۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۴
کد خبر: 83310020
T T
۰ نفر

در هفته ای كه گذشت؛

رشد شاخص بورس از نفس افتاد

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۲۴
کد خبر: 83310020
رشد شاخص بورس از نفس افتاد

تهران- ایرنا- شاخص كل بورس تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (18 اردیبهشت) به عدد 211 هزار و 344 واحد رسید كه در مقایسه با پایان هفته منتهی به (11 اردیبهشت) با افت چهار درصدی همراه شد.

«نوید قدوسي»، كارشناس بازار سرمایه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ایرنا روند معاملات بازار سهام در هفته اي كه گذشت را مورد ارزیابي قرار داد و گفت: هفته گذشته برخي از عوامل غیر اقتصادي در كنار دیگر عوامل دچار هیجاناتي شدند كه زمینه تلاطم چشمگیری را در بازار فراهم كردند.
وي با بیان اینكه شروع حركت اصلاحي بازار بیشتر مربوط به تحولات سیاسي است، افزود: به نظر مي رسد سیگنال هایي كه از ابتداي هفته گذشته وجود داشت زمزمه شایعاتي بود كه در نهایت روز چهارشنبه به صورت رسمي در قالب بیانیه خود را نشان داد.

** ریزش شاخص بورس در بازار هفته گذشته
قدوسي خاطرنشان كرد: فعالان بازار با توجه به اطلاعاتي كه در اختیار داشتند اقدام به برخي از پیش بیني ها و نیز فروش تعدادي از سهم ها كردند كه همین موضوع به مراتب زمینه ریزش شاخص در بازار هفته گذشته را فراهم كرد.
این كارشناس بازار سرمایه بحث مذاكرات تجاري را از دیگر موضوعاتي دانست كه باعث كور شدن چشم انداز بازار شد، گفت: با توجه به اینكه كامودیتي ها تاثیر چشمگیري را در معاملات بازار ایفا مي كنند عاملي جهت به وجود آمدن موج فروش و اصلاح بازار بودند.
وي بر دیگر عامل تاثیرگذار در اصلاح هفته گذشته شاخص بورس تاكید و بیان كرد: معامله گران و سرمایه گذاران بازار از ابتداي فروردین ماه تا روزهاي نخست هفته گذشته سود بسیار خوبي را نسبت به دیگر بازارها كسب كردند، طبیعي است كه در زمان كسب سود تصمیم به فروش سهام گرفتند.

** ورود نقدینگی به گروه خودرویی ها
قدوسي با اشاره به اینكه ورود نقدینگي ها به صنایعی مانند گروه خودرو كه در یك فضاي مبهم مثبت شكل گرفت باعث رشد هیجاني شاخص شد، افزود: همه نسبت به این موضوع واقف هستند كه از لحاظ بنیادي گروه خودرو از وضعیت قابل دفاعي برخوردار نیست و تنها هجوم نقدینگي در این صنعت باعث رشد سهام این گروه شد.
این كارشناس بازار سرمایه با بیان اینكه برخي از اتفاقات در بازار زمینه ایجاد معاملات اهرمي در بازار و نیز ترس افراد حاضر در این گروه ها جهت سرمایه گذاری را فراهم می كند، اظهار داشت: این موضوع علاوه بر زمینه سازي براي خرید هیجاني باعث فروش هیجاني هم مي شود كه همین امر زمینه ایجاد هیجان معاملات گروه خودرودر بازار هفته گذشته را فراهم كرد.
وي افزود: از آنجا كه هفته گذشته گروه خودرویي ها جایگاه رهبری بازار را كسب كرده بودند باعث ایجاد هیجان در دیگر سهام ها و نیز موج فروش سنگین در بازار شدند.

** اصلاح هفته گذشته بازار لازم بود
به گفته قدوسي، قیمت ارز ، قیمت جهاني كامودیتي ها و توانایي شركت ها در فروش و صادرات كالاهایشان از جمله عواملي هستند كه به لحاظ بنیادي بر روند بازار بسیار تاثیرگذار هستند.
این كارشناس بازار سرمایه خاطرنشان كرد: طي چند روز اخیر قیمت دلار به نفع بازار در حركت بود اما افزایش ریسك سیاسي زمینه جرقه اصلاح قیمت ها را ایجاد كرد و باعث شد تا افرادي كه به دنبال كسب سود بودند اصلاح سنگین و عمیقي را تجربه كنند.
وي با بیان اینكه روند میان مدت بازار با مشكلي مواجه نیست و رشد آن ادامه دار خواهد بود، افزود: اصلاح هفته گذشته بازار لازم بود و باعث شد تا انرژي را جهت شكل گیري موج بعدي صعود ذخیره كند.

** روند بازار در میان مدت افزایشي است
قدوسي افزود: اتفاقات هفته گذشته زمینه احتیاط معامله گران را فراهم مي كند بنابراین طبیعي است كه یك چرخشي در بازار ایجاد شود و احتمال تغییر مسیر و نیز تركیب رشد بازار وجود داشته باشد.
این كارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به روند رشد دلار، وضعیت قیمت كامودیتي ها، وضعیت تولید و فروش شركت ها نیز موج تورم موجود در اقتصاد كشور به نظر مي رسد كه روند بازار در میان مدت افزایشي و رو به رشد باشد.

** صنایع برتر در بازار هفته جاری
وي با اشاره به صنایع برتر در بازار هفته جاري گفت: اگر فرض را بر این بگذاریم كه تركیب رشد بازار با تغییر همراه شود، احتمال گرایش به سمت سهام بنیادي با نقدشوندگي بالا افزایش مي یابد.
قدوسي با بیان اینكه گروه فلزات اساسي، معدني، پالایشگاهي، دارویي در بازار هفته جاري با اقبال همراه خواهد شد، افزود: پتروشیمي ها گروه خوبي جهت سرمایه گذاري محسوب مي شوند.

** بازار ارز، موتور اصل رشد شاخص بورس
در ادامه «علیرضا كاهدي»، كارشناس بازار سرمایه درگقت و گو با خبرنگار اقتصادي ایرنا گفت: موتور اصلي رشد شاخص بورس، بحث بازار ارز است اما در هفته اي كه گذشت یك سري از اتفاقات زمینه بهم ریختگي روند معاملات بازار را فراهم كردند.
این كارشناس بازار سرمایه گفت: اتفاقاتي كه در بازار دلار رخ مي دهد یك ریسك محیطي است و باعث كاهش ارزش ریال مي شود كه این موضوع به زودي بر روند معاملات بازار تاثیرگذار خواهد بود.
وي افزود: به نظر مي رسد چیزي كه بازار تمام دارایي ها در طول چند روز آینده تجربه مي كند كاهش قیمت نسبي آنها نسبت به نرخ ارز باشد كه به مراتب باعث یك سري از ریزش ها در بازار خواهد شد.

** قیمت تمام دارایی ها حباب دارند
وي معتقد است، مسایل داخلي، بحران اجتماعي و احتمال درگیري هاي نظامي از جمله مسایلي است كه احتمال دارد تاثیر شگرفي را بر روند بازار و نیز قیمت ها بگذارد.
كاهدي با بیان اینكه اكنون قیمت تمام دارایي ها با حباب همراه هستند، گفت: زماني كه قیمت ها با افزایش همراه شدند به نوعي بازي سفته بازان در بازار بود، تركیدن این حباب قطعي است اما زمان آن مشخص نیست.

** اصلاح بازار اتفاق مهم معاملات هفته گذشته بود
همچنین «مصطفی امیدقائمی»، مدیرعامل سابق شركت فرابورس ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: افت شاخص بورس در بازار هفته گذشته اتفاق مهمی بود كه در ادامه نوسانات ارزی ایجاد شد.
وی افزود: گزارش 12 ماهه شركت ها و نیز اطلاعات یك ماه اخیر شركت ها زمینه تلاطم در بازار هفته سوم اردیبهشت ماه را ایجاد كرد.
امید قائمی با بیان اینكه بازار طی چند وقت اخیر یك دوره رونق را پشت سر گذاشت، اظهار داشت: عده ای كه در این دوره قادر به كسب سود بودند به فكر خروج مقطعی از بازار سهام افتادند، این امر زمینه ساز ركود در بازار هفته گذشته بود كه در آخرین روز هفته وضعیت معاملات تا حدودی بهبود یافت.

** شاخص بورس جا برای رشد دارد
مدیرعامل سابق شركت فرابورس ایران گفت: به نظر می رسد با توجه به اطلاعات موجود از شركت ها و وضعیت حاكم در بازار، شاخص بورس همچنان جا برای رشد داشته باشد.
وی افزود: اثر برخی از وقایع سیاسی دربازار باعث ایجاد برخی از ابهامات در بازار سرمایه شد كه شراط تصمیم گیری برای سهامداران را در این موقعیت سخت تر كرده است.
امیدقائمی معتقد است كه به رغم چالش های موجود، دوره رونق بازار تمام نشده و همچنان انتظار داریم كه بازار كماكان به رشد خود ادامه دهد.
این كارشناس بازار سرمایه با اشاره به صنایع برتر در بازار هفته جاری گفت: با توجه به افزایش قیمت ارز صنایع صادرات محور و نیز صنایعی كه محصولات جایگزینی كالای وارداتی را تولید می كنند از جمله صنایعی هستند كه می توانند به دنبال افزایش قیمت ارز با رشد همراه شوند.
وی در پایان تاكید كرد: شاخص بورس قابل پیش بینی نیست اما كاهشی كه هفته گذشته رخ داد قابل جبران است.
اقتصام** 9206**9189
۰ نفر