۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۹:۴۶
کد خبر: 80105883
T T
۰ نفر

موسيقي پژوه: تمدن شيعي، هنر اسلامي را گسترش داد

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۹:۴۶
کد خبر: 80105883
موسيقي پژوه: تمدن شيعي، هنر اسلامي را گسترش داد

تهران - كارشناس موسيقي معتقد است ادبيات، شعر و موسيقي اسلامي بعد از نهادينه شدن تمدن شيعي در ايران و گسترش آن، در كشورهاي همجوار رواج يافت.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا از حوزه هنری، 'هوشنگ جاوید' عصر دوشنبه در آخرین دور نشست های تخصصی همایش ملی هنر و تمدن شیعی با بررسی شعرهای شاعران اهل سنت تركمن، تاجیك و ایرانی كه تحت تاثیر فرهنگ شیعی بوده است، گفت: هنرمندان اهل سنت تركمن از روی اشعار و موسیقی‌هایی كه شیعیان برای منقبت خوانی اهل بیت (ع) خلق می كردند دستورهای موسیقایی نوشته و شعر گفته اند.

وی با بیان اینكه تا رواج تشیع در ایران قالب دوبیتی شناخته نشده بود، اضافه كرد: وقتی می بینیم در ادبیات تاجیك و تركمن كه اهل سنت هستند، دوبیتی هایی در منقبت اهل بیت سروده و خوانده می شود، این مساله نشان می دهد كه گسترش ادبیات اسلامی توسط شاعران شیعی انجام گرفته است.

جاوید كه درباره گسترش هنرهای اسلامی توسط هنرمندان شیعی سخن می گفت، با قرائت نمونه هایی از دوبیتی های شاعران اهل سنت تركمن و تاجیك، گفت: نقش تفكرات و آموزه های شیعی در اشعار این شاعران به خوبی مشهود است و حتی در بین اهل سنت دوبیتی های حسینی و دوبیتی های كربلایی سروده و خوانده می شود كه كمتر كسی از آن ها خبر دارد.

وی در ادامه گفت: شیوه های آوازی تمدن شیعی ایرانی به كشورهای همجوار اهل سنت رفته است در حالی كه تاثیر پذیری این كشورها از موسیقی هنرمندان دیگر كشورهای اهل سنت كمتر بوده است.

جاوید كه معتقد است 172 آیین موسیقایی شیعی را در ایران یافته است، افزود: اگر این تعداد را ضرب در روایت سوگواری سه استان كشورمان كنیم، عدد شگفت انگیزی می شود كه این ها مجموعه گونه های موسیقایی سوگواری در ایران است.

این پژوهشگر سپس به ابعاد گوناگون هنرهای ویژه سوگواری در فرهنگ شیعه پرداخت و گفت: ادبیات سوگواری، معماری سوگواری، انواع نمایش های سوگواری، آشپزی ویژه سوگواری و پختن حلویات، دوختن لباس های ویژه سوگواری كه هر كدام این ها دسته بندی ها و ابعاد بسیار زیادی دارند تنها بخشی از هنرهای شیعی ما محسوب می شوند.

نخستین همایش ملی هنر و تمدن شیعی به همت پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی و با همكاری معاونت پژوهش و آموزش حوزه هنری عصر روز گذشته در تالار سوره حوزه هنری به كار خود پایان داد.

فراهنگ**1003**1588
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ