مدیرکل بهزیستی فارس: زنگ خطر با زنانه‌شدن و کاهش سن اعتیاد نواخته شده است

شیراز- ایرنا- مدیرکل بهزیستی فارس عنوان کرد: زنانه شدن و کاهش سن اعتیاد معضلات مهم امروز در حوزه مصرف مواد مخدر است که زنگ خطر را بیش از پیش به صدا در آورده است.

سید صادق کشفی‌نژاد، پنجشنبه پنجم تیرماه در نشستی خبری که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، شعار این سال را «دانش بیشتر برای مراقبت بهتر» عنوان کرد و افزود:‌ توانمندسازی و دانش‌افزایی زنان برای آگاه سازی اجتماعی مهمترین موضوعی است که باید به آن پرداخت.

کشفی بیان کرد:‌ این شعار که بر نقش زن در اجتماع تاکید می‌کند، چنانچه آسیب‌های اجتماعی جامعه بانوان را نیز دربرگیرد، باید زنگ خطر و هشدار را به صدا در آورد.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی یکی از نهادهای فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر به ویژه در بخش درمان، پیشگیری و بازتوانی است، افزود: باوجود تلاش‌های بسیار نهادهای مختلف هر سال شاهد روند افزایشی در تولید، مصرف، تنوع و تکثر مواد روان‌گردان هستیم.

مدیرکل بهزیستی فارس قاچاق مواد مخدر را یکی از سودآورترین جرایم در سطح بین‌المللی دانست و گفت: از همین رو این سوداگران مرگ همواره در تلاش‌اند که گروه بیشتری از مردم را درگیر اعتیاد کنند و چنانچه امروز شاهدیم، زمانی اعتیاد در کشور کاملا مردانه بود، اما این آسیب هم مانند دیگر آسیب‌ها، رنگ زنانه به خود گرفت و شمایل خود را عوض کرد.

این مقام مسوول با اشاره به نقش رسانه‌ها در پیشگیری از اعتیاد اظهار داشت: رسانه‌ها با آگاه‌سازی می‌توانند درباره خطر سهولت دسترسی به مواد مخدر اقدام کنند؛ متاسفانه امروز حتی اطلاع رسانی برای معرفی انواع مواد مخدر به خوبی شکل نگرفته است و برخی مواد مخدر صنعتی می‌توانند با یک بار استعمال فرد را درگیر اعتیاد دائمی کنند.

به گفته مدیر کل بهزیستی فارس مرکز جامع درمان اعتیاد با سبک جدید و حمایت پس از سم‌زدایی در کشور وجود ندارد و همواره  یک مسیر انحصاری برای فرد با کمک وی و خانواده او در جریان ترک اعتیاد شکل می‌گیرد.

بهزیستی ۶میلیارد تومان برای درمان معتادان در فارس هزینه کرده است 

کشفی‌نژاد با اشاره به اینکه با شیوع کرونا از معتادان متجاهر تست کرونای رایگان گرفته می‌شود، ادامه داد: هزینه هر تست ۵۰۰ هزار تومان است و کرونا به معضلات درمان و رسیدگی به این قشر افزوده است.

وی افزود: بهزیستی در سال گذشته سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای درمان معتادان متجاهر و درمجموع  ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای درمان اعتیاد هزینه کرده است.  

مدیرکل بهزیستی فارس ابراز داشت: افزون بر این، سازمان بهزیستی، بیش از ۳۰۰ کارگاه در حوزه مهارت‌های زندگی راه‌اندازی کرده‌ است که مهم‌ترین آموزش‌ها در زمینه پیشگیری از اعتیاد به‌شمار می‌رود.

کشفی نژاد با اشاره به اینکه ابتلای ۶۰ درصد افراد به اعتیاد ازطریق دوستان است، عنوان کرد: ضروری است آموزش و توانمندسازی خانواده‌ها در این حوزه افزایش یابد و تا در خانواده به فرد مبتلا به اعتیاد یاری نشود، وسوسه‌ ممکن است او را دوباره به مسیر خطر بکشاند.

وی در همین زمینه  اجرای طرحی مشترک با آموزش و پرورش را مطرح و اضافه کرد:‌هدف از این طرح که "مانا" نام دارد، مشارکت دانش‌آموزان در پیشگیری از اعتیاد است.

مدیرکل بهزیستی فارس در ادامه به ضرورت فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد اشاره کرد و گفت: اشاعه فرهنگ پیشگیری از اعتیاد با یاری سمن‌ها در دستور کار است.

وی همچنین اعلام کرد: خط ملی اعتیاد با سرشماره «۰۹۶۲۸» برای پاسخگویی در زمینه اعتیاد از ۸ صبح تا ۲۰ هر روز در اختیار مردم قرار دارد.

پنجم تیرماه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نام دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha