۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۷:۴۹
کد خبر: 83815050
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازگشت زباله به ساحل محمود آباد

۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۷:۴۹
کد خبر: 83815050
بازگشت زباله به ساحل محمود آباد

ساری - ایرنا - طرح تخلیه سایت زباله شهر محمودآباد مازندران و جابه جایی آن که قرار بود تا انتهای سال ۹۸ به پایان برسد ، گویا به خاطر کرونا به سرانجام نرسید و بار دیگر زباله های این شهرستان در ساحل دپو می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، معضل زباله در استان مازندران ریشه دیرینه دارد که در چند دهه اخیر در کنار سرگردانی چگونگی برخورد با آن ، محیط زیست مازندران را به سمت فاجعه کشانده است . مشکل پسماند در مازندران فقط به جنگل ها و ییلاقات استان ختم نشد و در یک دهه اخیر بلای جان سواحل استان شد و یکی از این مناطق ، شهر ساحلی و گردشگرپذیر محمودآباد است که سالهاست با این معضل دست و پنجه نرم می کند. 

سایت زباله محمودآباد اکنون در فاصله حدود ۲۰ متری دریای خزر قرار دارد و بیش از چهار دهه است که مقصد زباله مردم و مسافران این شهرستان ساحلی است. همچنین این سایت در زمان اوج خود روزانه محل دپوی ۲۰ تن زباله بود و طبق آخرین اطلاعات رسمی حدود هفت تا ۱۰ هزار تن زباله در این سایت دپو شده است که هر ۲۴ ساعت ۵۰۰ لیتر شیرابه را روانه اطراف می کند.

آذر ماه سال گذشته پس از انتشار فیلم ها و تصاویری از فاجعه سایت زباله شهر محمودآباد در رسانه‌ها و فضای مجازی ، صدای آن از بعد استانی و کشوری فراتر رفت . انتشار این تصاویر همچنین سبب شد تا معاون سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور وضعیت زباله در استان‌های شمالی کشور بویژه محمودآباد را فاجعه بار توصیف و اعلام کند " حجم زیاد زباله در فاصله نزدیک دریا رها شده‌ است که شیرابه‌های آن به صورت مستقیم از یک طرف وارد دریا و از طرف دیگر وارد شالیزارهای اطراف آن می‌شود ".

وعده‌ها و عمل

در همان ایام در جلسه شورای اداری محمودآباد که برای تعیین تکلیف زباله شهرستان تشکیل شد ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران اظهار داشت: اطمینان می دهیم تا حدود یک ماه آینده (یعنی پایان دی ماه ) به طور کامل زباله از سایت ساحلی محمودآباد تخلیه شود.

مهدی رازجویان تاکید کرده  بود : مکان فعلی دپوی زباله که متعلق به راه و شهرسازی است بر حسب نظر و پیگیری های استاندار قرار است به پارک و فضای سبز تبدیل شود تا خاطره‌ای که از آن مکان باقی مانده به یک خاطره خوب در ذهن مردم تبدیل گردد.

البته چندی بعد در دی ماه ۹۸ فرماندار و مسئولان شهرستان محمودآباد اعلام کردند که کار تخلیه زباله سایت ساحلی این شهر سنگین و زمانبر است و تقریبا ۲ ماه فرصت لازم است تا کاملا منطقه از زباله تخلیه شود. البته مسئولان شهرستانی وعده داده بودند که  در مدت تخلیه سایت هیچگونه زباله ای در محل تخلیه نخواهد شد ، ولی اکنون با گذشت حدود ۶ ماه به گفته محلی ها سایت زباله محمودآباد دوباره به محل دپو تبدیل شده است.

همچنین مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا از سایت دپوی زباله محمودآباد نشان می دهد که این مکان بار دیگر به محلی برای دفن زباله تبدیل شده است و زباله های روزانه محمودآبادی ها در این سایت که در فاصله اندکی از ساحل واقع شده است تخلیه می شود.

البته در مشاهدات اخیر حجم زباله نسبت به گذشته بسیار کم شده بود و مشخص است زباله های قبلی که در مدت بیش از  ۲ دهه در این مکان دپو شده بود ، جمع آوری شده است.

کرونا ، متهم ردیف اول  

شهردار محمودآباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که انتقال زباله های انباشه شده در سایت زباله محمودآباد که از پاییز پارسال آغاز شده بود تا اواخر بهمن ادامه داشت و روزانه حدود ۸۰ تن زباله از این محل خارج می شد .

علی صیقل وازی افزود : متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا حمل زباله این سایت که به مکان دیگری برده می شد ، متوقف شد .

وی گفت : در این مکان بالغ بر ۱۳ هزار تن زباله انباشته شده بود که تقریبا این محل قبل از شیوع ویروس کرونا از زباله تخلیه شد .

وی با بیان اینکه روزانه حدود ۳۰ تن زباله در محمودآباد تولید می شود ، افزود: خارج نکردن زباله طی ۷۵ روز گذشته و دپوی آن در سایت سبب شده است تا دوباره وضعیت کنونی ایجاد شود.

شهردار محمودآباد با بیان اینکه تمام مسئولان شهری برای حل این مشکل دغدغه دارند ، ابراز امیدواری کرد که تا کمتر از یک ماه دیگر این محل از زباله خالی خواهد شد.

وی همچنین گفت :  زمین مورد نیاز برای دپوی بهداشتی زباله و همچنین احداث مجموعه زباله سوز به محیط زیست پیشنهاد داده شده است و در حال حاضر ما منتظر مجوز محیط زیست برای زمین پیشنهادی هستیم.

صیقل وازی تاکید کرد: پس از تایید زمین از سوی محیط زیست عملیات پردازش زباله ها انجام خواهد شد و سایت زباله به سرعت تخلیه می شود.

کلید زباله سوز محمودآباد در دست شهردار سرخرود 

فرماندار شهرستان محمودآباد پیشتر به خبرنگار ایرنا گفته بود که ایجاد سایت زباله سوز در شهر سرخرود از توابع این شهرستان یکی از راهکارهای دائمی برای حل مشکل زباله محمودآباد است  که در حال حاضر طرح زباله سوز سرخرود به دلیل فقدان انتخاب شهردار به تعویق افتاده است.

حال که شهردار سرخرود نیز انتخاب شده است گویا طرح زباله سوز نیز باید رنگ اجرایی به خود بگیرد چون به گفته فرماندار محمودآباد سازمان برنامه و بودجه برای احداث مجموعه کوچک زباله سوز ۱۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است که شرطش تهیه ۲۵ هزار مترزمین برای ایجاد آن است.

شریعت با بیان اینکه شرایط جغرافیایی محمودآباد و بالا بودن سطح آب امکان تهیه چنین زمینی را بسیار سخت کرده است، افزود : در حال حاضر چند نقطه مشخص شده که در حال رایزنی با محیط زیست و استانداری مازندران برای معرفی آن هستیم .

وی از انتخاب و رایزنی با پیمانکار احداث مجموعه زباله سوز محمودآباد نیز خبر داد و گفت : یکی از شرکت های دانش بنیان قرار است مسئولیت اجرای این طرح زباله سوز را بر عهده بگیرد که پس از تایید زمین مورد نظر فعالیت اجرایی خود را آغاز خواهد کرد. 

شریعت ابراز امیدواری کرد که تا کمتر از ۶ ماه آینده نه تنها ساحل محمودآباد از زباله پاکسازی شود، بلکه برای حل دائمی مشکل پسماند شهرستان قدم های مثبتی جهت ساخت زباله سوز نیز برداشته شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha