۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۴
کد خبر: 82946523
T T
۰ نفر

زنان 9.3 درصد معتادان استان اصفهان را تشكیل می دهند

۲۹ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۴
کد خبر: 82946523
زنان  9.3 درصد معتادان استان اصفهان را تشكیل می دهند

اصفهان - ایرنا - مدیركل بهزیستی استان اصفهان گفت: 9.3 درصد آمار اعتیاد در این استان مربوط به زنان است و گرایش این قشر به اعتیاد از الگوی متفاوتی نسبت به مردان پیروی می كند.

مرضیه فرشاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون اعلام هرگونه آمار در زمینه اعتیاد زنان در استان اصفهان افزود: گرایش زنان به اعتیاد به مواد مخدر تحت تاثیرعوامل اجتماعی، خانوادگی و فیزیكی است.
مدیركل بهزیستی اصفهان، بیشترین شیوع به اعتیاد زنان را در میانگین سنی 19 تا 35 سال عنوان كرد و گفت: مصرف مواد مخدر سنتی در بین زنان معتاد بیشتر از مواد صنعتی است.
فرشاد با بیان اینكه درمان و پایداری در درمان بدلیل شرایط فیزیولوژیكی در زنان سخت‌ تر از مردان است گفت: هم اكنون سه كمپ ویژه زنان، یك مركز تی.سی (مركز درمان اجتماعی محور) زنان و یك مركز دی. آی. سی (مراكز گذری كاهش آسیب زنان) در استان به زنان خدمات ارائه می ‌دهند.
وی با اشاره به تلاش سازمان بهزیستی برای فراهم كردن دسترسی خدمات برای زنان معتاد گفت: این تلاش های نتیجه داده و هم اكنون تعداد متقاضیان زن برای دریافت خدمات ترك اعتیاد افزایش یافته است.
فرشاد تاكید كرد: این در حالیست كه در گذشته زنان به خاطر نگرش خاص جامعه به اعتیاد زنان و مشكلات اجتماعی برای آنها، كمتر برای درمان مراجعه می كردند و همین امر زمینه مشكلات بعدی را برای آنها فراهم می كرد.
وی وظیفه بهزیستی را فراهم كردن فضای حمایتی، روانی و مكان برای ترك اعتیاد عنوان كرد و گفت: ارائه خدمات اورژانسی از وظایف دانشگاه علوم پزشكی است كه اگر امكان خدمات درمانی رایگان را نیز برای ترك اعتیاد در معتادان بویژه زنان فراهم كند، گام بسیار بزرگی در این مسیر برداشته می شود.
فرشاد با اشاره به اهمیت توانمندسازی بهبود یافتگان گفت: بزودی با فعال شدن مركز توانمندسازی زنان، افراد بهبود یافته كه احتیاج به شغل و حمایت روانی اجتماعی دارند می‌ توانند در این مركز تحت حمایت سه ماهه با هزینه‌های بهزیستی شغل و فرصت اجتماعی پیدا كنند.
مدیركل بهزیستی استان اصفهان همچنین با اشاره به اینكه بلای اعتیاد، كانون خانواده ها را نشانه گرفته است گفت: در این راستا باید در امر پیشگیری و آموزش با استفاده از روش های خلاق و هنرمندانه و بهره گیری از وجود هنرمندان و ورزشكاران وارد عمل شویم.
او با اشاره به نامگذاری پنجم تیرماه به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: بهزیستی استان با برگزاری حدود 50 نمایشگاه با عناوین مختلف آموزشی سعی می كند در این هفته اطلاع رسانی های گسترده ای درخصوص معضل اعتیاد به جامعه داشته باشد.
براساس آمار اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، چهار درصد از معتادان استان اصفهان متأهل هستند، 20 درصد از آنان دارای تحصیلات عالی و 22 درصد نیز در محیط‌های صنعتی به اعتیاد مبتلا شده‌اند.
بیش از 90 درصد معتادان در استان اصفهان مرد و 32 درصد معتادان استان اصفهان زیر 35 سال هستند.
نرخ ابتلا به مواد مخدر در كشور 2.65 درصد و در اصفهان 1.91 درصد است.
ت/6994 / 6022

سرخط اخبار استان‌ها