۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۳
کد خبر: 82955629
T T
۰ نفر

جهانگیری: اختلافات را كنار بگذاریم

۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۳
کد خبر: 82955629
جهانگیری: اختلافات را كنار بگذاریم

تهران - ایرنا - معاون اول رییس جمهوری گفت: برای مقابله با این تهدیدات ضرورت دارد اختلافات را كنار گذاشته و در داخل آتش بس اعلام كنیم؛ اگر گروه های سیاسی داخلی اختلافات را كنار بگذارند می توانیم آمریكا را شكست دهیم.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری شامگاه چهارشنبه در دومین نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید كه در حضور رییس جمهوری برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر،‌ به تشریح شرایط كشور بویژه پس از استقرار دولت تدبیر و امید پرداخت و اظهار داشت: با شروع انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری و پس از انتخاب دكتر روحانی بعنوان رییس جمهور، اعتماد و امید مردم در جامعه زنده و بازسازی شد و این اعتماد و امید هم در بخش داخلی و هم در بخش خارجی نقش اثر گذاری در حل مسائل و مشكلات ایفا كرد.
وی افزود: در كنار اعتماد و امید مردم، با اتكا به توانمندی مدیران كشور و با برنامه ریزی هایی كه صورت گرفت به دستاوردهای بسیار خوبی در فضای اقتصادی و بین المللی دست یافتیم كه مهمترین نمونه آن در بخش سیاست خارجی بهبود روابط خارجی و سرانجام رسیدن توافق برجام بود.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به این كه در حوزه اقتصادی نیز ثبات و آرامش در اقتصاد كشور بوجود آمد و برنامه ریزی برای توسعه دنبال شد،‌ ادامه داد: شاخص های اصلی اقتصاد مانند تورم، رشد اقتصادی،‌ اشتغال زایی و رشد سرمایه گذاری روند رو به رشدی را در پیش گرفت و اقتصاد كشور در مسیر صحیحی قرار گرفت.
جهانگیری با بیان اینكه اگر با همان سرعت پیش می رفتیم تا پایان دولت دوازدهم می توانستیم بسیاری از تنگناهای توسعه ای كشور را برطرف كرده و چهره خشن فقر را از جامعه بزداییم،‌ تصریح كرد: برای همه مسائل و ابر چالش های كشور برنامه ریزی صحیحی در دولت صورت گرفت و برنامه مدونی نیز برای حل معضل اشتغال فراهم شده بود. اما ما به اتفاق جدیدی روبرو شدیم كه آن خروج آمریكا از برجام و اعلام تحریم ظرف سه و شش ماه پس از خروج از برجام بود.
وی ادامه داد: تفاوت تحریم های پیش رو با تحریم های گذشته این است كه رییس جمهور فعلی آمریكا به هیچ اصل اخلاقی و بین المللی پایبند نیست و هر آنچه كه تشخیص دهد منافع آمریكا را تامین می كند، به هر قیمتی كه باشد نسبت به آن تصمیم گیری می نماید.
جهانگیری با بیان اینكه هم اكنون ده ها اتاق فكر در آمریكا موضوع تحریم ایران را در دستور كار خود قرار داده اند و به دنبال افزایش آثار عملی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تحریم ها علیه ملت ایران هستند خاطرنشان ساخت: بر اساس اطلاعاتی كه از اتاق فكر های آمریكا بدست آمده‌ آنها به دنبال اعمال تحریم های موثرتر و كارسازتر هستند و مكرر نیز اعلام می كنند كه این بار ایران تحت فشارهای تحریم های آمریكا تسلیم خواهد شد.
وی افزود: با وجود آنكه هنوز به زمان اعمال تحریم ها و سپری شدن سه ماه از زمان خروج آمریكا از برجام نرسیده ایم، آمریكا در تلاش است تا از طریق مذاكره و یا تهدید كشورهایی كه با ایران همكاری می كنند، آنها را از ادامه همكاری با ایران بازدارد.
معاون اول رییس جمهوری در ادامه با تبیین اهداف مختلف آمریكا از اعمال فشارهای متعدد به ایران و اصلی ترین بخش هایی كه آنها برای تحریم روی آن متمركز شده اند، گفت: نخستین هدف آمریكا این است كه منابع درآمدی ایران را حذف و یا حتی المقدور آن را محدود كند كه در رأس آن درآمدهای ارزی و نفتی كشور است.
رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با یادآوری اینكه در دوران تحریم های گذشته نیز فروش نفت ایران محدود شده بود، تصریح كرد: در آن زمان شورای امنیت سازمان ملل نیز در تحریم ایران مشاركت داشت و كشورهایی كه می خواستند با ایران همكاری كنند بیش از آمریكا از شورای امنیت هراس داشتند اما این بار آمریكا اعلام كرده است كه فروش نفت ایران باید به طور كامل در مدت شش ماه متوقف شود.
وی هدف دیگر آمریكا از تحریم ها را ایجاد مانع بر سر راه انتقال منابع ارزی دانست و افزود: آمریكا در تلاش است كه اگر ایران موفق شد به كشوری نفت صادر كند، با ایجاد موانعی اجازه ندهد كه ایران به منابع حاصل از فروش نفت خود دسترسی داشته باشد.
جهانگیری با بیان اینكه تمركز دیگر آمریكا بر حمل و نقل و مانع تراشی در این زمینه است، خاطر نشان كرد: آنها تلاش می كنند كه اگر صادرات نفت صورت گرفت و به هر طریق ممكن منابع ارزی هم به دست ایران رسید، از فعالیت كشتی های حمل كالا به ایران ممانعت شود و عملاً‌ نتوانیم منابع ارزی خود را برای واردات كالا استفاده كنیم.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: با توجه به اهدافی كه آمریكا در پیش گرفته در مرحله نخست نیاز ارزی كشور نقطه ای آسیب پذیر است چرا كه بخش زیادی از منابع درآمدی دولت به نفت وابسته است و بودجه دولت كاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به اینكه آمریكا پیش از خروج از برجام نیز محدودیت های زیادی علیه ایران برای تبدیل دلار به یورو ایجاد كرده بود، تصریح كرد: آمریكا با محدودیتی كه ایجاد كرد امكان وارد كردن منابع ارزی بصورت اسكناس از كشورهای مختلف را محدود كرد.
جهانگیری با بیان اینكه این مسائل باعث تلاطم در بازار ارز كشور شده است، یكی از زمینه های ایجاد تلاطم را افزایش تقاضا به ارز در داخل كشور و دومین عامل را كمبود ارز بصورت اسكناس در داخل كشور دانست و گفت: دولت برای مقابله با این مسئله تصمیم گرفت ارز با قیمت مشخص ارائه كند و تعیین قیمت ارز بر اساس كارشناسی دقیق اقتصادی بود و در تعیین قیمت ارز تفاوت دیدگاه میان كارشناسان در نهایت حدود 100 تا 200 تومان بود.
معاون اول رییس جمهوری افزود: دولت تلاش كرد تا در واردات كشور نیز شفافیت ایجاد شود و اعلام كرد تمام كسانی كه می خواهند واردات انجام دهند باید حتماً ثبت سفارش انجام دهند و موارد وارداتی كه بدون ثبت سفارش باشد به رسمیت شناخته نشود.
وی خاطر نشان كرد: براساس شرایطی كه در بازار ارز بوجود آمد بخشی از ارز كه در بازار خریداری می شد به خارج از كشور انتقال می یافت.
جهانگیری با تاكید بر اینكه هیچ كشوری قادر نیست كه در یك دوره مشخص این حجم انتقال سرمایه داشته باشد، افزود: افزایش تقاضا و هجوم به بازار برای تهیه ارز در حالی بود كه نظارتی در این زمینه وجود نداشت و مشخص نبود كسانی كه قصد خرید ارز دارند آن را برای چه استفاده ای می خواهند. این آزادی تا حدی بود كه حتی باندهای قاچاق مواد مخدر و گروه های تروریستی كه ما با آنها در حال جنگ هستیم نیز می توانستند ارز مورد نیاز خود را از داخل ایران تامین كنند چرا كه تا آن زمان از كسانی كه برای خرید ارز اقدام می كردند در مورد نحوه مصرف ارز هیچ سوالی از آنها نمی شد.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به یكی دیگر از تصمیمات دولت در حوزه ارز، گفت: دولت اعلام كرد كه ارز حاصل از صادرات باید به چرخه اقتصاد كشور بازگردد و آثار صادرات غیرنفتی در اقتصاد كشور قابل بررسی باشد.
وی اظهار داشت: پس از تصمیمات آمریكایی ها و شوك جدید بر اقتصاد كشور، ‌با شرایط جدید تری روبرو شدیم و در این شرایط نیاز بود كه سیاست ها را بازنگری كرده و اعلام كنیم كه از این پس برای واردات هر گونه كالا، ارز اختصاص نمی یابد چرا كه محدودیت وجود دارد.
جهانگیری اضافه كرد: در همین راستا كالاها به لحاظ اهمیت آنها طبقه بندی شد و گروه یك را به كالاهای اساسی و ضروری اختصاص دادیم و 18 میلیارد دلار برای واردات این گروه كالایی اختصاص یافت كه 3.5 میلیارد دلار برای دارو، ‌8 میلیارد دلار كالاهای اساسی وزارت جهاد كشاورزی و 7 میلیارد دلار كالاهای ضروری بخش صنعت بود كه معتقد هستیم در بدترین شرایط هم ارز مورد نیاز این گروه كالایی تامین خواهد شد و تا زمانی كه ارز برای واردات این گروه به طور كامل تامین نشود، هیچ ارزی به گروه های دیگر پرداخت نخواهد شد.
معاون اول رییس جمهوری افزود: گروه دوم كالاها، مواد اولیه كارخانجات است كه 24 میلیارد دلار به آن اختصاص داده شد و مقرر شد كه اگر بانك مركزی ارز مازاد در اختیار داشته باشد و ارز مورد نیاز گروه یك تامین شده باشد برای واردات گروه دو نیز كمك كند.
وی افزود: گروه سوم، كالاهای مصرفی هستند كه در داخل كشور تولید نمی شود و به آن نیاز داریم كه در این زمینه ابتدا تصمیم گیری شده بود كه صادر كنندگان بتوانند به قیمت توافقی ارز خود را به وارد كنندگان بفروشند و صادر كننده مكلف بود ظرف 6 ماه ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد برگرداند كه هفته گذشته تصمیم گرفتیم این زمان به دو ماه كاهش یابد و امروز تقریباً‌ به پایان زمان دو ماه نزدیك می شویم.
جهانگیری اضافه كرد: از هفته آینده در بازار بورس واریزنامه ارز صادراتی صادر كنندگان به فروش می رسد و قیمت جدیدی برای ارز شكل خواهد گرفت كه امیدوارم این برنامه از روز شنبه در بورس اجرا شود.
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینكه كالاهای گروه چهارم كالاهایی هستند كه فعلاً در كشور به آن نیازی نیست، خاطر نشان كرد: دولت از این موضوع آگاه است كه هر یك از این تصمیمات عوارضی به همراه دارد و هیچ یك از این برنامه ها بدون اشكال نیست اما باید توجه داشته باشیم كه ما در شرایط عادی و متعادل نیستیم بلكه شرایط كشور شرایطی است كه كشوری مانند آمریكا علیه ما اعلام جنگ كرده و ما ناچاریم تصمیماتی متناسب با این شرایط اتخاذ كنیم.
وی با بیان اینكه در شرایط فعلی بودجه دولت كاهش پیدا خواهد كرد و منابع مالی برای طرح های عمرانی نیز با كاهش مواجه خواهد شد، تصریح كرد: باید بودجه جاری محدود و كم شود و در شرایطی كه مردم تحت فشار هستند هیچگونه ریخت و پاش از هیچ دستگاه و مدیری پذیرفته نیست و این یك وظیفه ملی است كه بر عهده همه ما است.
جهانگیری در ادامه با بیان اینكه در این شرایط واحدهای تولیدی كشور نیز با مشكل مواجه خواهند شد،‌ از استانداران سراسر كشور خواست جلسات كارگروه حمایت از تولید را بصورت مستمر برگزار كنند و با همدلی و جدیت به مشكلات واحدهای تولیدی رسیدگی و بنگاه های تولیدی و فعالان اقتصادی را مورد توجه قرار دهند.
معاون اول رییس جمهوری گفت: مشخصه دولت تدبیر و امید باید همانند نامش تدبیر امور و امید به آینده باشد چرا كه مردم مهر تایید پای این دولت زده اند و ما موظف هستیم با تدبیر، رنج و فشار مردم را كاهش دهیم و امید آنها به آینده را بالا ببریم.
وی با تاكید بر اینكه باید تهدید ها را شناسایی و متناسب با آن برنامه ریزی كنیم،‌ افزود: باید امید و اعتماد مردم را بازسازی كنیم زیرا اگر مردم احساس كنند كه دولت تمام توان خود را پای كار آورده است، از دولت حمایت خواهند كرد.
جهانگیری با تاكید بر اینكه باید حس دولت داری در مردم تقویت شود، خاطر نشان كرد: مهمترین وظیفه ما در مقطع فعلی این است كه به گونه ای برنامه ریزی كنیم تا مردم احساس كنند كه دولت برای حل مشكلات آنها در روزهای سخت برنامه دارد.
معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه سازمان های مناسب برای تصمیم گیری در شرایط فعلی ایجاد شده است، گفت: با تدبیر مقام معظم رهبری و با برنامه ریزی رییس جمهور، شورایی با حضور سه قوه ایجاد شده كه هم هماهنگی در سه قوه ایجاد می كند و هم تصمیمات لازم را برای شرایط مختلف اتخاذ می كند.
وی افزود: در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد كه ستاد مقابله با تحریم راه اندازی شود تا بتواند تصمیمات لازم را برای مقابله با تحریم ها اتخاذ كند.
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در شرایط جدید مدیران كشور حق ندارند كه تسلیم شرایط شوند و باید راهكار برای فروش نفت و تامین نیازهای كشور پیدا كنند.
جهانگیری گفت: هنر بانك ها و مدیران نظام بانكی كشور باید این باشد كه با هر روشی و با كمك صرافی ها پول مورد نیاز كشور تامین و جابه جایی و انتقال پول انجام شود و در این زمینه هر اختیاری كه لازم باشد به آنها تفویض خواهیم كرد.
معاون اول رییس جمهوری تصریح كرد: باید واردات مورد نیاز كشور را به هر طریق ممكن انجام دهیم و نباید در تامین كالاهای مورد نیاز كشور اختلال ایجاد شود.
وی افزود: هر وزارتخانه باید بداند كه اولویت اول كشور اداره شرایط فعلی است؛ همانگونه كه امام خمینی (ره) نیز در دوران دفاع مقدس می گفتند كه « جنگ در راس است» امروز نیز هر مدیری كه اولویت دیگری غیر از مدیریت شرایط كشور داشته باشد یعنی شرایط كشور را به درستی نشناخته است.
وی در ادامه با بیان اینكه در كنار این تهدیدها فرصت هایی نیز در كشور وجود دارد، گفت: مهمترین تهدید این است كه درك صحیحی از شرایط نداشته باشیم و مردم را نسبت به وضعیت جدید كشور آگاه نكنیم.
معاون اول رییس جمهوری افزود: دشمنان می خواهند مردم را نسبت به آینده جمهوری اسلامی ایران مأیوس كنند و تحقیر آمیزتر از این نیست كه نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ادعای دلسوزی برای مردم ایران یكبار با پارچ آب و بار دیگر با توپ فوتبال سخن می گوید.
جهانگیری تصریح كرد: ما باید شرایط را به خوبی برای مردم تبیین و تشریح كنیم و باید توجه داشته باشیم كه مردم را نباید وحشت زده كنیم و در عین حال نباید به آنها بگوییم كه كشور در شرایط عادی است.
معاون اول رییس جمهوری با تاكید بر اینكه نخبگان كشور باید با ما همراهی كنند و ما باید آنها را در جریان مسائل قرار دهیم و از آنها كمك بخواهیم، افزود: اگر در برخورد با كاستی ها ابتكار عمل نداشته باشیم تهدید ها و مشكلات بزرگتر می شوند.
وی یكی از فرصت های كشور را هماهنگی و همدلی قوای سه گانه و نهادهای حاكمیتی دانست و گفت: تجربه نشان داده است كه تهدیدات خارجی همواره باعث ایجاد انسجام در كشور شده است و ما نیز برای مقابله با این تهدیدات ضرورت دارد اختلافات را كنار گذاشته و در داخل آتش بس اعلام كنیم.
جهانگیری ادامه داد: اگر گروه های سیاسی داخلی اختلافات را كنار بگذارند می توانیم آمریكا را شكست دهیم.
وی گفت: در این صورت دستگاه دیپلماسی كشور می تواند با اتكای به حمایت داخلی در صحنه بین المللی موفق تر عمل كند و از حقوق ملت ایران دفاع كند.
معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینكه بودجه برخی دستگاه ها در سالهای اخیر بر دولت تحمیل شده و دولت بودجه مورد نیاز آنها را تامین كرده است، خاطر نشان كرد: باید این موضوع را اصلاح كنیم زیرا دلیل ندارد در شرایط سخت فعلی دولت بودجه این قبیل دستگاه ها را تامین كند.
وی بر ضرورت دیدارهای منظم مسئولین با مردم و طرح صادقانه مشكلات كشور با آنان تاكید كرد و با اشاره به برخی اتفاقات اخیر نظیر اعتصاب كامیون داران و بازاریان گفت: دولت آگاه است كه مردم با مشكل روبرو هستند و مدیران نیز موظفند تمام تلاش خود را برای رفع مشكلات بكار گیرند.
جهانگیری با تاكید بر اینكه باید بصورت شبانه روزی و 24 ساعته تلاش كنیم،‌ افزود: مردم انتظار دارند با برنامه ریزی و اتخاذ تصمیمات مناسب التهابات را از بین ببریم و جامعه احساس كند كه مشكلات در حال رفع شدن است.
معاون اول رییس جمهوری خاطر نشان كرد: ما در گذشته از مشكلات بسیار بزرگتر با تجربه كمتر عبور كرده ایم كه نمونه آن دوران دفاع مقدس است كه مردم شرایط سخت را تحمل كردند چرا كه می دیدند مسئولین با جدیت پای كارند.
وی با اشاره به برخی مشكلات مزمن اقتصادی در كشور یكی از این مشكلات را وجود نقدینگی بالا در كشور دانست و گفت: این حجم نقدینگی در هر بخشی كه وارد شود می تواند مشكل ساز باشد كه باید به سرعت برای حل مسئله نقدینگی راهكار پیدا كنیم و نباید حالا كه در حال برنامه ریزی برای مقابله با تحریم ها هستیم اجازه دهیم كه مسائل مزمن اقتصادی مشكلات را دو چندان كند.
جهانگیری با بیان اینكه دوران تحریم بهار رانت خواران و مفسدین است، اظهار داشت: دولت دوره تحریم های گذشته را آسیب شناسی كرده و با هر رانت و فسادی قاطعانه برخورد می كنیم.
معاون اول رییس جمهور افزود: در مقطعی كه كشور در جنگ اقتصادی است و مردم با مشكلات مختلف روبرو هستند كسانی كه به فكر پر كردن جیب خود هستند خائن هستند و باید سخت گیرانه مقابل آنها بایستیم.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: امیدوارم با تدابیر رییس جمهور و پشتیبانی ها و حمایت های مقام معظم رهبری، با برنامه ریزی هایی كه انجام خواهد شد بتوانیم با سربلندی دوران سخت كنونی را پشت سر بگذاریم.
سیام**9314**1569

سرخط اخبار سیاست