۷ مهر ۱۳۹۸، ۹:۴۴
کد خبر: 83493682
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۵ واحد متخلف عرضه فرآورده‌ دامی در کردستان پلمب شد

سنندج - ایرنا - معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: ۲۵ واحد متخلف عرضه فرآورده‌های خام دامی طی ۶ ماه گذشته از سال جاری در این استان پس از بررسی‌های لازم از سوی کارشناسان و احراز تخلف، پلمب شد.

ناصر مخدوم روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این واحدها شامل ۱۶ مرکز توزیع و عرضه، ۶ واحد مرغداری، ۲ مورد رستوران و یک مورد داروخانه دامپزشکی است.

وی اضافه کرد: شبکه دامپزشکی در راستای وظایف بهداشتی خود، وظیفه نظارت بر فرآورده‌های خام دامی اعم از شیر، گوشت سفید و قرمز، تخم مرغ، عسل و سایر موارد و تولیدات دامی از مکان تولید تا سفره مصرف کنندگان را به عهده دارد.

مخدوم افزود: نیمه اول امسال ۶۸ هزار و ۹۷۲ مورد بازدید شبکه دامپزشکی از مراکز عرضه، تولید و نگهداری فرآورده‌های خام دامی داشته که حدود چهار هزار و ۷۷۵ مورد غیر بهداشتی نیز در این بازدیدها شناسایی شده است.

وی یادآور شد: در تخلفات مشاهده شده حدود ۶۴ هزار و ۴۱۸ کیلوگرم انواع فراورده های خام دامی، ۲۱۸ هزار و ۶۰۴ کیلوگرم گوشت طیور غیر بهداشتی و ۲۶ هزار و ۵۹۶ کیلوگرم لاشه دام سبک و سنگین ضبط و از چرخه مصرف داخلی خارج شد.

معاون سلامت دامپزشکی کردستان تاکید کرد: همچنین در این مدت بازرسان دامپزشکی بر کشتار ۲۴ هزار و ۲۳۷ راس دام سبک و سنگین نظارت کردند که پس از نظارت ۲ هزار و ۲۳۶ تُن گوشت گوسفند و گوساله بهداشتی سالم وارد چرخه مصرف شد.

مخدوم یادآور شد: در این مدت ناظران این اداره بر کشتار ۶ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۵۰ قطعه طیور نیز نظارت داشتند تا ۱۵ هزار و ۵۱۵ تُن گوشت سفید به صورت بهداشتی و سالم وارد چرخه مصرف شود.

مخدوم با اشاره به اهمیت تامین امنیت غذایی در راستای صیانت از سلامت مصرف کنندگان ادامه داد: از عموم مردم درخواست می‌شود تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی، موضوع را در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی کردستان اطلاع دهند تا برخورد قانونی با متخلفان بهداشتی انجام شود.

جمعیت دامی استان کردستان حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

هم اکنون در این استان ۷۶۸ واحد پروش طیور شامل مرغداری گوشتی، تخم گذار و جوجه ریزی، پرورش بوقلمون، شترمرغ و سایر با ظرفیت سالانه ۱۷ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۵۴۹ قطعه فعال است.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه حدود ۲۴ هزار تُن گوشت قرمز و ۱۸۱ هزار تن شیر از دام های استان تولید می شود.

۷۳۴۹/۹۱۰۲


 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha