۱۸ هزار هکتار گندم‌زار ارومیه علیه "سن" آفت‌زدایی شد

ارومیه- ایرنا- سرپرست جهاد کشاورزی ارومیه گفت: بیش از ۱۸ هزار هکتار از مزارع گندم این شهرستان در ۲ مرحله سن مادری و پوره آفت‌زدایی شد.

 محمود سپهرفر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: مبارزه با سن گندم از اواخر فروردین سال جاری در شهرستان ارومیه آغاز شده و تا اوایل تیر ادامه داشت که از مجموع ۱۸ هزار هکتار سطح مبارزه، ۱۲ هزار و ۹۸۰ هکتار سطح مبارزه با پوره این آفت و بیش از پنج هزار هکتار مبارزه با سن مادری بوده‌است.

وی با اشاره به اهمیت کنترل سن گندم اضافه کرد: سن غلات از مهمترین آفات مزارع گندم و جو بوده و از برگ، جوانه، ساقه، سنبله و دانه‌های گندم و جو تغذیه کرده و به مزارع خسارت می زند؛ این آفت با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه گفت: این مدیریت برای کاهش درصد سن زدگی و افزایش کیفیت گندم تولیدی پایش و رصد حشره در طول مدت رشدی گندم، آموزش و توصیه فنی و کارشناسی زمان مناسب کنترل و نظارت در زمان و نحوه اجرای مقابله با آفت را در واحد حفظ نباتات شهرستان و شبکه مراقبت آفت در مراکز ۱۱ گانه جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه در دستور کار قرار داده‌است.

وی بیان کرد: علف های هرز یکی دیگر از عوامل کاهش عملکرد محصولات کشاورزی هستند که باید در جهت کنترل آنها مبارزه موثر و به موقع انجام شود.

وی با بیان اینکه عملیات مبارزه با علف های هرز مزارع گندم و جو شهرستان ارومیه در سال زراعی جاری در سطح ۲۴ هزار هکتار صورت گرفته است، اضافه کرد: امسال ۴۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان ارومیه به کشت گندم اختصاص یافته و پیش‌بینی می‌شود ۶۹ هزار تن گندم تولید و برداشت شود.

سالانه بیش از ۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی به کشت گندم اختصاص می‌یابد و تولید بالای ۵۰۰ هزار تن از مزایای این استان در تولید گندم دیم و آبی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha