۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۲۰
کد خبر: 84204785
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۰۰ میلیارد ریال برای ساماندهی زباله آمل اختصاص یافت

ساری - ایرنا - فرماندار آمل از اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال برای فاز نخست طرح ساماندهی زباله این شهرستان خبر داد و گفت که تاکنون ۷۰ میلیارد ریال از این مبلغ به حساب شهرداری واریز شده است.

علیرضا شریعت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مکان انتخاب شده برای ساماندهی پسماند شهرستان آمل در ۴۰ کیلومتری جاده هراز در محدوده سنگچالک واقع شده است  و خوشبختانه هیچگونه مشکل زیست محیطی ندارد و این مکان توسط متولیان امر تایید و تصویب نهایی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پنج هکتار زمین  برای شروع اجرای طرح ساماندهی زباله شهرستان در اختیار شهرداری قرار گرفته است ، گفت : این زمین قابلیت افزایش تا ۲۰ هکتار را نیز دارد.

فرماندار آمل افزود: برای ساماندهی پسماند در محل جدید  دو پیشنهاد مطرح است که شامل احداث کارخانه بیوگاز  یا زباله سوز می باشد  که تصمیم نهایی در خصوص این پیشنهادات از سوی وزارت کشور اتخاذ می شود.

وی  با اعلام این که ۹۰میلیارد ریال اعتبار هم هفته آینده به حساب شهرداری واریز می شود ، گفت : خوشبختانه برای تامین اعتبار از سوی دولت مشکلی وجود ندارد و عملیات اولیه از جمله هموارسازی مسیر دسترسی،تسطیح اراضی و آماده سازی زمین برای احداث سایت زباله در حال انجام است.

شریعت افزود : قطعات اصلی خط پردازش زباله  نیز از سوی یک شرکت داخلی در حال آماده سازی است و مطابق قرارداد در  فروردین سال ۱۴۰۰ در آمل مستقر خواهد شد و بعد از آن دیگر زباله به منطقه عمارت منتقل نخواهد شد. 

عمارت منطقه ای در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر آمل در مسیر جاده هراز است که تقریبا از چهار دهه پیش تاکنون میزبان زباله شهروندان آملی و چند شهر همجوار دیگر است. سایت زباله ای که حتی ۱۵ سال بیشتر از حدود استاندارد فعالیت کرده و هنوز نیز مقصد زباله است.

این منطقه در زمینی به مساحت ۹ هکتار، روزانه میزبان ۴۱۰ تن زباله از شهرها و روستاهای اطراف است که به گفته بسیاری از مسئولین شهری و استانی و همچنین انجمن های حامی محیط زیست خارج از توان سایت است و چند سالی به مرحله اشباع رسید.

مهم ترین مشکل حل معضل زباله عمارت آمل که از ۲۰ سال پیش در دستور کار قرار گرفت ، تعیین زمین مناسب با حداقل پیامدهای محیط زیستی برای اجرای طرح های ساماندهی بود ،  که در آبان ماه امسال پس از سفر دکتر نوبخت به مازندران و اختصاص بودجه ۶ هزار میلیارد ریالی  برای حل مشکل پسماند به مازندران با اختصاص زمین مناسب  وارد مرحله اجرایی شده است.

حل معضل زباله مازندران با تقسیم بندی استان به ۹ منطقه در دستور کار قرار گرفت. حل این مشکل در شهرهای بابلسر ، بابل ، آمل و نور قرار است با ایجاد کارخانه های پسماند و یا تکمیل کارخانه های موجود انجام شود. بر اساس اطلاعات قبلی ، شهر بابل دارای کارخانه پسماند است که باید بهینه سازی شده و ظرفیت آن افزایش یابد. برای شهرهای نور و قائمشهر و بابلسر هم پیمانکار واجد شرایط برای اجرای طرح ساخت کارخانه کمپوست انتخاب شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha