۲۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۴۵
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83442726
T T
۰ نفر

ترامپ در ائتلاف سازی علیه ایران ناکام ماند

۲۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۴۵
کد خبر: 83442726
ترامپ در ائتلاف سازی علیه ایران ناکام ماند

پکن- ایرنا- رسانه های چین با اشاره به شکست آمریکا در همراه کردن کشورهای دیگر برای مشارکت در ائتلاف دریایی در تحلیل هایی نوشتند سیاست های دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در برابر ایران شکست خورده است و واشنگتن در برابر تهران ناکام مانده است.

تارنمای چاینا از تارنماهای دولتی چین در این مورد نوشت رییس جمهوری آمریکا می کوشد تا کشورها با تحریم هایش علیه ایران همراهی کنند او می خواهد که آنها آمریکا را هم در تنگه هرمز علیه ایران همراهی کنند اما اینها راهبردهایی نیست که دنیا به آن جواب مثبت بدهد.

این گزارش می نویسد ترامپ به باور و اعتقاد دیگر کشورها اهمیت نمی دهد برجام را زیر پا گذاشت و از یکی از مهمترین توافقات بین المللی در شرایطی خارج شد که حتی متحدان اروپایی اش راضی به این کار نبودند.

رسانه چینی تاکید کرد که بازگرداندن تحریم ها و تلاش برای فشار حداکثری بر ایران با هدف تسلیم کردن تهران نه تنها نتیجه ای در برنداشته بلکه کل منطقه خاورمیانه و جهان را به خطر انداخته است.

این گزارش در ادامه می افزاید که آمریکا سال ها است می کوشد اتحادی از کشورهای عربی علیه ایران تشکیل دهد اما مصر و اردن خیلی زود به واشنگتن پاسخ منفی دادند و بتدریج امارات نیز دیگر حاضر به همراهی با آمریکا نیست.

گزارش تصریح می کند که آمریکا با همراهی تنها دو مهره عربستان و اسراییل کاری از پیش نمی برد جز اینکه منطقه خاورمیانه را در تقاطع جنگی قرار می دهد که ترکش هایش سراسر دنیا را زخمی خواهد کرد.

چاینا ارگ می نویسد که سیاست های آمریکا در قبال ایران نه مشروع و نه منطقی است این کشور نمی تواند تهران را وادار به همراهی با سیاست های خود با حربه تحریم و فشار کند آمریکا و قول هایش نیز برای ایران قابل اعتماد نیست مگر اینکه واشنگتن از این نیمه راه نادرست خود به سر خط بازگردد و مسیری درست را انتخاب کند.


ائتلاف دریایی آمریکا شکل نگرفته از هم پاشیده است
روزنامه ارگانی گلوبال تایمز هم در مطلبی خاطر نشان کرد ائتلافی که آمریکا برای راه اندازی آن به بهانه حراست از نفتکش ها در تنگه هرمز تلاش می کند، هنوز شکل نگرفته از هم پاشیده است.

گزارش می افزاید: آمریکا یک بار دیگر بهانه جویی هایش را شروع کرده است این کشور فقط در اندیشه پیشبرد راهبرد خود در منطقه و دامن زدن به تنش ها است و برای همین هر بار ایران را بهانه می کند.

این روزنامه ادامه می دهد واشنگتن دست به دامان دیگر کشورها شده است تا به این ائتلاف ملحق شوند اما ظاهرا کسی مشتاق چنین کاری نیست و کشورهای دیگر تمایلی برای ورود به سناریوهای آمریکایی ندارند.

گلوبال تایمز تصریح کرد ایران یک شریک راهبردی برای چین است برخی تصور می کنند با افزودن بر این فشارها می توانند روابط دو کشور را خدشه دار کنند در صورتی که اگر قرار بر مشکل تراشی باشد و منافع چین در خطر قرار گیرد، آن زمان پکن از اعزام نیروی نظامی به منطقه برای حراست از منافع خود دریغ نخواهد کرد.

نشریه نوشت اگر قرار به ائتلاف و اقدامی باشد نباید تحت رهبری آمریکا صورت گیرد کشورها می دانند چطور باید از منافع خود حراست کنند در واقع خود آمریکا باعث تنش در این منطقه شده است.

روزنامه چینی اضافه کرده است چین در زمینه های مختلف از جمله مقابله با دزدان دریایی با ایران ارتباط و همکاری نزدیک دارد و در صورتی که منافعش در منطقه به خطر بیفتد، بی درنگ برای حراست از آن وارد عمل خواهد شد.

نشریه تاکید کرده است اقدامات گستاخانه آمریکا منطقه خلیج فارس را به تنش کشانده است واشنگتن بجای تحرکات خطرناک و راهبردهای نادرست خود، باید راه را برای مذاکره باز کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha