نگاهی به ضرب‌المثل‌ها با «نوش خنده‌های تمثیل»

بندرعباس- ایرنا- «نوش خنده‌های تمثیل» عنوان کتابی است که نگاهی کوتاه به ضرب‌المثل‌های بومی استان هرمزگان دارد.

این کتاب شامل ۴۷ ضرب المثل بومی به اهتمام واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری استان هرمزگان در ۵۰۰ نسخه شمارگان شامل ۵۲ صفحه رنگی به قیمت ۳۰۰ هزار ریال برای نخستین بار در سال ۹۷ به چاپ رسیده‌است.

«نوش خنده‌های تمثیل» دربرگیرنده ضرب‌المثل‌های بومی است که توسط ۱۰ نفر از هنرمندان و دانش‌آموختگان رشته‌های گرافیک، مدیریت آموزشی و مهندسی صنایع گردآوری شده است.
مطهره پلاسی زاده، عارفه دهقانی سرگزی، بابک اسماعیلی، پگاه امیری، فاطمه رستم زاده، هانیه سلیمانی احمدی، مهری لشکری، نسترن محسنی، میترا نوریان و نسرین عرب سیار از جمله این هنرمندان هستند.

در بخشی از نوشته استاد رضایی آمده‌است: مثل‎ها یکی از شاخص‌ترین نشانه‌های فرهنگی هستند، ریگ‎های به جا مانده از آن چشمه‌های جوشان که با برق و جلای خود خبر از صاحب‌خبران در گذر روزگار می‌دهند.

مجموعه پیش‌رو حاصل تلاش و تکاپوی ذهن و قلم هنرمندان طراح و تصویرساز حوزه هنری هرمزگان است که با شناخت از رسالت هنرمندانه خود با قلمی طناز این مثل‌ها را از پستوی ذهن‌ها بیرون کشیده تا با کرشمه اندیشه به تماشا گذارند...

از نمونه‌های این ضرب‌المثل‌ها می‌توان به «میون شاخ گا انینم، بگه زمینم بزنت»، «خودت بمون و حوضت دوتا چهمون سوزت»، «روزی مهموم واکلشن» و «کروس دلی به علمی خوشن» اشاره کرد.

‏۶۰۴۸/‏۹۸۸۷

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha