۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۵۲
کد خبر: 83075839
T T
۰ نفر

رنج ماسوله اي ها براي جهاني شدن

۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۵۲
کد خبر: 83075839
رنج ماسوله اي ها براي جهاني شدن

رشت - ايرنا - ماسوله ترجمان شكوه گردشگردي گيلان ، يك دهه در كش و قوس جهاني است و امروز شهردار ماسوله هويدا كرد ماسوله اي ها براي جهاني شدن از نقد جان مايه مي گذارند؛ مسئولان اين رنج را دريابند.

ماسوله با معماري پلكاني عسلي رنگ گلين تا ارتفاع هاي بلند، سبز با گلدان هاي شمعداني كه قرن ها رازدار پنجره هاي چوبي بوده اند، هلهله آبشاري را به تماشا نشسته كه رودخانه اش آئينه لبخند عروسك هاي بافتني هميشه شاد ماسوله است.
اگرچه ماسوله كهن است و كهنه نمي شود اما همگان و بيش از همه مردمان اين سرزمين دريافته اند شكوه تاريخ ، معماري و طبيعت اين شهرك تاريخي تنها براي گيلان و ايران نيست و مي بايست حظ آن جهاني شود.
حسن آقاجاني شهردار ماسوله در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مطرح كرد: براي ثبت جهاني ماسوله به همت مردم ، پايگاه ميراث فرهنگي و شوراي شهر اين شهرك تاريخي هيچ مشكل فني و كارشناسي وجود ندارد بلكه رفع موانع ثبت جهاني نيازمند مديريت سياسي است.
وي اظهار داشت: اقليم ماسوله بگونه اي است كه هشت ماه از سال مردم در شرايط سخت سرما گذران مي كنند اما به اشتياق جهاني شدن، از گازكشي - به سبب كنده كاري و دور شدن از روند ثبت جهاني - چشم پوشيده اند و مشقت فقدان گاز كشي در شرايط سخت سرما در معماري پلكاني اين شهرك تاريخي را بر خود هموار ساخته اند.
وي بيان كرد: ماسوله امروز نيز آوازه اش جهانيست چرا كه اين شهرك تاريخي در صدر ليست مقاصد گردشگران داخلي و خارجيست اما مردم سختي هاي مسير جهاني شدن را به جان مي خرند تا مزاياي ثبت جهاني بهره مند شوند و اين موضوع بدون پيگيري مسئولان ارشد و مشاركت همه جانبه ميسر نخواهد شد.
آقاجاني با بيان اينكه گيلان داراي قدمت و تاريخ غني است و با اين حال هيچ اثري از آن در فهرست يونسكو ثبت نشده، تاكيد كرد: اگر امسال نيز پرونده ثبت جهاني ماسوله ميسر نشود ، همچنان اين پرونده در پستوي جهاني شدن پنهان خواهد ماند .
در ميان كوچه راه هاي سنگ فرش باريك ماسوله، عطر زنجبيل و گل گاوزبان و نواي شعر و موسيقي پيچيده و لهجه هاي متعدد از گوشه گوشه ايران سئوال مي پرسند از آنچه برايشان از فرهنگ گيلان و ماسوله بوي تازگي مي دهد.
مهدي زاده يكي از بازاريان ماسوله در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مي گويد: رياضت بگذرد سختي سرآيد، اگر مسئولان با مردمان اين سرزمين براي ثبت جهاني همگام شوند .
وي بيان كرد: شرايط اقليمي ماسوله سرد است و شايد نياز به گازكشي بيش از ديگر مكان هاي كشور احساس شود اما ماسوله اي ها با مسئولان همگام شده اند و از اين نعمت گذشته اند تا روند جهاني شدن تسهيل شود.
وي ادامه داد: همچنين مردمان ماسوله در بازسازي خانه هاي خويش بسيار محدود هستند تا به معماري ماسوله لطمه نخورد و همه اين سختي ها را به جان مي خرند تا از مزاياي جهاني شدن بهره مند شوند اما هنوز گشايشي در اين زمينه حاصل نشده است.
بوم آورد بودن از ويژگي هاي معماري بافت هاي تاريخي است؛ اهالي ماسوله نيز از ديرباز براي اندود ديوارهاي بناهاي شهر از مصالح بومي منطقه (گل رس آميخته به كاه) بهره مي گرفتند كه تركيبش رنگ زرد خاصي است كه سيماي شهر را شكل مي دهد.
معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان ضمن تاييد همراهي و تحمل سختي هاي مردمان ماسوله براي جهاني شدن گفت: اگر چه موانع مربوط به ميراث فرهنگي مرتفع شده ، اما اينكه موانعي براي ثبت جهاني وجود ندارد، پذيرفته شده نيست بلكه ساختمان هاي اداري هستند كه مي بايست از منظر اين شهرك تاريخي زدوده شود و در مكان ديگري اسكان يابند.
ولي جهاني در گفت و گو با ايرنا تاكيد كرد: هنوز سيم كشي هاي برق و مخابرات يكي از موانع است و رفع اين موانع نيازمند همكاري اداره هاي دولتي و ورود مسئولان ارشد استان به اين حوزه است.
وي ادامه داد: براي ثبت جهاني ماسوله نخستين ايراداتي كه از سوي بازرسان بروز مي كند، موارد يادشده است و تا اين موانع يك به يك مرتفع نشود، گيلان از امتياز ثبت جهاني ماسوله بي بهره خواهد ماند.
مدير پايگاه ملي شهرك تاريخي ماسوله در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت : با توجه به محدوديت سالانه معرفي آثار از سوي كشورها به يونسكو، رقابت جدي بين استان هاي كشور براي ارسال پرونده هاي آثار وجود دارد و طبيعي است كه همه بايد كمك كنند تا ماسوله به عنوان اولين اثر ميراث جهاني گيلان، در اين فهرست قرار بگيرد.
مصطفي پورعلي اظهار داشت: متاسفانه بين استان هاي شمالي تنها گيلان است كه هنوز هيچ اثري در فهرست ميراث جهاني ندارد.
وي تاكيد كرد: ماسوله بعنوان يكي از بزرگترين قطب هاي گردشگري ايران نيازمند توجه بيشتر مسئولان كشوري و استاني است تا از طريق احياي آن، درآمدزايي حاصل از ورود گردشگر در اين منطقه محقق شود.
به گزارش خبرنگار ايرنا ، سيد محمد بهشتي رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در مقاله اي با عنوان ماسوله شهري استثنايي در البرز كوه نوشته است: معمولا ماسوله را يك روستاي بزرگ يا قصبه معرفي مي كنند و در اين باب دلايل قابل تاملي دارند از جمله اينكه ظاهر ماسوله با زيستگاه هاي ديگر البرز كه همگي روستا و قريه هستند تفاوت زيادي نمي كند و شاخصه چشمگيري نسبت به بقيه ندارد ديگر اينكه با معيارها و تلقي رايج درباره تعريف شهر ، ماسوله در آن زمره قرار نمي گيرد اما اگر ملاك را مدنيت قرار دهيم، قطعا ماسوله شهر محسوب مي شود.
در اين مقاله آمده است: ماسوله به سان كوه يخي است كه تنها بخش كوچكي از آن آشكار است؛ همين وضعيت خاص است كه ماسوله را زيبا و چشم نواز و يگانه مي كند، زنجيره اي از دانه خانه هاي قطار شده بر يال شيب كه پله پله سقف و ايوان را يك كاسه نموده است.
شهرك تاريخي ماسوله داراي 350 خانه تاريخي با قدمتي 800 تا هزار ساله است كه در سال 1354 با شماره 1090 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است. اين شهرك تاريخي و منحصربفرد داراي جلوه هاي خاص طبيعي است و با توجه به ويژگي هاي تاريخي، جغرافياي ظاهري و اقليم خزري توأم با كوهستاني يكي از مهمترين سايت هاي ايرانگردي و جهانگردي در استان و حتي در ميان كشورهاي خاورميانه است.
ماسوله در 25 كيلومتري جنوب غربي شهرستان فومن و در 62 كيلومتري غرب مركز استان گيلان واقع است.
ماسوله ترجمان شكوه گردشگردي گيلان است و امروز شيرازه يكي شدن مردم و مسئولان اين شهرك تاريخي ثبت جهاني ماسوله است؛ كاش! به همت مسئولان ارشد استان و كشور نگذاريم مردمان اين سرزمين چاي و اندوه بنوشند.
1881/2007

سرخط اخبار استان‌ها