینه کلان همراه با مشقت های کاری فراوان است.

حوزه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی آذربایجان شرقی در هشت سال گذشته همچنین رشد ۱.۳۵ برابری در تعداد مشترکان تلفن همراه، افزایش چهار برابری دستگاه های خودپرداز در مناطق روستایی، رشد بیش از ۵۰ درصدی دفاتر پیشخوان دولت در مناطق شهری و پوشش اینترنتی بیش از ۹۰ درصدی جاده های اصلی را تجربه کرده که حاکی از تلاش مجموعه نهادهای این حوزه برای توسعه اقتصاد دیجیتال به عنوان پایه و اساس توسعه یافتگی در جهان امروز به ویژه در مناطق روستایی و میسر کردن امکان مهاجرت روستایی است. 

بدیهی است که رشد چشمگیر و ملموس حوزه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی آذربایجان شرقی در دولت های یازدهم و دوازدهم به معنای نفی کمبودها و مشکلات موجود در این حوزه راهبردی نیست، اما در آستانه دهه پنجم پیروی انقلاب اسلامی، نشانه خوبی از مسیر رو به جلوی این حوزه در مناطق شهری و روستایی و امیدآفرینی برای مردم است.

محمد فرزاد، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان‌شرقی

بیش از ۷۰ درصد روستاهای آذربایجان شرقی زیر پوشش تلفن همراه هستند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی به ایرنا گفت: در زمان حاضر بیش از ۷۰ درصد روستاهای استان زیر پوشش تلفن همراه قرار دارند ، در حالی که این رقم در سال ۹۲ شمسی ۶۰ درصد بود. 

محمد فرزاد افزود: تا پایان امسال این عدد در روستاها به ۹۰ درصد افزایش خواهد یافت و در پایان کار دولت دوازدهم، کل روستاهای آذربایجان شرقی تحت پوشش تلفن همراه خواهند بود. 

وی ادامه داد: تاکنون یکهزار و ۹۶۸ روستای آذربایجان شرقی تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفته اند که نسبت به هفت سال قبل ۱۷ درصد درصد افزایش دارد. 

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی گفت: از مجموع ۲هزار و ۷۲۰ روستای آذربایجان شرقی، ۲ هزار و ۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار دارای اینترنت هستند که جزو تعهدات است. 

 فرزاد افزود: از این تعداد ۲۴ درصد روستاها دارای پوشش ۳ جی و ۹ درصد روستاها دارای پوشش ۴ جی هستند.

وی ادامه داد: ضریب نفوذ پهنای باند سیار در آذربایجان شرقی نیز از ۴۹ درصد در سال ۱۳۹۲ اکنون به ۷۸ درصد افزایش یافته است، ضمن اینکه ضریب نفوذ تلفن همراه از ۷۳ درصد به ۱.۳۵ برابر  ارتقا یافته و تعداد مشترکان تلفن همراه در آذربایجان شرقی نیز از ۲ میلیون و ۷۵۲هزار و ۷۸ مشترک در سال آغازین دولت تدبیر و امید به پنج میلیون و ۴۷۴هزار و ۲۷۹ مشترک افزایش یافته که حدود ۱.۳۵ برابر رشد نشان می دهد.

آذربایجان شرقی از حیث اینترنت و کیفیت جزو پنج استان برتر کشور است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان شرقی یادآوری کرد: استان ما از حیث اینترنت و کیفیت آن جزو پنج استان برتر کشور بوده و به لحاظ ADSL رتبه ششم کشور را دارد، ضمن اینکه مردم استان اغلب وای فای را می پسندند و از بسته های اینترنتی کمتر استقبال می کنند. 

وی همچنین مجموعه تعداد دستگاه‌های خودپرداز نصب شده در روستاهای آذربایجان شرقی را ۴۶ دستگاه در سال ۱۳۹۲ اعلام کرد و افزود: اکنون تعداد آنها به ۱۷۵ دستگاه در روستاهای آذربایجان شرقی افزایش یافته، ضمن اینکه تعداد دفاتر پیشخوان دولت در مناطق شهری از ۲۹۵ به ۴۲۰ دفتر ارتقا یافته است.

فرزاد ادامه داد: در روستاهای آذربایجان شرقی ۷۶۰ دفتر پست بانک و «آی.سی.تی» روستایی فعالیت دارند که نشان دهنده توجه به اقتصاد دیجیتال است که مهاجرت ها را از روستاها کاهش می دهد. 

وی همچنین در خصوص وضعیت پوشش جاده‌ای اپراتور ها در جاده های اصلی و فرعی آذربایجان شرقی گفت: از مجموع سه هزار و ۳۸۳ کیلومتر جاده‌های اصلی و فرعی آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۹۸۲ کیلومتر تحت‌پوشش اینترنت ۲ جی, یک هزار و ۵۸۰ کیلومتر زیر پوشش ۳ جی و ۸۶۰ کیلومتر تحت پوشش اینترنت ۴ جی همراه اول قرار دارند. 

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۲۹۱ کیلومتر از جاده های آذربایجان شرقی تحت پوشش اینترنت ۲ جی و ۲ هزار و ۲۴۴ کیلومتر زیر پوشش اینترنت ۳ جی و یکهزار و ۵۵۳ کیلومتر زیر پوشش اینترنت ۴ جی ایرانسل قرار دارند. 

وی در خصوص توسعه زیرساخت های روستایی در آذربایجان شرقی نیز گفت: در هشت سال گذشته، ساخت سایت جدید در ۳۱ روستا، ارتقای تکنولوژی در ۹ روستا از محل اعتبارات دولتی و توسعه ADSL روستایی در ۷۵ روستا، نصب کافو نوری روستایی در ۲۴ روستا، جایگزینی سوئیچ و ارتقای تجهیزات تلفن ثابت مراکز روستایی در هشت مرکز روستایی، تبدیل کابل مسی روستاهای اقماری به فیبر نوری DLC در ۲۱ روستای اقماری، راه اندازی ۱۰ سایت جدید روستایی، ارتقای تکنولوژی در پنج روستا توسط بخش خصوصی انجام شده است. 

وی همچنین در خصوص توسعه زیرساخت های شهری حوزه ارتباطات در آذربایجان شرقی گفت: شرکت ایرانسل تعداد ۱۵ سایت جدید شهری راه اندازی کرده و ۲ سایت جاده‌ای را به نسل چهارم ارتقا داده است. 

فرزاد همچنین در خصوص هوشمند سازی مدارس روستایی و شهری نیز گفت: ۷۰ درصد مدارس آذربایجان شرقی زیر پوشش طرح هوشمندسازی قرار گرفته اند و در واقع ۲ هزار و ۲۴۳ مدرسه روستایی و یک هزار و ۵۵۹ مدرسه شهری هوشمند شدند.

بیش از ۶۰۰ کیلومتر کانال فیبرنوری در خیابان‌های اصلی و فرعی کلانشهر تبریز اجرا شده است

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: نصب ۱۹ کافونوری شهری، توسعه ADSL شهری در ۲۱ مرکز، تجهیز و توسعه مراکز تلفن در ۵ مرکز شهری، راه اندازی سایت جدید ۲ جی و ۳ جی در ۲ شهرک صنعتی استان از جمله اقدامات انجام یافته است. نصب ۱۹ کافونوری شهری، توسعه ADSL شهری در ۲۱ مرکز، تجهیز و توسعه مراکز تلفن در ۵ مرکز شهری، راه اندازی سایت جدید ۲G و ۳G در ۲ شهرک صنعتی استان از جمله اقدامات انجام یافته است. 

یوسف شکوری افزود: راه اندازی پنج سایت جدید شهری و ارتقای تکنولوژی ۵ سایت شهری از دیگر اقدامات در سال اخیر است.  

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۶۰۰ کیلومتر کانال فیبرنوری در خیابان‌های اصلی و فرعی کلانشهر تبریز اجرا شده است و اکنون در حدود ۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی و تجاری از این سرویس استفاده می‌کنند.

وی گفت: همچنین ارتباط حدود ۴۰۰ دستگاه اداری و تولیدی آذربایجان شرقی به اینترنت، با اتصال مستقیم به شبکه فیبرنوری تامین می‌شود.

کوتاه ترین راه برای ایجاد درآمد و اشتغال حوزه آی تی است

استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: پهناور بودن ایران اسلامی و ضرورت توزیع عادلانه خدمات از طرف دیگر رقابت با دنیا از جهات فنی و تکنولوژیکی اهمیت دسترسی و پوشش گسترده این امکانات را نمایان می کند.  

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اینکه صنعت و تجارت وابسته به آی تی می باشد، اضافه کرد: کوتاه ترین راه برای ایجاد درآمد و اشتغال حوزه آی تی است؛ البته باید پوشش ارتباطات و مخابرات نیز در آذربایجان شرقی افزایش یافته و تکمیل شود تا مردم از فن آوری های ارتباطی در جهت رفاهشان بهره مند شوند.  

وی با تاکید بر اینکه سرعت و کیفیت خدمات اینترنتی هم باید در کنار ضریب پوشش آن مورد توجه کامل قرار گیرد، ادامه داد: قیمت و هزینه برخورداری از اینترنت گران است و باید با کیفیت مناسب و قیمت ارزان به مردم خدمات ارایه شود.  

استاندار آذربایجان شرقی یادآوری کرد: توسعه دربستر زیرساخت ها صورت می گیرد اما در دنیای امروز موضوع ارتباطات و اطلاعات بسیار مهم است که به برکت انقلاب اسلامی طرح های این حوزه یکی پس از دیگری محقق می شود. 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha