۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۳۹
کد خبر: 83280925
T T
۰ نفر

سيل افزون بر 148 ميليارد ريال به كاشان خسارت وارد كرد

۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۳۹
کد خبر: 83280925
سيل افزون بر 148 ميليارد ريال به كاشان خسارت وارد كرد

كاشان - ايرنا - مدير مركز كنترل حوادث و مديريت بحران كاشان، برآورد ميزان خسارت هاي ناشي از بارش هاي شديد و جاري شدن سيلاب در برخي نقاط اين شهرستان را 148 ميليارد و 650 ميليون ريال عنوان كرد.

به گزارش ايرنا، جواد مزروعي روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: ميزان برآورد خسارت هاي ناشي از سيل در حوزه كشاورزي 117 ميليارد و 650 ميليون ريال و در بخش معابر روستايي نيز 11 ميليارد ريال بود.
وي افزود: جاري شدن سيلاب در شهرستان كاشان همچنين 20 ميليارد ريال به واحدهاي مسكوني هاي شهري و روستايي آسيب زده است.
مدير مركز كنترل حوادث و مديريت بحران شهرستان كاشان بيان كرد: با توجه به اينكه بارندگي ها تا امروز ادامه داشته و روند ثابتي به خود نگرفته، ميزان خسارت هاي وارد شده به صورت دقيق مشخص نيست و آمار ارائه شده تنها در مورد حادثه هاي رخ داده تا هفدهم فروردين مي باشد.
ميزان بارندگي هاي كاشان در سال زراعي جاري تا كنون افزون بر 140 ميليمتر بوده، در حالي كه ميزان بلند مدت بارش ها در اين شهرستان 106.6 ميليمتر ثبت و گزارش شده است.

** اقدام هاي مديريت بحران براي كاهش خسارت هاي سيل در كاشان
فرماندار ويژه كاشان نيز يادآور شد: همه اعضاي شوراي هماهنگي مديريت بحران اين شهرستان در پي بارندگي هاي شديد از روزهاي پاياني اسفند ماه با تجهيزات و ماشين آلات لازم در حالت آماده باش قرار داشتند و مرخصي ها لغو شده بود.
علي اكبر مرتضايي قهرودي اضافه كرد: برگزاري نشست هاي فوق العاده شوراي هماهنگي مديريت بحران در شهرهاي كاشان، قمصر، نياسر، برزك، جوشقان قالي، كامو و چوگان و مشكات در كنار اطلاع رساني مستمر از وضعيت آب و هوا و هشدار به هنگام از جمله اقدام هاي صورت گرفته است.
وي با اشاره به هدايت و اسكان ميهمانان نوروزي در محل هاي امن از پيش تعيين شده، اجراي سه هزار و 700 مترمربع ديوار ساحلي روستاهاي در خطر سيل و كاهش چشمگير خسارت هاي ناشي از جاري شدن سيلاب را نيز يادآور شد.
فرماندار ويژه كاشان تشريح كرد: افزون بر 50 مورد پاكسازي دهانه پل ها و كانال هاي آبرو، پاكسازي رودخانه گازرگاه، حذف پل غير اصولي عبور آب در محدوده بلوار ملاصدرا، نصب پل فلزي عابر پياده بر اساس مشخصات فني رودخانه، پاكسازي رودخانه محدوده آزادراه كاشان- اصفهان تا ميدان شهيدان زارع و رودخانه چمرود در محدوده درياچه تا پل هاي تقي زاده و دامپزشكي، پاكسازي و ديواره سازي رودخانه حيدر از ديگر اقدام ها بود.
به گفته وي در بخش قمصر نيز پاكسازي دهانه پل چهارراه علوي، مسير جاده فرفهان- قمصر و آزادسازي دره كمراشك، دره مشرف به رودخانه مازگان و دره مجاورت بلوار آيت الله يثربي صورت گرفت.
مرتضايي قهرودي عنوان كرد: در بخش نياسر پاكسازي مجراهاي آب چشمه اسكندريه و 2 رودخانه حاشيه اين شهر انجام شد و در بزرك پاكسازي و آزادسازي آبريزهاي بزرگ بيداك و ريزاب در سه مرحله و دپوي مخروط رودخانه در مقاوم سازي هاي ديواره باغ هاي مجاور و ساخت بندهاي خاكي در كوه اشك در دستور كار بود.
وي همچنين افزود: آزادسازي و پاكسازي رودخانه كبير كامو و چوگان، لايروبي كانال خيابان آيت الله طالقاني، پاكسازي رودخانه مركزي شهر جوشقان قالي (كه 30 درصد باقيمانده نيز در حال انجام است)، ساخت چاله هاي آبخوان در بالا دست شهر جوشقان قالي از ديگر تمهيدهاي صورت گرفته براي پيشگيري از جاري شدن سيلاب بوده است.
به گفته فرماندار ويژه كاشان، در بندهاي آبخيزداري و سدهاي منطقه كه امكان سرريز وجود دارد نيز (سد سار، بندهاي آبخيزداري آزران، دره گله، آبخوان كاشان و مشكات) دريچه ها بازشد تا آب مازاد به آرامي از محل بند خارج شده و خطري آن را تهديد نكند.
وي در ادامه نيز شانه سازي كنار جاده ها، ايجاد مسير آبرو و هدايت آب هاي سطحي، برقراري گشت هاي راهداري به صورت 24 ساعته در محورهاي ارتباطي، تسطيح مسير آبرو در روستاهاي خرمدشت و جاده كاشان- نطنز، ايجاد 2 دهنه پل در همين جاده، ايجاد كانال آبرو ميدان امام علي (ع) و هدايت آب ها به رودخانه، پر كردن حفره هاي ايجاد شده در محور كاشان- قم را از ديگر اقدام هاي انجام شده براي كاهش خسارت هاي ناشي از سيل در اين شهرستان برشمرد.
سامانه هاي بارشي از روزهاي آغازين سال جاري بر منطقه شمال استان اصفهان حاكم شده كه در نتيجه اين بارندگي ها و جاري شدن سيلاب 26 رشته قنات كشاورزي و آب آشاميدني، چند دهنه پل، راه هاي ارتباطي و تاسيسات شهري و روستايي در برخي نقاط كاشان تخريب شد.
شهرستان افزون بر 365 هزار نفري كاشان در فاصله نزديك به 200 كيلومتري شمال اصفهان قرار دارد.
6136/8123

سرخط اخبار استان‌ها