کارخانه یخچال سازی ایرانی در عراق با یک میلیون دلار سرمایه‎گذاری مشترک

بغداد - ایرنا - راه‌اندازی کارخانه و خط تولید یخچال و فریزر ایرانی برند "امرسان" با یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری مشترک و ظرفیت سالانه ۶۰ هزار دستگاه، گام مهم دیگری جهت فراتر رفتن روابط دو کشور از حوزه تجارت و تقویت همکاری‌های صنعتی و تولیدی مشترک بشمار می‌رود.

"ناصر بهزاد" رایزن بازرگانی ایران در عراق روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بغداد، در خصوص اهمیت افتتاح کارخانه و خط تولید یخچال و فریزر امرسان در بغداد با اشاره به اهمیت موضوع تولید نزد دولت و جامعه عراق برای افزایش پایداری محصولات در این بازار و حمایت های قانونی ممکن  جهت سرمایه گذاری گفت: بدنبال پیگیری های انجام شده و برگزاری جلسات تخصصی برای حضور تیم شرکت امرسان در عراق خط کامل تولید محصولات این واحد به منظور تولید  انواع یخچال فریز در قالب مشارکت به شیوه بازسازی و نوسازی در فضایی معادل هفت هزار متر مربع با ظرفیت تولید سالانه ۶۰ هزار دستگاه بتازگی در بغداد راه اندازی شد.

وی اظهار داشت: افتتاح این واحد توسط "ایرج مسجدی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با حضور هیاتی متشکل از مدیران ارشد وزارت صنایع عراق در منطقه زعفرانیه بغداد انجام شد.

رایزن بازرگانی ایران در عراق مشارکت مستقیم سرمایه گذار عراقی و برخورداری از حمایت های لازم جهت تسهیل ورود قطعات لازم از ایران را گامی در اعتمادسازی و رونق تولیدات صادراتی دو کشور دانست.

رایزن بازرگانی ایران در عراق  مشارکت نیروهای ایرانی و عراقی در این واحد و بهره گیری از مهندسین ایرانی در فرایند انتقال تکنولوژی و امور فنی این واحد را مهم ارزیابی کرد و افزود مجموعا حدود یک میلیون دلار برای راه اندازی اولیه، تجهیز و تعمیر و ادوات لازم تولید سرمایه گذاری مشترک انجام شده است.

وی تاکید کرد که الگوی استفاده شده توسط امرسان برای نوسازی و بازسازی خطوط تولید عراق در راستای  کاهش قیمت تمام شده و کمک به تسهیل بازاریابی محصول خواهد بود و می‌تواند آغاز و الگویی برای سایر  عرصه های تولیدی باشد.

 وی افزود: سالیانه حدود هشتصد تا یک میلیون دستگاه یخچال و فریزر در عراق مصرف می شود و برخی از رقبای ایران در عراق شامل چین، ترکیه، کره جنوبی، امارات، آلمان، آمریکا، ایتالیا و ... می باشد.

در روند این افتتاح وزارت صنایع و معادن عراق هرگونه آمادگی برای حمایت حضور شرکت های ایرانی برای راه اندازی مشترک خطوط تولید در عراق را ابراز داشت و با توجه به سیاست حمایت تولید داخلی و تمرکز شرکت های همکار ایرانی در برندهای مهم برای تولید مشترک را مکمل اقتصاد دو کشور در بخش ارزآوری و اشتغال دانستند.

رایزن بازرگانی ایران در عراق تمرکز بر انتقال خطوط و توان فنی شرکت های ایرانی به عراق برای اقدام مشترک در سایر صنایع  نظیر  صنایع پوشاک، صنایع غذایی، تشک سازی، پلاستیک، رنگ، کولر آبی، آبگرمکن و .. را راهبرد قابل اتکا جهت صنعتی سازی تجارت با عراق دانست که تحقق آن تکمیل کننده زنجیره ارزش در محصولات مزیت دار دو کشور در تولید و تامین خواهد بود.

وزارت صنایع و معادن عراق نیز در پیامی به مناسبت گشایش این کارخانه ایرانی در بغداد، این رویداد مهم را در راستای حمایت از شرکت های سرمایه گذاری مشترک و با هدف کمک به منابع مالی آن خواند و از این امر استقبال کرد. 

ارزش صادرات غیرنفتی ایران به عراق در حال حاضر سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار می باشد. /

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha