استاد معماری سنتی ایران در نیشابور درگذشت

۲۱ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۳۳
کد خبر: 83629577
استاد معماری سنتی ایران در نیشابور درگذشت

مشهد- ایرنا- "محمد قاسم اخویان" از استادان هنرهای تجسمی ایران و استاد پیشکسوت معماری سنتی روز شنبه در یکی از بیمارستان‌های نیشابور درگذشت.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور به خبرنگار ایرنا گفت: استاد "محمد قاسم اخویان" که جزو معدود استادان تیشه‌داری در ایران بود پس از هفته‌ها تحمل درد وبیماری ناشی از کهولت امروز در سن ۹۳ سالگی به دیدار حق شتافت.

علیرضا سیدآبادی افزود: استاد اخویان در سال ۱۳۰۵ در نیشابور به دنیا آمد و در دوران کودکی با صنایع دستی بویژه معماری آشنا شد و از همان ابتدا نسبت به کار بنایی علاقه نشان داد و بعدها به یکی از معماران سنتی برجسته تبدیل شد.

وی ادامه داد: مشهورترین اثر این استاد، ستون‌های آجرین ورودی خیابان خیام در نزدیک آرامگاه عمر خیام در شهر نیشابور، ستون‌های ورودی باغ ملی نیشابور، اثر آجرکاری هفت شهر عشق و سیمرغ است و بیشتر بناها و آرامگاه‌های مهم نیشابور توسط این استاد بازسازی شده‌اند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت: استاد اخویان در خلال برگزاری کنگره جهانی عطار از شاهکار خود که آجرکاری هفت شهر عشق و سیمرغ بود رونمایی کرد، وی در رشته‌های آجرتراشی، قلم زنی، آسیاب سازی، گنبدسازی، مرمت، آهنگری و پنجره سازی فعال و صاحب سبک بود.

وی افزود: پس از پژوهش‌های باستان شناسی در نیشابور، وی برای اولین بار ایده استفاده از طرح‌های آثار کشف شده از نیشابور قدیم را بر روی آجر مطرح و اجرا کرد، تکنیک ویژه او کار کردن در هنرهای سنتی بدون داشتن پیش فرض و با تمرکز خاص بود. 

وی ادامه داد: تعدادی از آثار این هنرمند در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

دی ماه پارسال نیز به پاس افزون بر نیم قرن تلاش این استاد پیشکسوت مرمت بناهای تاریخی و معماری سنتی خراسان رضوی، کاشی ماندگار بر سر در منزلش در نیشابور نصب شد.

مرکز شهرستان ۴۵۰ هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha