۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۸:۳۷
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84105399
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کرونا امانت کتاب در خراسان شمالی را کاهش داد

۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۸:۳۷
کد خبر: 84105399
کرونا امانت کتاب در خراسان شمالی را کاهش داد

بجنورد- ایرنا - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا امانت کتاب در این استان را به یک پنجم کاهش داد گفت: در هفت ماه گذشته ۱۰۰ هزار جلد کتاب از کتابخانه‌ها به امانت رفت.

علی‌محمد جهانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال در این بازه زمانی حدود ۵۰۰ هزار جلد کتاب از کتابخانه های استان به امانت رفته بود.

وی افزود: خراسان شمالی در سال گذشته با ۶۰ هزار عضو از نظر شمار اعضای کتابخانه‌های عمومی و نیز شاخص امانت‌گیری کتاب رده سوم کشور را به دست آورده بود.

جهانی اظهار داشت: از نظر عضویت کتابخانه ها در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته ایم که علت این امر نیز شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت ها در بازگشایی کتابخانه ها و رفت و آمد ها بوده است.

میانگین امانت گیری کتاب در کشور ۳۷ جلد به ازای هر ۱۰۰ نفر است، این در حالی است که در استان خراسان شمالی بیش از ۴۵ جلد به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت به امانت می رفت، شیوع ویروس کرونا این شاخص در استان  را پایین آورد.

نرخ جهانی امانت گیری کتاب بر اساس استاندارد فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) ۳۵۰ جلد و در ۱۵ کشور پیشرو دنیا یکهزار و ۱۳۰ جلد است.  

جهانی سرانه عضویت در کتابخانه های عمومی را پنج نفر به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت دانست و گفت: به نوعی پنج درصد جمعیت استان عضو کتابخانه ها هستند این شاخص در کشور کمتر از چهار نفر است.

ارسال کتاب با پیک 

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی از اجرای طرح ارسال کتاب با پیک نیز به منازل اعضای کتابخانه های عمومی استان خبر داد و گفت: متقاضیان می توانند از کتابخانه ها درخواست کتاب مورد نظر خود را داشته باشند، کتاب با پیک برای آنان ارسال خواهد شد.

جهانی افزود: هزینه پیک بر عهده اعضای کتابخانه ها است اما تلاش می کنیم تا بخشی از هزینه را نیز پرداخت کنیم.

وی تعداد کتابخانه های عمومی استان را ۷۰ باب عنوان کرد و افزود: از مجموع این کتابخانه ها ۶۰ باب کتابخانه نهادی و ۱۰ باب کتابخانه مشارتی است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha