۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱:۱۸
کد خبر: 83250859
T T
۰ نفر
پرداخت وام 35تا 50 ميليون توماني ساخت مسكن به سيل زدگان

ساري-ايرنا-فرماندارشهرستان سيمرغ گفت به پيشنهاد استاندار مازندران و تاييد معاون اول رئيس جمهوري واحد هاي روستايي و شهري كه در سيل اخير صد درصد تخريب شده است ، به ترتيب 35 و 50 ميليون تومان تسهيلات كم بهره دريافت مي كنند.

به گزارش ايرنا، بارش شديد باران اوايل هفته جاري سبب شد تا شهرها و روستاهاي پائين دست مناطق مركزي و شرق مازندران در مسير غرقابي قرار بگيرند.
از آنجايي شهرستان سيمرغ به لحاظ جغرافيايي در پايين دست و در واقع به صورت چاله مانند است ، سيلاب و طغيان رودخانه تلار كه از وسط شهر كياكلا عبور مي كند سبب آبگرفتگي بيشتر اين منطقه شده است.
شهرستان سيمرغ داراي يك شهر كياكلا و دو بخش مركزي با 9 روستا و بخش تالارپي با 15 روستا است.
سيد مجتبي حبيب نژاد پنجشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه 10ميليون تومان از اين تسهيلات بلاعوض است، افزود: اين وام ها با بهره 4درصد و باز پرداخت 12ساله است.
وي با اشاره به اينكه كارشناسان بنياد مسكن انقلاب اسلامي در حال ارزيابي و بررسي واحد هاي مسكوني هستند، ادامه داد: طبق بررسي هاي اوليه حدود 800خانواده روستايي و شهري بين 10 تا 100درصد خسارت ديدند.
فرماندار سيمرغ با اشاره به اينكه بر اساس تصميم ستاد بحران استان مازندران و تاييد هيات دولت به هر يك از خانواده هاي سيل زده 4ميليون تومان وام بلاعوض پرداخت مي شود، ادامه داد: واحد هاي مسكوني كه نياز به تعميرات داشته باشند تا 12ميليون تومان وام تعميرات دريافت مي كنند.
وي گفت كه پرداخت از روز شنبه سوم فروردين از سوي بانك عامل مسكن بر اساس معرفي بنياد مسكن آغاز مي شود.
وي مهمترين دغدغه سيل زدگان را تميز شدن واحد هاي مسكوني از گل و لاي دانست و بيان داشت: به دليل بالا آمدن بيش از حد و نفوذ آب به واحد هاي مسكوني ، زندگي و اسباب اثاثيه مردم دچار خسارت شد.
وي در عين حال به بازگشت آرامش نسبي زندگي اشاره كرد و توضيح داد: همكاري عموم مردم و همه مسئولان استان سبب دلگرمي سيل زدگان در نخستين روز سال جديد شده است.
وي به از بين رفتن 10 تا صد درصدي كشاورزي زراعي و باغي شهرستان سيمرغ اشاره كرد و گفت: بيشتر باغات مركبات ، زمين هاي كلزا و گندم ، صيفي جات ، شبدر و يونجه دچار خسارت شده است.
فرماندار سيمرغ با بيان اينكه بسياري از دام منطقه نيز تلف و يا نهادهاي دامي از بين رفته است، اظهار داشت: با هماهنگي سازمان جهاد كشاورزي در حال بررسي و ارزيابي خسارت وارده هستيم.
حبيب نژاد بدون اعلام آماري از تلفات دام گفت كه در حال حاضر نهاده هاي دامي مورد نياز دامداران شهرستان تامين و در حال توزيع است.
**هشدار به احتمال ريزش و تخريب واحد هاي مسكوني شهري سيل زده در كياكلا
شهردار كياكلا نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا نسبت احتمال ريزش و تخريب واحد هاي مسكوني كه دچار خسارت سيل شده اند هشدار داد و گفت : با توجه به فرسودگي اين واحد ها ، خطر ريزش اين واحدها زياد است.
سيد حامد بيكايي با بيان اينكه كارشناسان فني شهرداري واحد هاي مسكوني خطر ريزش را شناسايي و ااطلاع رساني كرده اند، ادامه داد: اميدواريم شهروندان نسبت به اين موضوع توجه جدي كنند، چراكه هر گونه بي توجهي ممكن است تا معضل جدي را بوجود بياورد.
وي گفت : شهروندان سيل زده بايد نسبت به وضعيت فعلي ساختمان هاي فرسوده حساس تر باشند ، آب به پايه هاي اين واحد نفوذ كرده و احتمال ريزش را زياد كرده است.
شهردار كياكلا از همكاري و مساعدت شهرداران شهرهاي اطراف از جمله بابل ، بابلسر ، قائمشهر ، سرخرود قدر داني كرد و گفت: علاوه بر نيروهاي مردمي و بسيجي ، تيم هاي امدادي هلال احمر، آتش نشاني ها ، نيروي انتظامي و اورژانس به طور شبانه روزي مشغول ارائه خدمات به مردم هستند.
/1899/6990

سرخط اخبار استان‌ها