۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۴۵
کد خبرنگار: 2981
کد خبر: 83919925
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فعالیت کارخانه کمپوست پسماند تنکابن آغاز شد

۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۴۵
کد خبر: 83919925
فعالیت کارخانه کمپوست پسماند تنکابن آغاز شد

نوشهر – ایرنا – فعالیت کارخانه کمپوست پسماند ۲۵۰ تنی تنکابن روز دوشنبه همزمان با دومین روز از هفته دولت در منطقه پرده سر بخش خرم آباد این شهرستان با حضور مسئولان استانی و شهرستانی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران در آئین افتتاحیه این کارخانه با تاکید بر توجه مسئولان کشوری و استانی به حل مشکل پسماند استان ، گفت:‌  در سال گذشته ۱۲۴ میلیارد تومان اعتبار برای حل این معضل در استان هزینه شده است .

مهدی رازجویان افزود : همه این اعتبارات تخصیص یافته شده از سوی دفتر مقام معظم رهبری بوده است.

وی گفت :‌ اگر می خواهیم به توسعه پایدار در استان برسیم باید به مقوله محیط زیست و پسماند استان توجه ویژه ای داشته باشیم تا در این شرایط بتوانیم از حضور سرمایه گذران و گردشگران بهترین بهره را ببریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران بر ضرورت حفظ طبیعت خدادادی و جلوگیری از روان شدن شیرابه ها در داخل جنگل ها تاکید کرد و افزود :‌ باید در مقوله پسماند مدیریت منطقه و علمی اعمال شود تا به نتایج مطلوبتری دست یابیم.

رازجویان همچنین یاد و خاطره شهدای دولت از جمله شهیدان  رجایی و باهنر را گرامی داشت.

مدیر عامل سازمان پسماند استان مازندران  هم در این آئین گفت:‌ در شهرستان ۱۷۰ هزار نفری تنکابن به طور متوسط در هر شبانه روز حدود ۹۰ تن پسماند تولید می شود که در برخی از ایام بویژه در تعطیلات تابستان و نوروز این رقم به واسطه ورود گردشگران و مسافران تا حدود دو برابر نیز افزایش می یابد.

محمد زرودی افزود :‌  در ۳۰ سال گذشته پسماندهای این شهرستان در سایت پرده سر به مساحت ۴.۵ هکتار تخلیه و انباشت می شد و ارتفاع پسماند های انباشت شده در برخی نقاط به ۴۵ متر می رسید و آلودگی های زیست محیطی زیادی به همراه داشت.

وی در خصوص تاریخچه احداث کارخانه کمپوست تنکاین هم توضیح داد :  در سال ۸۸ برای نخستین بار کارخانه کمپوستی جهت بازیافت پسماند های انباشت شده در همین مکان فعلی احداث شد اما از آنجا که به لحاظ فنی مشکلات زیادی داشت بر اثر بارش برف تخریب و تمامی تجهیزات آن نابود شد و بعد از آن بود که در دوره پنجم شورای اسلامی شهر و مدیریت جدید شهری بار دیگر احداث کارخانه کمپوست بر سر زبان ها افتاد و با تزریق اعتبار از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب روند اجرایی آن سرعت بیشتری به خود گرفت تا اینکه سرانجام در هفته دولت به بهره برداری رسید.

او افزود : در مجموع برای احداث این کارخانه و بحث تصفیه شیرابه و زهکشی از محل اعتبارات دفتر رهبر معظم انقلاب مبلغ ۲۷ میلیارد تومان اختصاص داده شد.

مدیر عامل شرکت پسماند مازندران گفت:‌  برای راه اندازی کامل این کارخانه نیاز به دستگاه ویندرو ترنر بود که به دلیل شرایط تحریم های ظالمانه به سختی وارد کشور شد و تامین منابع مالی آن که ۵۰۰ هزار یورو بود پس از ۹ ماه محقق و سرانجام در سایت پرده سر مستقر شد.

به گفته وی، تونل زهکش و تصفیه شیرابه این کارخانه در حال حاضر دارای ۵۰ درصد پیشرفت فیزکی دارد و تا ۲ ماه آینده هر دو پروژه به بهره برداری می رسد.

وی در خصوص مزایای این کارخانه هم گفت : در این کارخانه سه محصول قابل بازیافت ، غیر قابل بازیافت و مواد آلی تولید می شود که پسماند های غیر قابل بازیافت جهت سوزاندن به کارخانه زباله سوز نوشهر انتقال می یابد و محصول قابل بازیافت نیز به فروش می رسد.

زرودی افزود : در مرحله نهایی که تولید مواد آلی است نقش فرآیند تفکیک زباله از مبداء بسیار حائز اهمیت است به طوری که اگر این فرایند به خوبی صورت نگیرد ، محصول نهایی ارزش چندانی برای فروش نخواهد داشت.

آیین بهره برداری از کارخانه کمپوست پسماند ۲۵۰ تنی تنکابن امروز با حضور محمد محمدی تاکامی مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری ، حجت الاسلام هدایتی امام جمعه ، سید شمس الدین حسینی نماینده مردم شهرستان های تنکابن ، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی ، سید امیر حسینی جو فرماندار ویژه شهرستان تنکابن و جمعی از مسئولان شهرستانی برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha