عرضه اقلام بهداشتی و پیشگیری از کرونا در اصفهان اسیر واسطه‌گری

اصفهان- ایرنا- ویروس کرونا در روزهایی که در کشور به ویژه دیار نصف جهان در حال گسترش است در این بین برخی با گرانفروشی کالاهای بهداشتی مورد نیاز مردم و واسطه‌گری، قیمت این اقلام را حتی گاهی تا شش برابر قیمت واقعی افزایش داده‌اند.

کرونا که از یک در به کشور وارد شد  اما نباید انصاف در فروش اقلام بهداشتی و پیشگیری آن از دری دیگر خارج شود ، در حالی که بسیاری از تلاشگران عرصه سلامت جان خود را در دست گرفته و به مقابله با کرونا رفته اند اما برخی درحال کاسبی از این آشفته بازار بیماری هستند و نان به نرخ به خطر انداختن سلامتی مردم می‌خورند.

برغم تلاش و اقدامات مسوولان امر برای توزیع  همه جانبه اقلام بهداشتی در جامعه ، شماری از شهروندان اصفهانی از نهادهای مربوط خواستند تا با نظارت بیشتر بر امور مختلف منجمله بازار توزیع این اقلام بهداشتی دست واسطه های این بخش را کوتاه کنند.  

گزارش‌های میدانی خبرنگاران ایرنا حکایت از واسطه‌گری این اقلام ضروری و افزایش صعودی قیمت آن‌ها دارد، در چند روز اخیر به طور مثال الکل اتانول که گاهی پیش از این با قیمت ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شد در برخی نقاط اصفهان اکنون لیتری ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

همچنین مردم این روزها به شدت به دنبال خرید مواد ضدعفونی کننده هستند ولی محلول‌های ۵۰۰ میلی لیتری ضدعفونی دست که در ابتدای شیوع کرونا مبلغی در حدود ۴۰ هزار تومان داشته این روزها ۱۲۰ هزار تومان و به صورت محدود و رفاقتی در اصفهان به فروش می‌رسد.

مواد ضدعفونی کننده دست همراه با گلیسیرین نیز این روزها در حجم ۴ لیتر ۴۰۰ هزار تومان و ۲۰ لیتر ۲ میلیون تومان به ادارات و اشخاص فروخته می‌شود.

هر بسته ۵۰ جفتی دستکش لاتکس نیز که پیش از این قیمتی حدود ۱۵ هزار تومانی داشته است روز گذشته با قیمت ۴۰ و امروز ۵۰ هزار تومان خریداری می‌شود. 

اگر در زمینه قیمت ماسک هم جویا باشید ماسک‌های پارچه‌ای به قیمت‌های ۹ تا ۱۲ هزار تومان در سطح داروخانه‌ها و لوازم پزشکی‌ها یافت می‌شود ولی ماسک یکبار مصرف و n۹۵ همچنان کمیاب است ولی اگر با آشنابازی بتوانید ماسک‌های جراحی تهیه کنید باید بسته ۵۰ عددی آن را ۷۵ هزار تومان و ۱۰۰ تایی را ۱۵۰ هزار تومان خریداری کنید.

این درحالی است که رییس اتاق اصناف اصفهان ۱۰ اسفندماه خبر از تامین کالاهای مرتبط با بیماری کرونا مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده در چند روز آینده برای مردم خبر داده بود.

رسول جهانگیری در این رابطه گفت: با فراخوانی که از کارگاه‌های تولید نساجی و پوشاک و مواد شیمیایی و صنعتی در سطح استان اصفهان داشتیم، مقرر شد که این واحدها با نظارت دانشگاه علوم پزشکی و معاونت غذا و دارو، اقدام به افزایش تولیدات خود کنند تا حجم زیادی از کالاهای مرتبط با کرونا وارد بازار شود.

وی با بیان اینکه کارگاه‌های تولیدی نساجی با نظارت و هماهنگی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و با استفاده از پارچه های مخصوص اقدام به تولید ماسک های بهداشتی می‌کنند افزود: امید است تولیدات این کارگاها، دو تا سه روز آینده در اختیار مردم قرار گیرد.

رییس اتاق اصناف اصفهان با اشاره به اینکه کارگاه ها و واحدهای صنفی تولیدکننده الکل و مواد ضد عفونی کننده اصفهان نیز با افزایش شیفت های کاری، تولیدات خود را افزایش دادند، خاطرنشان کرد: تعدادی از خیران صنفی نیز با خرید مقدار زیادی از این اقلام در صدد توزیع رایگان آنها در بین اقشار مختلف مردم هستند.

وی با بیان اینکه اتاق اصناف اصفهان نیز حدود ۱۰۰ هزار ماسک را پیش خرید کرده است، افزود: این اقلام نیز به صورت رایگان در مناطق مختلف توزیع خواهد شد.

جهانگیری ادامه داد: بقیه اقلام مذکور تولید شده طی هماهنگی با معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و از طریق داروخانه ها یا سایر مبادی توزیع می‌شود.

رییس اتاق اصناف اصفهان گفت: اقلا هایی نیز برای واردات کالاهای مذکور انجام شده و امید است چند روز آینده به وفور وارد بازار شود.

 مدیرکل تعزیرات حکومتی اصفهان نیز از مردم خواسته هرگونه احتکار، خودداری از عرضه کالا و یا گرانفروشی ماسک و دیگر اقلام بهداشتی را از طریق سامانه‌های ۱۳۵ تعزیرات، ۱۲۴ سازمان صنعت و ۱۹۰ دانشگاه علوم پزشکی به صورت پیام کوتاه اطلاع دهند.

غلامرضا صالحی متذکر شد: شهروندان باید با استفاده از تلفن همراه آدرس محلی را که مبادرت به این تخلف کرده را اعلام کنند تا ۲۴ ساعت به آن رسیدگی شود.

 وی بیان کرد: نیاز به حضور فیزیکی برای طرح شکایت نیست اما در عین حال در اداره های تعزیرات حکومتی هم به روی مردم باز است و هر کسی شکایتی دارد می‌تواند به صورت حضوری مراجعه کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی اصفهان با بیان اینکه قانون با احتکارکنندگان کالاها و خدمات مورد نیاز مردم بطور جدی برخورد می‌کند ادامه داد: با کاهش تقاضا و تامین نیاز بازار برای استفاده از ماسک و دیگر اقلام بهداشتی، محتکران به زودی متضرر خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون وظیفه این سازمان، رسیدگی و صدور حکم برای تخلفات و گزارش های ارسالی از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف است و بطور خاص و جداگانه بازرسی تعزیرات نداریم.

دادستان عمومی و انقلاب اصفهان نیز پیش از این به عزم جدی قوه قضاییه در برخورد با محتکران کالاهای سلامت اشاره و گفته بود: سوء استفاده کنندگان و محتکران کالاهای مربوط به حوزه سلامت مشمول مجازات های تعزیری و یا حتی افساد فی الارض می‌شوند.

علی اصفهانی افزود: پرونده این متخلفان بدون مماشات و به صورت ویژه و خارج نوبت رسیدگی انجام خواهد شد و حتی مجازات مرتکب می‌تواند به عنوان جرم علیه تمامیت جسمانی محسوب شود.

چیزی که این روزها باید به آن توجه کرد کاهش درآمدهای بسیاری از صنوف است که مردم را با مشکل مواجه خواهد کرد و این موضوع در ماه‌های آینده محسوس‌تر خواهد بود.

با این وجود بسیاری مردم برای تامین اقلام پیشگیری از ابتلا به این ویروس حاضرند هزینه‌ بیشتری پرداخت و کالای مورد نظر خود را تامین کنند. بنابراین واسطه‌گران از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند.

حال انتظار مردم از مسوولان تشدید نظارت و بازرسی و برخورد با متخلفان، همکاری هماهنگ و حداکثری همه دستگاه‌ها با معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی به منظور تأمین و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده  است.

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد موارد جدید بیماران کووید ۱۹ (کرونا) در استان اصفهان (مجموع اصفهان و کاشان) را ۱۷۰ نفر اعلام کرد که با احتساب آمار روز قبل، تاکنون ۷۸۸ بیمار مبتلا به کرونا در این خطه شناسایی شده است.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در آخرین گزارش خود اعلام کرد: ۳۴۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان به‌جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند و تاکنون ۱۸ تَن از بین آنها بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha