۷ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱
کد خبر: 82546915
T T
۰ نفر
وزنه برداري جهان در آستانه تغييرات گسترده مديريتي

تهران - ايرنا - انتخابات فدراسيون بين المللي وزنه برداري روز سه شنبه در بانكوك تايلند برگزار مي شود و چهار نماينده كشورمان از جمله علي مرادي رئيس فدراسيون، براي كسب كرسي بين المللي كار سختي را با رقبا خواهند داشت.

«علي مرادي» رئيس فدراسيون در پنج پست دبيركلي، نائب رئيس اول، نواب رئيس و هيات رئيسه فدراسيون بين المللي نامزد شده است و ضمن آنكه در كميته هاي فني، آموزش و پژوهش و همچنين پزشكي نيز عليرضا قريشي، محسن بيرانوند و داود باقري نامزد هستند.
بي شك يكي از مهمترين پست هاي هر فدراسيون بين المللي، رياست آن است كه فرايند رسيدن به آن بسيار پيچيده، سخت و نياز به ارتباطات تنگاتنگ با كشورهاي مختلف دارد. تاماش آيان مجارستاني از سال 2000 تاكنون به مدت تقريبا 17 سال اين پست را تحت سيطره خود قرار داده است.
البته او از سال 1970 تا 1976 به عنوان نايب رئيس و از سال 1976 تا 2000 نيز دبير كل فدراسيون بين المللي بود و در مجموع طي كمتر از نيم قرن (47 سال) گذشته، تصميمات اين ورزش المپيكي تحت تاثير اين پيرمرد زيرك، باهوش، خستگي ناپذير و سياستمدار مجارستاني قرار گرفته و شخصيتي شناخته شده در دنياي ورزش است كه به نظر مي رسد به اين سادگي قصد كنار رفتن و بازنشستگي ندارد.
به همين دليل شش نفر ديگر نامزدهاي پست رياست يعني يوسف المنا از قطر (رئيس كنفدراسيون وزنه برداري آسيا)، «ون گو آنگ ما» از چين، علي مرادي از ايران، «مونيكو پونتويلا» از فيليپين، آنتونيو اورسو از ايتاليا (رئيس فدراسيون وزنه برداري قاره اروپا) و «نيكو ولاد» از روماني كار بسيار سختي را براي مبارزه با پيرمرد وزنه برداري جهان خواهند داشت.
اما در پست دبير كلي نيز شش نفر از جمله علي مرادي از ايران، «آتيلا آمفي» از مجارستان، «ون گو آنگ ما» از چين، «كارلوس كوينونز»، «نيكو ولاد» از روماني و «محمد جلود» از عراق حضور دارند و در پست نايب رئيسي نيز 10 نفر، كرسي هاي نواب رئيس 27 نفر و هيات اجرايي نيز 51 نفر حضور دارند.
البته در يك سال گذشته علي مرادي به واسطه ارتباطات خوبي كه از گذشته و طي 12 سال دبير كلي كنفدراسيون وزنه برداري آسيا با كشورها و قاره هاي مختلف ايجاد كرده بود و همچنين فعاليت هايي كه در يك سال گذشته با حمايت وزارت ورزش و جوانان انجام داد، اميد زيادي براي گرفتن يكي از كرسي هاي بين المللي دارد.
مرادي، هر چند كار بسيار سختي را در انتخابات به دليل ارتباطات پيچيده و زد و بندهاي پشت پرده دارد، اما اميدواريم كه بتوانيم پس از سال ها يك ايراني بر مسند كرسي فدراسيون بين المللي بنشيند.
از سوي ديگر محسن بيرانوند نيز براي حضور در كميته مربيان با 34 نامزد، عليرضا قريشي براي حضور در كميته فني با 42 نامزد و داود باقري براي حضور در كميته پزشكي با 13 نامزد رقابت خواهند كرد.
در انتخابات فدراسيون بين المللي وزنه برداري كه روز سه شنبه برگزار مي شود 119نفر براي پست هاي مختلف ثبت نام كرده اند.
علي مرادي رئيس فدراسيون وزنه برداري، داود باقري نايب رئيس فدراسيون، سيد عليرضا قريشي رييس هيأت وزنه برداري خوزستان و محسن بيرانوند رئيس كميته آموزش و مربيان، نمايندگان ايراني حاضر در انتخابات فدراسيون جهاني وزنه برداري روز شنبه - ديروز - وارد بانكوك شدند.
بر همين اساس امروز (يكشنبه) جلسه هيأت رئيسه فدراسيون بين المللي برگزار و فردا - دوشنبه - جلسه كنگره انتخابات فدراسيون بين المللي و 9 خرداد ماه نيز مراسم راي گيري برگزار خواهد شد.
*نگاهي به تاريخچه حضور ايرانيان در فدراسيون بين المللي
حسين صادق در سال 1325 به عنوان نخستين رئيس فدراسيون وزنه برداري انتخاب و در سال 1330 به عضويت فدراسيون بين المللي درآمد تا با حضور در كميته فرهنگي، نخستين كرسي بين المللي وزنه برداري كشورمان را به دست آورد. صادق به مدت پنج سال (1956-1951) عضو اين كميته بود.
پس از آن عبدالمجيد بختيار نخستين رئيس فدراسيوني بود كه به عنوان يكي از اعضاي هيات رئيسه فدراسيون بين المللي انتخاب شد. او كه در سال 1333 مسئوليت رياست فدراسيون وزنه برداري را به عهده داشت در سال 1335 در كنگره المپيك 1956 ملبورن به عنوان يكي از نواب رئيس فدراسيون بين المللي انتخاب شد و تا سال 1960 ميلادي (1339) در اين سمت باقي ماند.
چهار سال بعد و و همزمان با آغاز بازي هاي المپيك 1964 توكيو (مهر ماه 1343) بختيار در دومين دوره حضور خود به عنوان رئيس فدراسيون وزنه برداري به عنوان نايب رئيس اول فدراسيون بين المللي برگزيده شد و به مدت چهار سال اين كرسي با ارزش را براي وزنه برداري ايران در اختيار گرفت.
از آن سال تاكنون 49 سال گذشته و پس از آن حضور ايرانيان تنها به عضويت مرحوم شهابي در كميته پزشكي اين فدراسيون بين المللي ختم شد.
براي آگاهي از آخرين اخبار ورزش ايران و جهان با كانال ورزشي ايرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شويد.
ورزشي**1067**
خبرنگار: رضا رمضاني انتشاردهنده:علي خورسندي
۰ نفر