۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۹:۵۳
کد خبر: 82529618
T T
۰ نفر
جهانگیری:با شعار و وعده بیكاری ریشه كن نمی شود/ سرنوشت ایران دست دهه شصتی ها است

تهران- ایرنا- اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینكه تولید كشورباید راه افتد و فضای سرمایه گذاری ایجاد شده و بخش خصوصی وارد كارشود، گفت: با شعار و وعده بیكاری ریشه كن نمی شود.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری عصرامروز(یكشنبه) در گفت وگوی اختصاصی با رادیو جوان با نام «گام دوازدهم» با بیان این مطلب اظهارداشت: برخی از كاندیداها روی بعضی مشكلات مردم سوار شده اند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به برنامه های تبلیغات انتخاباتی ابرازامیدواری كرد این گفت وگوها در آستانه انتخابات به عنوان مهمترین موضوع پیش روی ملت ایران برای آگاهی دادن بیشتر به مردم برای انتخاب مناسب برای كشور و ریاست جمهوری كمك كند.
جهانگیری درپاسخ به این سوال كه یكی از بزرگترین مشكلات كشور مساله اشتغال است. در این دوره انتخاباتی ایجاد اشتغال یك میلیون تا یك میلیون و 200هزار نفر را ارائه می كنند. می توانیم مشكل اشتغال را حل كنیم نتیجه آسیب شناسی شما چیست؟ گفت: یكی از مهمترین چالش های پیش روی ملت و دولت ایران مساله بیكاری است؛ علت آن هم این است كه در دوران وفور درآمدهای نفت متاسفانه منابع حاصل از فروش نفت خرج شده و بجای ایجاد شغل در داخل برای دیگركشورها شغل ایجاد كرده است.
جهانگیری با بیان اینكه خالص تعداد شاغلان كشور در 84، 20 میلیون و 600هزار نفراست، گفت: در سال 1391 بعد از یك دوره هفت ساله باید هر ساله تعدادی اضافه می شد كه طبق آمار رسمی مركز آمار ایران همان 20 میلیون و 600هزار نفر است.
وی تصریح كرد: وقتی گفته می شود شاغلان به همان تعداد است خالص شغل ایجاد شده در یك دوره صفر است، یعنی حجم بیكاری انباشته شده ای در سال 92 وجود داشته كه آمارمختلفی از سه و نیم میلیون نفر گفته می شود.
جهانگیری افزود: دهه شصتی ها جمعیت تعیین كننده ایران هستند و سرنوشت ایران دست اینهاست، اینها جمعیتی هستند كه الان كار و ازدواج می خواهند.
وی گفت: از دو سال گذشته بررسی شده اگر5 میلیون دانشجو، سالی بیش از یك میلیون فارغ التخصیل دانشگاهی داریم كه كار مطالبه می كنند.
جهانگیری گفت: دوستان پیش بینی كرده بودند برخی از كارشناسان رسمی، سالی یك تا 1.2 میلیون نفر متقاضی بازار كار خواهیم داشت و باید كار درست كنیم.
وی با بیان اینكه بیكاری ابرچالشی پیش روی جمهوری اسلامی است این مساله اصلی شده است، اظهاركرد: رئیس جمهوری سابق هر دو سال یك بار می گفت بیكاری را ریشه كن می كنم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بررسی انجام شده در برنامه ششم با مجلس، گفتیم سالانه یك میلیون شغل هدفگذاری كنیم.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت موفق شد در دو سال اخیر سالی 630هزار شغل ایجاد كند باید به حدود یك میلیون نفر برسانیم. منابع مورد نیاز این شغل طبق مصوب قانون 770 هزارمیلیارد تومان است.
جهانگیری تعادل بین صنایع بزرگ و صنایع كوچك وجود دارد افزود: صنعت پتروشیمی پیش نیاز خیلی از چیزهای دیگر است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این دولت با فضایی كه فراهم شد خیلی از جوانان عزیز كه به خارج از كشور رفته، تحصیل كرده وشركتهایی در زمینه « آی تی و آی سی تی » دایر كرده بودند وقتی خواستیم با علاقه مندی آمدند و شركت هایی در داخل دایر كردند؛ دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی نباید هیچ محدودیتی برای اینها قائل شوند.

** سه هزار شركت دانش بنیان داریم
جهانگیری با تاكید بر این كه باید به جوان به عنوان یك فرصت مهم برای توسعه كشور نگاه كنیم گفت: این ها فرزندان كشور هستند اگر ضعفی هم داشته باشیم نباید باری از محدودیت روی آنها بگذاریم.
وی گفت: سه هزار شركت دانش بنیان داریم كه صد هزار نفر در آنها شاغلند و سالانه 30هزار میلیارد تومان فروش این شركت ها است.
جهانگیری افزود: در 5 استان كریدورهای علمی ایجاد شده كه رسالت آنها این است كه كمك كننده نیروهای زبده در ایجاد علم و فناوری حمایت شوند.
وی با اشاره به اینكه شركت های آی تی و آی سی تی خوبی ایجاد شده است، اظهار داشت:این شركت ها به خوبی توانستند عمل كننند و ملیاردها تومان فروش اینها در زمینه خدماتی است.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: درآمدهای ارزی ما با لغو تحریم ها و اجرای برجام 20میلیارد دلار اضافه شد كه 5میلیارد دلار را برای ایجاد رد مناطق مرزی و روستایی گذاشتیم.
1.5میلیارد دلار را برای اشتغال روستائیان و مرزنشینان به مجلس بردیم به دلیل گرفتاری در مجلس، به تاخیر افتاد و قول دادند در اولین فرصت تصویب كنند و رهبر معظم انقلاب در جلسه ای با سران سه قوه از آن حمایت كردند و مجلس به سرعت این را در اختیار ما خواهد گذاشت.
وی ادامه داد: 1.5میلیارد دلار تنها منبع نیست و یكی از منابع جدید است و از منابع سیستم بانكی كه سهم مناطق روستائی باید داده شود.
جهانگیری توضیح داد: اگر به ازای هر شغلی در روستاها 30میلیون، 40میلیون فرض كنیم با منابع پیش بینی شده سالی 150هزار تا 200هزار شغل باید در روستاها ایجاد كنیم.

**با سرمایه گذار نمی شود چكشی برخورد كرد / باید با دنیا تعامل داشت
جهانگیری همچنین با بیان این كه باید امنیت سرمایه گذاری برای بخش خصوصی ایجاد شود گفت: تسهیلات بانكی در سال گذشته 43درصد رشد داشت.
وی افزود: نمی شود با سرمایه گذار برخورد چكشی كرد. اسنادش را آورد و دستگیرش كرد. نباید با حیثیت افراد بازی كرد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این كه رئیس جمهوری سوگند یاد می كند از حقوق شهروندان دفاع كند گفت: باید امنیت سرمایه گذاران حفظ شود، نباید به دروغ آنها را متهم كرد؛سرمایه گذاری با تعامل خارجی بستگی بسیار جدی دارد. دنیا كه عاشق چشم و آبروی ما نیست. باید تعامل داشت.
جهانگیری گفت: در همین 770هزار میلیارد دلاری كه برای یك میلیون شغل پیش بینی شده 650میلیارد دلار از منابع خارجی است.
این نامزد انتخابات با بیان این كه دارای رویكرد درون زائی و برون نگری است افزود: بزرگترین جفا به اقتصاد ایران این است كه آن را منزوی كنیم.
وی با اشاره به این كه اقتصاد ایران 18امین اقتصاد دنیاست تصریح كرد: باید از ظرفیت اقتصاد كشور استفاده شود. جفاست وقتی با این ظرفیت ها به بیرون نگاه كنیم؛ یكی از این ظرفیت ها جوانان هستند.
وی با بیان این كه نباید اجازه داد بازار كارخانجات داخلی در اختیار خارجی ها قرار گیرد ادامه داد: با محدودیت منابع روبه رو هستیم. در نفت و گاز باید 200میلیارد دلار سرمایه گذاری كنیم.
جهانگیری با اشاره به این كه برخی از میادین گازی ما مشترك است گفت: وقتی از پارس جنوبی گاز برداشت نكنیم كشوری كه از آن برداشت می كند سهم ملت ایران را غارت می كند.
جهانگیری افزود: در سال 84 كه دولت اصلاحات تحویل دولت بعدی شد برداشت ما با كشور قطر برابر بود، اما در دوره گذشته این كشور 2 برابر برداشت كرد. در آن دوره از پارس جنوبی چند میلیارد دلار از سهم ملت ایران غارت شد.
وی ادامه داد: قطری ها در آنجا چند صد هزار بشكه برداشت می كنند و ما امسال تازه اولین برداشتمان را شروع كرده ایم. میدان نفتی داریم كه 5، 10 و 15 درصد نفت را برداشت می كنیم و بقیه به دلیل نداشتن فناوی از دست ما خارج می شود. باید این پول ها در بخش نفت و گاز سرمایه گذاری شود. منابع باید در بخش های بزرگ سرمایه گذاری شود.
جهانگیری همچنین در خصوص بنگاه های كوچك و متوسط گفت: در دوره ای كه اشتغال برای كشورها مهم می شود، كانون اصلی ایجاد اشتغال بنگاه های كوچك و متوسط است.
وی افزود:وقتی كه شرایط اقتصادی بد می شود اولین بنگاه هایی كه مانند برگ های پاییزی می ریزند همین بنگاه ها كوچك و متوسط هستند و بنگاه های انعطاف پذیر هستند. مهم این است كه دولت سرمایه گذاری كند.

**دولت نباید در تصمیم گیری نظام بانكی دخالت كند
جهانگیری افزود: برنامه ریزی كردیم 755هزار بنگاه كوچك و متوسط فعال شود كه 23هزار بنگاه فعال شده است. یكی از اصلی ترین سیاست ها باید توجه به بنگاه های كوچك و متوسط باشد.
وی در خصوص نظام بانكی گفت: در هر فعالیتی كه می خواهیم انجام دهیم تامین مالی آن به عهده بانك است. دولت نباید در تصمیم گیری نظام بانكی دخالت كند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با شاره به این كه سیاست های پولی و مالی دولت را به شدت متاثر می كند ادامه داد: باید بر بانك ها نظارت شود كه در آن تخلفات اتفاق نیفتاد و یك دفعه تعهداتی ایجاد كنند كه توان پرداخت نداشته باشند؛ بانك مركزی تعیین كننده است.
وی با بیان این كه دولت باید در این زمینه خود را كنار بكشد افزود: این نقطه انحراف در نظام بانكی بود. یك دوره در دولت نداریم كه گفته باشیم بانك ها مكلفند این مقدار پول در طرحی هزینه كنند. به عنوان دولت دخالت نكردیم.
**با منابع ملت نمی توان گردن كلفتی كرد
وی با بیان این كه در برابر منابع ملت نمی توان گردن كلفتی كرد گفت: در نظام بانكی وقتی دولت را شروع كردیم 15درصد منابع آن معوق شده بود و عده ای هم معوقات را پس نمی دادند؛ بخشی از اینها آدم هایی هستند وقتی پول گرفتند می دانستند كه نمی خواهند پس دهند.
جهانگیری گفت: دولت یكی از بدهكاران بانكی است، جز این دوره كه رقمی حدود 25هزار میلیارد تومان را به نظام بانكی بازپرداخت كردیم هیچ وقت از سوی دولت منابع به بانك ها بازپرداخت نشده است.

**600هزار واحد مسكونی در تهران خالی است
وی با اشاره به این كه 2.5میلیون واحد مسكونی خالی در كشور داریم. گفت: 250میلیارد دلار ارزش این خانه هاست. فقط 600هزار واحد مسكونی در تهران خالی است. بخشی از منابع بانكی در اینجاها حبس شده است.
این نامزد انتخابات تصریح كرد: ما مكلف هستیم برای راه افتادن اقتصاد به نظام بانكی برسیم تا از موانع عبور و به عنوان پشتوانه در كشور عمل كند.
جهانگیری با تاكید بر این كه نباید نرخ سود بانكی دستوری تعیین شود بیان داشت: وقتی دولت را شروع كردیم نرخ سود بانكی رسما بالای 28درصد بود گاهی می گفتند 35درصد هم بود، كسانی كه این وام ها را می گیرند گرفتار می شود. هیچ تولیدی با وام 30درصد نمی چرخد.
وی با بیان این كه تورم یك رقمی شده است افزود:عقلایی است كه نرخ سود بانكی دو تا سه درصد بالای تورم باشد.
جهانگیری با اشاره به این كه هنوز موفق نشده ایم به نسبت كاهش تورم، نرخ سود بانكی را پایین بیاوریم ادامه داد: متوسط نرخ سود بانكی اكنون 18درصد است، در موقعی به 17درصد هم رسید می تواند این روند ادامه داشته باشد. با كاهش تورم نرخ سود بانكی هم باید كاهش یابد.

**برای تولید مسكن در داخل كشور مشكلی نداریم
جهانگیری در خصوص مسكن و كنترل هزینه كرایه ها با بیان این كه در دولت گذشته قیمت مسكن در موقعی 10برابر شد افزود:مسكن از نیازهای ضروری است و مردم باید صاحب مسكن شوند. جوری رفتار شده كه قیمت مسكن از كنترل خارج شده است.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دولت قبل قیمت مسكن به شدت افزایش پیدا كرد و مسكن وارد دلالی و بورس بازی شد. به همین دلیل منابع كشور برای مسكن در جایی هزینه شد كه امروز خریدار ندارد.
وی با اشاره به این كه چهار پنج سال است قیمت مسكن تغییر آنچنانی نكرده است اما گران است. گفت: برای تولید مسكن در داخل كشور مشكلی نداریم و ظرفیت كافی وجود دارد باید توان خرید مردم در مسكن را بالا ببریم و مسكن متناسب با برخورداری مردم تولید شود.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: گر تولیدكننده های مسكن بتوانند مسكنی در این سطح برای تهران و از آن پایین تر برای شهرستان ها تولید كنند، 160هزار نفر برای خانه اولی ها ثبت نام كرده اند كه اگر صندوق سپرده گذاری خانه اولی ها توسعه یابد این تعداد می توانند صاحب خانه شوند.
جهانگیری همچنین در خصوص بافت های فرسوده گفت: این بافت های قدیمی مهمترین و آماده ترین مركز برای ساخت مسكن هستند و مردم هم خوشبختانه مشاركت می كنند.
وی با بیان این كه در روستاها سالی 200هزار واحد مسكونی برای ایجاد و یا مستحكم تر شدن پیش بینی كرد ایم، بیان داشت: دولت ن باید در تمام بحث ها دخالت كند كه اگر دخالت كند اخلال ایجاد می شود.
این نامزد انتخابات اظهار داشت: این كه مصلحت كشور در این است كه برای واحدهای خالی مالیات وضع كنیم یك مساله سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است و بارها هم در دولت بحث و در مجلس نیز مصوبه ای داشتیم.
وی اضافه كرد: باید جهات مختلف آن بررسی شود و صاحب نظرها نظر دهند تا در موقع تصمیم گیری، تصمیم خوب ارائه شود.
جهانگیری در خصوص وام ازدواج هم گفت: وام ازدواج از سه میلیون تومان به 10میلیون تومان از سال 84 در سال 95 افزایش یافته است.
وی افزود: مردم باید پولشان را به عنوان سپرده قرض الحسنه بگذارند تا دولت بتواند با نرخ های پایین در جاهای لازم وام اعطا كند. سپرده های قرض الحسنه باید برای وام ازدواج و كارآفرینی هزینه شود.
جهانگیری با ابراز امیدواری از این كه امسال وام ازدواج برای یك میلیون و 200هزار نفر تامین شود، گفت: در سال 95، بیش از یك میلیون نفر، وام 10میلیون تومانی و حدود 9هزار میلیارد تومان به صورت قرض الحسنه برای ازدواج پرداخت شد و پیش بینی شد به یك میلیون و 200هزار نفر پرداخت شود و دویست تا سیصد هزار نفر نتوانستند این را دریافت كنند كه اینها اولویت اول امسال هستند و به آنها پرداخت شود.
وی در خصوص جایگاه جوانان در دولت آینده گفت: در ظرفیت های درونی ایران، هیچ ظرفیتی به اندازه جوانان نوآور و خلاق نیستند. باید به جوانان اعتماد داشته و آنها را باور كنیم.
جهانگیری با بیان این كه جوانان نباید احساس كنند حكومت به دید منفی به آن نگاه می كند گفت: یكی از دلایل به عقب افتادن ازدواج این است كه نتوانسته ایم راهی ایجاد كنیم كه جوانان با هم آشنا شوند.
این نامزد انتخابات با تاكید بر این كه بی اعتمادی به جوانان باید از بین برود گفت: با این باور و با قدرت جوانی و خلاقیت خیلی از موانع را می توانیم از پیش رو برداریم.
وی با بیان این كه برای جوانان باید اصل باشد كه سطوح كاری را پله به پله پیش ببرند و از تجربه برخوردار شوند، افزود: در دولت اینده جوانان در مدیریت كشور، برنامه ها و سرمایه گذاری كشور نقش خواهند داشت.

**برای مبارزه با فساد راهی جز دسترسی آزاد به اطلاعات نیست.
جهانگیری در خصوص دسترسی مردم به اطلاعات در صورت پیروزی درانتخابات گفت: همه دستگاه ها مكلف شده اند تمام اطلاعاتی كه تولید می كنند در سایت های خود قرار دهند. برای مبارزه با فساد راهی جز دسترسی آزاد به اطلاعات نیست.
نامزد اتخابات ریاست جمهوری راه مقابله با فساد این است كه اطلاعات شفاف باشد، گفت: خدمات رسانی به مردم باید سهل تر شود. جهانگیری با این كه اطلاعات در تمام زمینه ها باید در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: فضای مجازی نعمت بزرگی است كه می تواند به شفاف تر شدن اطلاعات و مطبوعات به شفاف شدن اطلاعات كمك می كنند.

**انتخابات به سرنوشت ایران بستگی دارد
جهانگیری با بیان این كه انتخابات موضوع بسیار مهمی است و به سرنوشت ایران بستگی دارد، خطاب به جوانان گفت: جوانان عزیز، این بار انتخابات بین بد و بدتر نیست. بین راه و بیراهه است. باید ببینیم در هشت سال گذشته در كشور چه گذشت. وقتی یك سری وعده های دروغ داده می شود باید مواظبت شود اسیر وعده های دروغین نشد. وی گفت: كار زیادی انجام دادیم با دنیا به توافق برسیم و ایران هراسی به ایران دوستی تبدیل شود و از ظرفیت های بین المللی برای توسعه ایران استفاده كردیم.
جهانگیری با اشاره به این كه ثبات به اقتصاد ایران بازگرداند شد، گفت: اقتصاد كشورآرام و آماده سرمایه گذاری شده است. حق شما جوانان است كه در كشور زندگی شرافتمندانه داشته باشید شغل و معیشت آبرومندانه داشته باشید كارهای نیمه تمام به عقب برنگردد و ماشین توسعه ایران در مسیر قرار داده شده و باید سرعت آن بیشتر شود.
وی تاكید كرد: حضور شما در انتخابات آینده سرنوشت ساز است قدر آن را بدانید.
به گزارش ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه 29 اردیبهشت ماه در كشور برگزار می شود.
سیام**6084**3070*1724
تنظیم كننده: امیر خان زاده **انتشاردهنده: حسین فتح الهی
۰ نفر