۴ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۲۳
کد خبر: 83608033
T T
۰ نفر
سگ‌ها نیز شمردن بلدند!

تهران- ایرنا- نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که سگ‌ها نیز از قدرت پردازش اعداد برخوردارند.

به گزارش تارنمای روزنامه کانادایی «نشنال پست»، یافته‌های تحقیق اخیر پژوهشگران دانشگاه اموری آمریکا نشان می‌دهد که اگرچه سگ‌ها نمی‌توانند دقیقا مثل انسان‌ها اعداد را بشمارند اما اگر غذای کم یا اضافه در ظرفشان گذاشته شود، آن را تشخیص می‌دهند به این معنا که قدرت درک کمیت‌ها را دارند.

در این تحقیق، گرگوری برنز از محققان علوم اعصاب دانشگاه اموری به همراه ۵ نفر از همکارانش ترکیبی از ۱۱ نژاد مختلف سگ را مورد بررسی قرار دادند تا ببینند که آیا بخش خاصی از مغز این سگ‌ها به اعداد حساس است یا خیر.

این سگ‌ها در داخل یک اسکنر تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی (FMRI) بی حرکت نگه داشته شدند و بر روی ردیفی از نقاط خاکستری روشن بر روی یک پس زمینه سیاه تمرکز کردند. تعداد این نقاط خاکستری هر ۳۰۰ میلی ثانیه یک بار تغییر می‌کرد. با هر بار تغییر این تعداد، محققان فعالیتی را در قشر temporoparietal cortex مغز سگ‌ها ثبت کردند. این منطقه که در مغز انسان با نام  Parietal Cortex شناخته می‌شود، همان بخشی است که به انسان‌ها در پردازش تغییر در اعداد کمک می‌کند.  

از ۱۱ سگی که این آزمایش را گذراندند، ۸ سگ الگوی رفتاری مشابهی با مغز انسان را از خود نشان دادند. به گفته برنز رفتار متفاوت آن سه سگ باقی مانده را نیز می‌توان به نژاد آن‌ها مربوط دانست.

به گفته برنز نتایج این مطالعات نه تنها نشان داد که سگ‌ها برای پردازش تعداد اشیا از همان بخشی از مغز خود استفاده می‌کنند که انسان‌ها برای این منظور استفاده می‌کنند، بلکه اثبات کرد که این کار را نیز بدون نیاز به هیچ آموزشی انجام می‌دهند.

آن طور که لارن اولت از روانشناسان دانشگاه اموری و از دیگر دست اندرکاران این تیم تحقیقاتی می‌گوید، فهم این که سگ‌ها چگونه تغییر در کمیت را شناسایی می‌کنند، دستاورد قابل توجهی است و در نهایت می‌تواند به دانشمندان درک عمیق‌تری را در باره مواردی چون نحوه درمان ناهنجاری‌های مغزی بدهد.

گزارش کامل این پژوهش در مجله Biology Letters منتشر شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha