۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۳۰
کد خبر: 83196125
T T
۰ نفر
مشكل فعالان صنعت چوب؛ از قوانین دست وپا گیر تا سود خارجی ها

تهران- ایرنا- صنایع چوب و محصولات ام.دی.اف ایرانی در مقایسه با رقبای منطقه ای بسیار پیشرفته و باكیفیت ارزیابی می شود اما فعالان این صنعت از قوانین دست‌وپاگیر و سودهایی كه به سادگی به جیب خارجی ها سرازیر می شود گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می دهد سالیانه نزدیك به یك میلیون و 700 هزار مترمكعب ام. دی. اف در كشور تولید می شود.
در ماه های گذشته پس از نوسان نرخ ارز، افزایش قیمت برخی اقلام و نیز سوء استفاده افراد از شرایط موجود، شاهد گلایه صنایع كوچك و متوسط تولیدی از وضعیت تولید بودیم؛ به طوری كه برخی فعالان در حوزه صنایع چوبی شامل كابینت، مبلمان و سرویس های خواب از گرانی و كمبود مواد اولیه در بازار گلایه داشتند.
مهرماه امسال نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه ای با هدف تنظیم بازار داخلی، صادرات هرگونه چوب و مصنوعات چوبی را ممنوع اعلام كرد.
چند روز پیش (سیزدهم بهمن ماه) شاهد گشایش هفدهمین نمایشگاه یراق آلات، ماشین آلات و چوب، تجهیزات و صنایع وابسته بودیم كه با حضور 200 شركت داخلی و خارجی تا شانزدهم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.
این نمایشگاه چهار روزه مكانی برای بروز توانمندی های شركت های داخلی و تحقق شعار امسال در حمایت از كالاهای ایرانی بود.
به همین مناسبت برخی تولیدكنندگان و صادركنندگان فعال در این صنعت مسائل و مشكلات خود را با خبرنگار ایرنا مطرح كردند.

** لزوم بازنگری در قوانین
در این پیوند، مدیرعامل یكی از شركت های بزرگ تولیدكننده قطعات، پروفیل ها و گل های منبت ام. دی. اف به ایرنا گفت: تلاش های زیادی از سوی صنعتگران برای توسعه فعالیت های صنعتی كشیده می شد اما شاهدیم با یك تصمیم یا سیاستگذاری نادرست همه زحمات بر باد می رود.
«جواد تاران» صنعت كشور را همانند طفلی توصیف كرد كه نیازمند پرستاری است و افزود: امروز فرهنگ عمومی از تولید به سمت مصرف گرایی در حال تغییر است و مسئولان فقط حرف می زنند و عمل نمی كنند.
وی تاكید كرد «به تفكر جدید و بازنگری در قوانین و تصمیم گیری ها نیازمندیم؛ در غیر این صورت از پیكر نیمه جان صنعت چیزی باقی نخواهد ماند».

** نه به اقتصاد دستوری
تولیدكننده دیگری گفت: امروز صنعتگران بویژه درباره ایده ها، خلاقیت ها و نوآوری های خود نیازمند چتر حمایتی هستند و نبود این حمایت سبب شده تا شاهد گسترش «كپی رایت» باشیم؛ از آن بدتر شاهدیم كه كپی كنندگان موفق ترند و بطور مداوم رشد می كنند.
وی كه خواست نامی از وی در گزارش آورده نشود، به طرح این پرسش پرداخت كه چرا تولیدكننده و صنعتگر باید با شرایطی مواجه شود كه عطای كار صنعتی را به لقایش ببخشد و به جای تولید، همه پول و سرمایه خود را در بانك ها خوابانده و به دریافت سود بانكی بسنده كند؟
این فعال اقتصادی یادآوری كرد: همه مشكلات در سطوح پایین مشخص است اما آنچه مسلم است باید بتوان در كلان جامعه مشكلات را مدیریت كرد.
وی اظهار داشت: اقتصاد همچون رودخانه ای است كه در مسیر خودش جریان می یابد، بنابراین نمی توان اقتصاد را به صورت دستوری اداره كرد.

** شرایط كنونی به نفع خریداران خارجی است
یك صادركننده حاضر در نمایشگاه نیز به ایرنا گفت: به دلیل افت شدید بازار داخلی ناشی از افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه، هنوز نتوانستیم قیمت محصولات خود را با ارز آزاد به روز كنیم.
وی بیان داشت: شركت ما آنقدر بزرگ و قوی نیست كه با وجود به صرفه شدن صادرات، بتواند در سایر كشورها شعبه بزند.
این فعال اقتصادی ادامه داد: متناسب نشدن قیمت محصولات در مقایسه با مواد اولیه، سبب شد شرایط فقط به سود خارجی ها شود؛ زیرا قادر به افزایش قیمت برای خریداران خارجی نبودیم و آنان قادر بودند محصولات ما را با واسطه و ریالی خرید كنند.

** مشكلات نقل و انتقال پول و سامانه نیما
مدیر اجرایی یك شركت تولیدكننده محصولات چوبی نیز اعلام كرد: در ماه های گذشته افزایش قیمت ارز و ثبت سفارش مواد اولیه به مشكلاتی فراروی همه شركت ها و تولیدكنندگان تبدیل شده بود اما این شركت با دپوی مواد اولیه توانست چند ماه به روال معمول تولید خود ادامه دهد و فقط به كاهش شیفت های كاری اقدام كرد.
«حسین مرادی» اضافه كرد: 95 درصد مواد اولیه مورد نیاز این شركت از جمله ورق خام ام. دی. اف و روكش از خارج و بطور عمده از كشورهای تایلند، تركیه، آلمان، اتریش و ایتالیا وارد می شود.
وی بیان داشت: از آنجا كه صنعت سلولزی كمتر هدف تحریم ها قرار گرفته، این شركت تاكنون در واردات مواد اولیه دچار مشكل نشده و كشورهای طرف قرارداد شركت همچنان به دنبال حفظ ارتباطات هستند، اما مشكلات نقل و انتقال پول بویژه دریافت و پرداخت از سامانه نیما همچنان وجود داشته و فرآیند تولید را زمانبر می كند.
مرادی اضافه كرد: با وجود افزایش متوسط سه برابری قیمت مواد اولیه خارجی و چهار تا هفت برابری مواد اولیه داخلی (از جمله پلاستیك و كارتن بسته بندی، چسب، تسمه و غیره) قیمت محصولات نهایی رشد 2 برابری را تجربه كرده است؛ با این وجود شركت برای حفظ مشتریان خود به كاهش حاشیه سود رضایت داد.
وی وضعیت بازار در سال آینده را متاثر از عوامل سیاسی تاثیرگذار روی تحلیل ها، «مه آلود و نامشخص» توصیف كرد و گفت: برای مثال تحلیل ها حاكی از كاهش نرخ دلار در ماه های آینده به حدود هفت هزار تومان است اما هیچ اطمینانی به این تحلیل ها وجود ندارد.
این مدیر اجرایی ابراز امیدواری كرد در ماه های آینده «ثبات در بازار» را شاهد باشیم و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تا حد امكان به تسهیل فرآیندها بویژه برای اجرای طرح های توسعه ای شركت ها كمك كند.

** سود شركت های عراقی از متناسب نشدن قیمت ها
این فعال صنعتی گفت شركت وی در استان خوزستان قرار دارد و عراق بزرگ ترین بازار صادراتی محصولات شركت است اما به دلیل اصلاح نشدن قیمت محصولات نهایی متناسب با رشد قیمت مواد اولیه، بازرگانان عراقی بیشترین سود را از وضعیت كنونی اقتصادی كشور می برند.
مرادی افزود: عراقی ها با شناخت و اطلاعات كامل از بازار ایران و قیمت محصولات، حاضر به پرداخت قیمت های بالاتر نیستند، در حالی كه مطابق قیمت آزاد ارز، سود اصلی به جیب عراقی ها می رود.
وی كیفیت محصولات چوبی ایرانی را بسیار بالا و حتی بالاتر از محصولات رقیب تركیه ای عنوان كرد كه ناشی از رشد و پیشرفت این صنعت در سال های گذشته بوده است.
به گزارش ایرنا، هفدهمین نمایشگاه یراق آلات، ماشین آلات و چوب، تجهیزات و صنایع وابسته كه در فضایی به مساحت 33 هزار مترمربع در هفت سالن در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود كه تا شانزدهم بهمن همه روزه از ساعت 9 تا 17 پذیرای علاقه مندان و صنعتگران است.
به گفته برگزاركنندگان نمایشگاه با وجود فرارسیدن سال نوی چینی، این دوره از نمایشگاه با استقبال مناسبی از سوی خارجی ها مواجه شده است و 17 شركت خارجی در آن حضور دارند.
اقتصام*3065*1961*
۰ نفر