۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۱۷:۴۲
کد خبر: 83603003
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اوکراین هم به صف مخالفان تحریم «نورد استریم ۲» پیوست

تهران- ایرنا- پس از واکنش شدید آلمان و روسیه به اقدام آمریکا مبنی بر تحریم خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا معروف به «نورد استریم ۲»، دولت اوکراین هم روز شنبه این اقدام واشنگتن را محکوم کرد.

به گزارش نشریه دی ولت آلمان، «وادیم پریستایکو» وزیر خارجه اوکراین مخالفت کشورش را با تحریم های آمریکایی علیه خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲» اعلام کرد.
وی در دیدار با «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در برلین گفت که کی یف ضمن محکوم کردن این تحریم ها، آلمان را کشور حامی و دوست خود می داند.  
وزیر خارجه اوکراین در عین حال ناخرسندی کشورش را از این که در این پروژه حضور ندارد اعلام کرد و گفت اگر خط لوله انتقال گاز از اوکراین عبور کند، می تواند سه برابر میزان فعلی گاز منتقل کند.
به گفته پریستایکو اوکراین می خواهد به عنوان یک شریک قابل اعتماد برای اتحادیه اروپا باقی بماند.
هفته گذشته پس از موافقت نمایندگان مجلس آمریکا، سنای این کشور نیز در چارچوب بررسی لایحه بودجه ۷۳۸ میلیارد دلاری دفاع ملی ۲۰۲۰ رای مثبت به تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان داد.
بر اساس این تحریم ها، شرکت ها و مدیران دست اندر کار لوله گذاری پروژه ۱۰.۵ میلیارد دلاری نورد استریم ۲ با لغو روادید سفر به آمریکا و مسدود شدن دارایی های خود در این کشور مواجه خواهند شد.
دونالد ترامپ پیشتر و برای توجیه فشارها بر این پروژه تلاش کرده بود به این ماجرا ابعاد ژئوپلتیک دهد. وی استدلال کرده بود آلمان و به تبع آن دیگر کشورهای اروپایی ممکن است به گاز روسیه وابسته شوند.
در واکنش به این اقدام، صدراعظم آلمان گفت که برلین با هرگونه تحریم فراسرزمینی آمریکا چه علیه ایران باشد و چه پروژه نورداستریم روسیه مخالف است.
تصویب این تحریم در حالی است که دو مقام ارشد آمریکایی در مصاحبه با شبکه اقتصادی بلومبرگ گفتند که آمریکا اهرم فشار چندانی برای جلوگیری از تکمیل پروژه نورد استریم ۲ ندارد.

«نورد استریم» خط لوله انتقال گاز طبیعی به طول ۱۲۲۲ کیلومتر است که از شهر ویبورگ، در کشور روسیه آغاز شده و پس از عبور از بستر دریای بالتیک، در شهر گرایفسوالد، آلمان پایان می‌یابد و ظرفیت انتقال گاز طبیعی آن روزانه معادل ۱۵۰ میلیون متر مکعب است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha