۱۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲
کد خبر: 83125581
T T
۰ نفر

چند كشور دنیا هنوز به FATF نپیوسته‌اند؟

۱۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۰:۳۲
کد خبر: 83125581
چند كشور دنیا هنوز به FATF نپیوسته‌اند؟

تهران- ایرناپلاس- در حالی كه 194 كشور در سراسر جهان، از نظام مالی خود در برابر تأمین مالی تروریسم و پولشویی محافظت می‌كنند، دو كشور ایران و كره شمالی با ریسك بالای سوءاستفاده از نظام مالی در لیست كشورهای «پر ریسك و تحت نظارت» FATF قرار دارند.

ایران با در دستور كار قرار دادن 9 توصیه FATF می‌تواند سلامت و امنیت نظام مالی خود را به دنیا اثبات كند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در نشست روز دانشجو در سالن حكیم جرجانی دانشگاه علوم پزشكی سمنان اظهار كرده كه همه كشورهای دنیا به جز ایران و كره شمالی عضو FATF هستند.

این در حالی است كه در برخی شبكه‌های مجازی تحلیل‌هایی منتشر شد كه در این سخن رئیس جمهور تشكیك ایجاد كرده و بیان می‌كرد كه اغلب كشورها عضو FATF نیستند. واقعیت چیست؟

گروه ویژه اقدام مالی یا FATF یك سازمان بین دولتی است كه در سال 1989 با همكاری كشورهای G7 – شامل ایتالیا، آمریكا، آلمان، بریتانیا، ژاپن، فرانسه و كانادا با هدف تعیین استانداردها و ترویج مؤثر پیاده‌سازی اقدامات قانونی، نظارتی و عملیاتی برای مقابله با پولشویی، تأمین مالی تروریسم و سایر تهدیدهای مربوط به یك‌پارچگی نظام مالی بین‌المللی آغاز به كار كرد.

ساختار این سازمان شامل اعضای قضایی، سازمان‌های منطقه‌ای، اعضای ناظر، اعضای وابسته و در نهایت سازمان‌های ناظر است كه بر اساس گزارش سالیانه FATF در مجموع 194 كشور در سراسر جهان را پوشش می‌دهد كه از میان آن‌ها 35 كشور به‌عنوان اعضای قضایی و 2 سازمان «كمیسیون اروپا» و «كشورهای عضو همكاری خلیج فارس-GCC» به‌عنوان سازمان‌های منطقه‌ای فعالیت می‌كنند.

اهمیت دستورالعمل‌های FATF تا جایی است كه «بانك توسعه آسیایی»، «كمیته بال»، «اینترپل» و «بانك جهانی» در كنار 26 سازمان دیگر به عنوان سازمان‌های ناظر، عملكرد آن را رصد می‌كنند.

توصیه‌های این سازمان به‌عنوان استانداردهای جهانی با افزایش شفافیت، به كشورها كمك می‌كند مانع استفاده غیرقانونی از سیستم‌های مالی خود شوند. بر این اساس، كشورها با توجه به ریسكی كه در رابطه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم با آن مواجهند رتبه‌بندی شده و كشورهای «پر ریسك و تحت نظارت» معرفی می‌شوند.

در جدیدترین بیانیه‌ای كه در اكتبر/مهر ماه سال جاری منتشر شد 13 كشور به‌عنوان كشورهای پر ریسك و تحت نظارت معرفی شدند كه ایران نیز در كنار اتیوپی، باهاما، بوتسوانا، پاكستان، ترینیداد و توباگو، تونس، كره شمالی، سریلانكا، سوریه، صربستان، غنا و یمن جزو كشورهای پر ریسك و تحت نظارت شناخته شد و در كنار كره شمالی، تنها كشوری است كه FATF خواستار به كارگیری اقدام متقابل در برابر آن‌هاست. آیا این چیزی غیر از آن است كه رئیس جمهور در سخنان اخیر خود مطرح كرده است؟


اقداماتی كه ایران در صورت پرداختن به آن‌ها از وضعیت قرمز خارج می‌شود، شامل موارد زیر است:

1جرم‌انگاری تأمین مالی تروریسم و حذف معافیت گروه‌های تحریم‌شده‌ای كه در تلاش برای پایان دادن به اشغالگری خارجی، نژادپرستی و استعمار هستند.
2شناسایی و بلوكه كردن دارایی‌های تروریستی در راستای قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل
3تضمین سازوكاری مناسب و قابل اجرا، برای مشتریان
4تضمین استقلال كامل واحد اطلاعات مالی و گزارش فعالیت‌های مشكوك مربوط به تراكنش‌های انجام شده
5شناسایی و تحریم خدمات‌دهندگان غیرمجاز انتقال پول و اوراق بهادار به‌وسیله مسئولان به‌صورتی كه قابل اثبات باشد.
6تصویب و اجرای معاهدات تأمین مالی تروریستم و پالرمو و همچنین شفاف‌سازی درباره همكاری‌های دوجانبه حقوقی
7تضمین انتقال وجوه مؤسسات مالی با تأیید مشخصات كامل گیرنده و فرستنده
8برقراری طیف وسیع‌تری از مجازات‌ها برای ارتكاب جرایم پولشویی
9وضع قوانین و آیین‌نامه‌های مناسب جهت مصادره اموال دارای ارزش متناظر

*اداره كل اخبار چندرسانه ای*ایرناپلاس*
۰ نفر