۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۱۹
کد خبر: 83293528
T T
۰ نفر
تعطيلي كارگاهي نيروگاه زباله سوز نوشهر در آستانه بهره برداري

نوشهر- ايرنا - يكي از پيمانكاران نيروگاه زباله سوز نوشهر به بهانه طلبكاري فعاليت كارگاهيش را از يك ماه پيش تاكنون تعطيل كرده و برنامه ريزي هاي استاني را براي بهره برداري از اين نيروگاه آن هم در آستانه پايان كار به بن بست كشانده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، نيروگاه زباله سوز نوشهر با هدف امحاي 200 تن زباله هاي توليدي شهرستان هاي نوشهر، چالوس و كلاردشت و توليد حدود سه مگاوات برق توليدي در ساعت در سال 1390 در زميني به گستره حدود 2 هكتار در منطقه 'پلنگ چال ' نوشهر كلنگ زني شد و قرار بود در مدت 2 سال به بهره برداري برسد.
روند عمليات اجرايي اين طرح ملي طبق اسناد موجود و اظهار نظر دست اندكاران ذيربط تا سال 1395 حدود 25 درصد رشد داشت و پس از توافق هسته اي برجام و انتقال حدود 80 درصد تجهيزات خريداري شده از ديگر كشورها روند ساخت اين نيروگاه شتاب گرفت و اكنون حدود 95 درصد پيشرفت دارد.
براي ساخت اين نيروگاه دو پيمانكار داراي قرارداد بودند كه يكي از آنها با وجود اين كه بيشترين طلب را دارد ، كارش را به پايان رسانده است ولي پيمانكار ديگر به رغم كمتر بودن طلب و به روز سازي آن توسط مسئولان استاني و شهرستاني دست از كار كشيده است.
شهردار نوشهر روز شنبه به خبرنگار ايرنا گفت : تاكنون براي ساخت اين نيروگاه حدود 85 ميليارد تومان هزينه شده است و از اين مبلغ حدود 50 ميليارد تومان دولت اختصاص داده و بقيه نيز از محل اعتبارات سفر رهبري و نيز شهرداري تامين شده و در مجموع روند پيشرفت فيزيكي آن نيز 94 درصد ارزيابي شده است .
علي اماني افزود : در ساخت اين نيروگاه 2 پيمانكار يكي شركت ساختماني آژند سازنده ابنيه و ديگر نيز شركت تي تي اس نصاب تجهيزات مشغول به كار بودند كه در حال حاضر پيمانكار شركت تي تي اس براي نصب تجهيزات با بدعهدي ترك كار كرده است ، در حالي كه بيشترين طلب بابت انجام كار مربوط به شركت ساختماني آژند سازنده ابنيه است كه در نيمه نخست سال گذشته كار در اين بخش به پايان رساند و شركت تي تي اس نيز دليلي براي بهانه جويي براي تعطيلي كار ندارد.
وي ميزان بدهي پيمانكار قبلي اين نيروگاه را حدود هشت ميليارد تومان اعلام كرد و گفت : بخش عمده اين بدهي بابت تعديل قراردادي ناشي از افزايش قيمت هاست.
اماني افزود : در اسفند ماه سال گذشته نيز با رايزني هاي به عمل آمده با مسئولان سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور ، حدود يك ميليارد و 250 ميليون تومان به پيمانكار پرداخت شد و پيمانكار شركت تي تي اس نيز وعده داد تا دوباره كار را ادامه دهد ولي تاكنون خلف وعده كرده است.
وي ادامه داد : شهرداري به عنوان ذي نفع در صورت زمانبر شدن تعطيلي ساخت نيروگاه ناگزيراست برابر مقررات با پيمانكار قانوني برخورد كند ولي در حال حاضر در گام نخست تلاش بر اين است تا از راه تعامل سازنده اين مشكل حل شود.
شهردار نوشهر ميزان اعتبار مورد نياز براي راه اندازي نيروگاه و نيز ساماندهي زباله هاي پيرامون آن را حدود 23 ميليارد تومان برآورد و ابراز اميدواري كرد كه طبق وعده اي كه سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور داده اين اعتبار امسال محقق شود و اين نيروگاه پس از سال ها از زمان ساخت آن به بهره برداري برسد.
** پروژه اي در حد حرف تا سال 93
مديرعامل و مشاور نيروگاه زباله سوز نوشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ضمن تاييد ترك كار پيمانكار ، گفت : عمليات اجرايي اين طرح ملي تا سال گذشته به علت تخصيص ندادن بموقع اعتبار يك روند لاك پشتي داشت منتهي به علت افزايش ميزان طلبكاري سازندگان نيروگاه ، پيمانكار آن دست از كار كشيده است.
علي قضا بانوئي افزد : در مجموع تا سال 1393 به علت محدوديت هاي زيست محيطي هيچ عملياتي در ساخت اين نيروگاه انجام نشده بود و از آن سال تا سال 1395 روند پيشرفت فيزيكي اين طرح ملي حدود 23 درصد ارزيابي شده بود ولي از سال 1395 در پي توافق هسته اي و رفع تحريم هاي ظالمانه حدود 80 درصد از تجهيزات براي ساخت اين نيروگاه كه در كشور سازنده آن بلوكه شده بود ، آزاد و براي نصب به محل اجراي طرح انتقال داده شد.
وي گفت : تا سال 1397 روند پيشرفت فيزيكي اين طرح به حدود 90 درصد رسيد ولي از اوايل سال گذشته به علت افزايش نرخ دلار ، نوسانات ارز و در پي آن تورم و گراني روند ساخت نيروگاه دچار تعلل شد و حدود چهار درصد رشد داشت .
قضابانويي افزود : به عنوان نمونه قيمت در ماههاي نخست سال 1397 نرخ هرمترمكعب بتن حدود 80 هزار تومان بود ولي در نيمه دوم همان سال اين رقم به حدود 200 هزار تومان افزايش يافت ، منتهي قراردادي كه با پيمانكار تا پيش از افزايش نرخ دلار و نوسانات ارز منعقد شده بود حدود 20 ميليارد تومان بود كه تاكنون بيش از 10 ميليارد تومان آن پرداخت شده است و از طرفي هم قيمت ها افزايش پيدا كرده و براي پيمانكار صرفه اقتصادي ندارد.
به گفته قضا بانوئي، از طرفي هم دولت با وضعيت موجود دچار محدوديت هاي اعتباري شده و به جاي پرداخت اعتبار، اوراق بها دار مي دهد و پيمانكار نيز با چنين وضعيتي دست از كار كشيده و رغبتي براي ادامه كار ندارد.
وي ميزان اعتبار پيش بيني شده مورد نياز براي اجراي كامل اين طرح و نيز ساماندهي زباله هاي موجود تلنبار شده پيرامون نيروگاه را حدود 23 ميليارد تومان اعلام كرد و افزود : از اين ميزان اعتبار حدود 15 ميليارد تومان آن بايد صرف محوطه سازي ، چراغ هاي روشنايي ، اتاق هاي نگهباني ، تصفيه خانه شيرابه ، ساماندهي زباله ها و نيز ايجاد سلول هاي دفن بهداشتي زباله شود.
قضابانويي گفت كه بيش از چهار دهه است كه زباله هاي منطقه در زميني به گستره حدود هشت هكتار در جوار نيروگاه به شكل سنتي وغيربهداشتي دفن مي شود و شيرابه هاي آن به داخل رودخانه ماشلك هدايت و به دريا منتهي مي شود بنابراين صحيح نيست نيروگاه راه اندازي شود ولي براي ساماندهي زباله هاي آن اقدامي انجام نشود.
وي ابراز اميدواري كرد كه با توجه به سرمايه ملي هزينه شده تاكنون براي ساخت اين نيروگاه اين ميزان اعتبار پيش بيني شده نيز بزودي تخصيص يابد و اين طرح ملي امسال به بهره برداري برسد.
7078 / 1602/1654

سرخط اخبار استان‌ها