۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۲۲
کد خبر: 83372815
T T
۰ نفر

آمریکا و نیاز توافق تجاری با چین

۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۲۲
کد خبر: 83372815
آمریکا و نیاز توافق تجاری با چین

پکن- ایرنا- کوتاه آمدن آمریکا از درگیری بیشتر تجاری با چین نشان می دهد این کشور بتدریج آسیب های اقتصادی ناشی از رویارویی اقتصادی و تجاری با چین را حس کرده و اکنون به توافق نیاز دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که همواره با زبان تهدید کشورهای دوست، غیر دوست، متحد و غیر متحد خود را مورد اشاره قرار می‌دهد، تهدید کرده بود که اگر در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در ژاپن توافق نهایی با چین حاصل نشود ۱۰ درصد تعرفه بر روی کالاهای صادراتی این کشور در نظر خواهد گرفت.

این در شرایطی است که پیشتر این کشور اعلام کرده بود برای اعمال ۲۵ درصد تعرفه بر روی ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین به آمریکا آماده است اما بعد از نشست گروه ۲۰ در ژاپن و دیدار با "شیء جین پینگ" رئیس جمهوری چین از تعویق این برنامه تا پایان سال خبر داد.

ترامپ بعد از این دیدار بود که اعلام کرد فعلاً قصد ندارد تعرفه‌های بیشتری علیه محصولات چینی اعمال کند او همچنین گفت که مذاکرات متوقف شده تجاری با چین را از سر خواهد گرفت این مذاکرات تا کنون در قالب ۱۱ دور برگزار شده است.

عده‌ای از کارشناسان بر این باور هستند که تهدیدهای ترامپ نشانه‌ای از سیاست‌های سلطه جویانه آمریکا است که همواره علاقه دارد با چنین اقداماتی باج خواهی کند.

افزون بر این ترامپ باید مراقب می‌بود در صورتی که نتواند با "شیء جین پینگ" رئیس جمهوری خلق چین به توافق نهایی برسد و با نظرداشت این تهدیدها، این احتمال می‌رفت که آینده بار دیگر رویارویی شدید تجاری دو طرف را رقم بزند.

ترامپ از برنامه B یعنی برنامه دوم سخن به میان آورده بود با این معنا که شاید تعرفه‌ها ۲۵ درصد نباشد و فقط ۱۰ درصد باشد اما کل صادرات چین به آمریکا شامل ۶۰۰ میلیارد دلار را در برخواهد گرفت و این به معنای کاهش روابط تجاری دو کشور خواهد بود.

«لیانگ های مینگ» استاد دانشگاه «های نن» چین می‌گوید: ترامپ دائما تهدید می‌کند و می‌گوید که اقتصاد چین آسیب پذیر شده و تعرفه‌ها کارساز بوده است اما به نظر می‌رسد که آمریکا بیش از چین به امضای توافق نهایی تجاری نیاز دارد زیرا این کشور درد ناشی از رویارویی تجاری را بخوبی حس کرده است و حالا برای رسیدن به توافق تلاش می‌کند.

وزارت بازرگانی چین هم براورد کرده است که اقدامات آمریکا باعث مشکل جدی برای اقتصاد این کشور شده و ۹۶ درصد از مؤسسات و شرکت‌های تجاری آمریکا از این بابت نگران هستند و اگر این روند رویارویی تجاری با چین ادامه یابد یکهزار میلیارد دلار به آمریکاخسارت وارد خواهد شد.

در همین حال احساسات ضد آمریکایی در چین روز به روز شدت می‌گیرد و مردم چین خواستار مقابله جدی دولت با آمریکا و تسلیم نشدن در برابر خواسته‌های این کشور هستند و یکپارچگی ملی باعث شده است تا فشار بر واشنگتن افزایش یابد.

با این وصف دولت چین همواره در راستای منافع ملی سعی کرده است با آمریکا بزرگترین شریک تجاری خود تا جایی که امکان دارد سرشاخ نشود اگرچه آمریکا در یک سال گذشته فشار زیادی روی اقتصاد چین وارد کرده است اما شیء جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین و دیگر مقام‌های ارشد سعی کرده اند تا حد امکان مسائل را با گفت و گو حل و فصل کنند.

لیانگ می‌گوید که ما شاهد بدترین سناریوها بوده ایم و پیش بینی بدترین‌ها را هم داشته ایم برای همین دیگر هراسی از آمریکا نداریم اقتصاد چین قدرت مقابله با آمریکا و فشارهای این کشور را دارد.

وی افزود که آمریکا بتدریج وارد دوره انتخاباتی ریاست جمهوری می‌شود و برای همین باید مراقبت‌های بیشتری نشان دهد حتی لازم می بیند که با چین به توافق برسد در صورتی که چین تحت چنین فشارهایی نیست.

در واقع از دیدگاه چین امروز آمریکا بیشتر از پکن به رسیدن به توافق تجاری نیاز دارد و ترامپ هم تهدیدهایش نمی‌تواند باعث تسلیم پکن شود با این حساب به نظر می‌رسد که روزهای آینده این چین باشد که سرسختی‌های بیشتری ازخود نشان خواهد داد و برای رسیدن به توافق نهایی خواستار لغو تمامی تعرفه‌ها شود.

مقام‌های چین هم هر از چند گاهی اعلام کرده اند که باید کلاً تعرفه‌ها لغو شود تا بتوان به توافق نهایی رسید و با این حساب خط قرمز چین هم برای آمریکا ترسیم شده است و از این به بعد این پکن است با شرط و شروط‌های بیشتری با آمریکا وارد مذاکره خواهد شد بخصوص اینکه آمریکا قبول کرده است که ممنوعیت فعالیت هواوی در بازار آمریکا و فروش تجهیزات را لغو کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha