۳۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۰۶
کد خبر: 83405130
T T
۰ نفر
دفاع مجدد مکرون از خشونت پلیس فرانسه علیه معترضان

تهران - ایرنا - در حالیکه ۲۴ فرانسوی در جریان تظاهرات اعتراضی جنبش جلیقه زردها بر اثر اعمال خشونت آمیز نیروهای پلیس نابینا شده اند، رییس جمهوری فرانسه بار دیگر به دفاع از عملکرد این نیروها پرداخت.

به گزارش تارنمای "فرانس اینفو تی"، «امانوئل مکرون» به مناسبت برگزاری چهاردهمین مرحله از رقابت های دوچرخه سواری "تور دو فرانس" در جریان یک پیاده روی طولانی، در مورد خشونت پلیس علیه جلیقه زردها، بارها از سوی مردم بازخواست شد.

وی که در طول این پیاده روی در میان گردشگران درباره خشونت های پلیس به سئوال کنندگان پاسخ داد که نظرخواهی ها شروع شده و (او) طرفدار آرامش عمومی است.

این رسانه فرانسوی نوشت: مستاجر کاخ الیزه گفت که پلیس و ژاندارم در وضعیت خشونت شدید قرار گرفته اند. این کاملاً غیر طبیعی است. آرامش باید به کشور بازگردد.

این نخستین بار نیست که ماکرون از اقدام های خشونت آمیز پلیس علیه معترضان فرانسوی حمایت می کند.

اولین بار در سوم آذر سال گذشته (۲۴ نوامبر ۲۰۱۸) که فقط یک هفته از آغاز اعتراض های جلیقه زردها گذشته بود، مکرون در پیام توئیتری نوشت: از عملکرد حرفه ای پلیس‌مان در جریان تظاهرات های امروز تشکر می کنم. خشونت در جمهوری فرانسه جایی ندارد.

این پیام با واکنش شدید معترضان فرانسوی مواجه شد.

در آن روز بنا به اعلام وزارت کشور دهها نفر از معترضان بازداشت و تعداد زیادی نیز بر اثر استفاده پلیس از گاز اشک آور مجروح شدند.

در همان ماه نخست اعتراض ها که جنبش به تدریج با تغییر ماهیت اعتراض های خود از نارضایتی نسبت به افزایش مالیات بر سوخت به اعتراض های کلی نسبت به سیاست های اقتصادی دولت وارد پروسه جدیدی از تجمع ها و تظاهرات جمعی خود شده بود، مکرون جوان بارها از اقدام های پلیس علیه معترضان دفاع کرد.

او همچنین در ۱۸ آذر ماه یعنی در پایان هفته سوم اعتراض ها در پیامی، بار دیگر از عملکرد پلیس ضد شورش و ژاندارم‌ها در سرکوب معترضان دفاع کرد که این اقدام او در همان زمان با واکنش طرفداران جنبش ضد نظام سرمایه داری مواجه شد که در شبکه‌های اجتماعی خشم خود را از این پیام با "استعفا تنها راه نجات مکرون است" نشان دادند.

از آغاز جنبش جلیقه زردها تاکنون بارها اخبار و تصاویر مختلفی از اعمال خشونت پلیس علیه معترضان منتشر شده است؛ خشونت هایی که با واکنش شدید کنشگران اجتماعی و سیاسی مواجه شده است.

مکرون پس از آن نیز در محافل مختلف بارها از عملکرد پلیس و نیروهای ژاندارم در برخورد با معترضان قدردانی کرده است.

خشونت های پلیس در فرانسه از کنترل خارج شده است

در این پیوند نشریه "ایندیپندنت" در تازه ترین مطلب خود در خصوص اعتراض های جلیقه زردها در فرانسه نوشت که خشونت‌های پلیس این کشور از کنترل خارج شده است.

خشونت های پلیس تنها شامل معترضان به سیاست های اقتصادی دولت نمی شود که حتی در هفته های اخیر و به دنبال پیروزی های تیم فوتبال الجزایر، طرفداران الجزایری این تیم که عمده جمعیت مهاجران فرانسه را تشکیل می دهند بارها از سوی نیروهای پلیس مورد خشونت قرار گرفتند. در این ارتباط ۲۸۲ نفر دستگیر شدند.

در روز جشن ملی (باستیل) فرانسه نیز در پی اعمال خشونت پلیس علیه معترضان فرانسوی، به نوشته رسانه های فرانسوی ۱۷۵ نفر از معترضان بازداشت شدند.

«نبیلا رمدانی» (Nabila Ramdani) گزارشگر ایندیپندنت در گزارش خود صحنه های منتشر شده از خشونت پلیس را به شدت تکان دهنده خوانده است.

او می نویسد: حتی در یک شهر پاریس که به طور سنتی آشفته است، صحنه های اخیر خشونت پلیس به شدت تکان دهنده است. قربانیان در چند هفته گذشته از روزنامه نگاران و دانش آموزان، حامیان محیط زیست و پناهجویان از این مساله رنج می بردند.

این نشریه انگلیسی زبان، وهمناک ترین و شدیدترین صحنه های خشونت پلیس فرانسه در هفته گذشته را مربوط به زمانی دانسته که نیروهای امنیتی فرانسه از سلاح های شیمیایی علیه شهروندان خود برای برقراری نظم در خیابان "شانزه لیزه" استفاده کردند.

این گزارشگر نوشت: فیلم‌هایی که از مشهورترین خیابان فرانسه (شانزه لیزه) منتشر شده، نشان می دهد که چگونه جوانان برای دور شدن از ابرهای ناشی از گاز اشک آور که بکارگیری آنها حتی در مناطق جنگی ممنوع است، تلاش می کنند.

به نوشته او، از آنجایی که پلیس فرانسه، به دلیل قوانین بین المللی نمی تواند از این تسلیحات علیه دشمنان واقعی استفاده کند، با آن چشم، دهان و ریه شهروندان عادی را مورد هدف قرار می دهد.

با وجود دفاع مکرر مکرون از عملکرد پلیس در برخورد با معترضان، رئیس پلیس فرانسه بارها به دلیل اعمال خشونت نیروهای پلیس احضار و در این ارتباط پرونده های متعددی هم علیه نیروهای پلیس تشکیل شده است.

علاوه بر گاز اشک آور، یکی از سلاح هایی که بارها و در طول هفته های متوالی تجمع ها و تظاهرات جلیقه زردها از سوی نیروهای پلیس علیه معترضان مورد استفاده قرار گرفته "فلش بال" (LBD) بوده است؛ دفتر سازمان حقوق بشر در فرانسه و اتحادیه کارگری این کشور در بیانیه هایی خواستار خودداری پلیس فرانسه و منع استفاده از گلوله های فلش بال (پلاستیکی) علیه معترضان شده بودند اما شورای دولتی فرانسه در موضعی همسان با مکرون وجود خشونت بسیار در تظاهرات جلیقه زردها را توجیهی برای استفاده از این اسلحه ها و گلوله ها دانسته و اعلام کرده که این سلاح «ابزار مناسبی» برای مقابله با تظاهرات کنندگان و «مجاز» است.

در این ارتباط چشم پزشکان فرانسوی هم نسبت به استفاده از این سلاح هشدار داده اند.


بنا به اعلام رسانه های فرانسه در اثر استفاده پلیس از فلش بال در تظاهرات، ۱۰۰ نفر به شدت زخمی شده اند که از میان آنها ۲۴ نفر از ناحیه یک یا دو چشم خود نابینا شده اند.

در جریان سی و شش هفته اعتراض ها در شنبه های سیاه، حدود ۶ هزار نفر از معترضان طبق اعلام وزارت کشور بازداشت شده اند. این اعتراض ها همچنین بیش از ۲ هزار زخمی از بین معترضان و نیز یک هزار مجروح در بین نیروهای پلیس را به دنبال داشته است.

بر اساس گزارش وزارت کشور فرانسه، پلیس این کشور در تظاهرات جلیقه زردها بیش از ۱۰ هزار گلوله فلش بال علیه معترضان شلیک کرده است.

در چند ماه گذشته، بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ گردهمایی در سرتاسر فرانسه برگزار شد و شرکت کنندگان در آن آزادانه درباره موضوعات گوناگونی چون بهداشت، آموزش و پرورش، فرهنگ، محیط زیست، قدرت خرید، بازنشستگی، مالیات، عدم تساوی و وجود بی عدالتی در اجتماع بحث و گفت وگو کردند.

اعتراض‌ها در ابتدا در واکنش به سیاست‌های اقتصادی امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه بویژه در حوزه سوخت و مالیات آغاز شد اما به سرعت جنبه سیاسی پیدا کرد.


دولت این کشور در هفته‌های گذشته با عقب‌نشینی از برخی سیاست‌های خود و اختصاص بودجه بیشتر به کارگران و بازنشسته‌ها، سعی در مدیریت بحران ایجاد شده داشته اما در این مسیر موفق نبوده است.

** ۶۸ درصد مردم فرانسه همچنان از مکرون ناراضی هستند
نارضایتی ها در بین مردم فرانسه بویژه در ماه های نخست پس از روی کار آمدن مکرون رو به افزایش بوده و اگر چه طبق آخرین نظرسنجی میزان محبوبیت وی دو درصد افزایش داشته اما همچنان غالب مردم این کشور از عملکرد مکرون نارضایتی دارند.

در تازه ترین نظرسنجی موسسه "ایفوپ" که امروز (یکشنبه) و به دنبال سی و ششمین هفته متوالی اعتراض های جلیقه زردها در روزنامه "ژورنال دو دیمانش" منتشر شده، ۶۸ درصد مردم فرانسه از عملکرد رئیس جمهوری این کشور راضی نیستند.

براساس گزارش پارلمان فرانسه، خشونت‌ها و تخریب اموال عمومی در جریان اعتراض‌های چند هفته‌ای جلیقه زردها، پیامدهای مخربی بر همه بخش‌های اقتصاد فرانسه داشته است که رقم آن به میلیاردها یورو می‌رسد.

تهیه کنندگان این گزارش، خسارت‌های اقتصادی برجای مانده مانند یک زلزله توصیف کردند که در آینده پس لرزه‌های اقتصادی بسیار زیادی دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha