صید ماهی از دریاچه سد مهاباد آغاز شد

مهاباد- ایرنا- مدیرعامل تعاونی صید و صیادی مهاباد گفت: با آغاز فصل مناسب، صید ماهی از دریاچه سد این شهرستان توسط اعضای این تعاونی آغاز شد.

جواد شاشانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اعضای این تعاونی با توجه به شرایط آب و هوایی در طول روز با استفاده از تور و چند قایق موتوری ماهی صید می‌کنند و این مجوز تا فروردین ماه تداوم دارد.

وی اضافه کرد: در اواخر فروردین هر سال به دلیل شروع فصل تخم‌ریزی ماهی‌ها عملیات صیادی متوقف می‌شود و اعضای این تعاونی در فصولی‌ که صید ماهی صورت نمی‌گیرد، کار محافظت از دریاچه سد و مقابله با صیادان غیرمجاز را برعهده دارند.

مدیرعامل تعاونی صید و صیادی مهاباد گفت: به دلیل رهاسازی نشدن بچه‌ماهی در داخل سد، میزان صید ماهی از سد مهاباد بسیار کاهش یافته و در طول سال به کمتر از ۵۰ تُن رسیده است در حالی که در سال‌های قبل ۲۵۰ تا ۳۰۰ تُن ماهی توسط اعضای تعاونی صید و صیادی مهاباد برداشت می‌شد.

"شاشانی" اضافه کرد: در دریاچه پشت سد مهاباد انواع ماهی‌های بومی و غیربومی شامل زردماهی، سفید رودخانه‌ای، کپور، آمور، سیم‌برگ، سوف و فیتوفاک صید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تعاونی صید و صیادی مهاباد ۴۱ نفر به طور مستقیم و ۲۰۰ نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال دارند اظهار داشت: در فصل کاری سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، ۲ ماه زودتر عملیات صیادی در دریاچه سد مهاباد متوقف شد و اعضای این تعاونی تنها توانستند، حدود ۱۸ تُن ماهی صید کنند.

همزمان با فصل صید ماهی در منابع آبی مهاباد علاوه بر دریاچه سد مهاباد در دریاچه سد "سنجاق" و رودخانه این شهر نیز صید انواع ماهیان گرمابی صورت می‌گیرد.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر مهاباد، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می دهد.
سد مهاباد که در ضلع‌غربی این شهر احداث شده، تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیکترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha