۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۷:۵۶
کد خبرنگار: 1405
کد خبر: 83756900
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

آغاز مبارزه با آفت سن غلات در آذربایجان‌غربی

۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۷:۵۶
کد خبر: 83756900
آغاز مبارزه با آفت سن غلات در آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: مبارزه با آفت سن غلات در ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان آغاز شد.

جعفر وحدت روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در صورت مبارزه نکردن به موقع با آفت سن، خسارت کمی و کیفی چشمگیری به محصول وارد می‌شود، افزود: با توجه به بازدیدهای مستمر میدانی از اماکن زمستان‌گذران و روند ریزش سن مادری، اولین ریزش در ۱۵ فروردین از شهرستان سردشت و به تدریج با توجه به شرایط آب و هوایی از سایر شهرستان‌های استان گزارش شد.

وی با بیان اینکه پایش و بررسی مزرعه‌ای توسط کارشناسان آغاز شده است و همچنان ادامه دارد اظهار داشت: در مزارعی که در حد نرم مبارزه باشند گندم‌کاران با راهنمایی کارشناسان اقدام به مبارزه شیمیایی می‌کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: تاکنون مبارزه شیمیایی علیه این آفت در بیش از پنج هزار هکتار از مزارع غلات استان صورت گرفته که بیشترین سطح  مربوط به شهرستان بوکان است.

«وحدت»، افزود: مبارزه با علف‌های هرز غلات نیز در بیش از ۳۵ هزار هکتار از مزارع استان انجام شده است که پیش‌بینی می‌شود به بیش از ۱۶۵ هزار هکتار برسد.

وی با بیان اینکه بارندگی‌های بهاره، رگبارهای فصلی و رطوبت بالا در مزارع نیاز به پیشگیری و کنترل بیماری‌های غلات را افزایش می‌دهد، گفت: به زارعان توصیه می‌شود، قبل از شیوع هرگونه بیماری در مزارع غلات حداقل یک نوبت نسبت به سمپاشی به ویژه در مزارع آبی اقدام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: با توجه به محدودیت زمانی لازم است در اسرع وقت نسبت به مبارزه با علف‌های مزارع گندم و جو اقدام شود و در صورت ریزش سن مادری نیز به محض رسیدن به حد مبارزه اقدام به سمپاشی کنند.

وی ادامه داد: در همه مراحل عملیات، رعایت اصول مبارزه و اصول سمپاشی ضروری بوده و رعایت استفاده از سموم توصیه شده برابر دز مصرفی اعلامی از سوی سازمان حفظ نباتات برابر مصوبه هیئت نظارت بر سموم کشور الزامی است تا علاوه بر کسب نتایج مطلوب استانداردهای تولید نیز رعایت شود.

به گزارش ایرنا، سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم و ۵۵ هزار هکتار زیر کشت جو قرار می‌گیرد.

آذربایجان غربی دارای ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha