۳۱ خرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۴۹
کد خبر: 82949120
T T
۰ نفر
احزاب كرد عراقي از حكم انتخاباتي دادگاه فدرال استقبال كردند

اربيل – ايرنا- در پي اعلام حكم دادگاه عالي فدرال عراق مبني بر موافقت با بازشماري دستي آرا و مخالفت با ابطال آراي نظاميان و آوارگان، احزاب كرد عراقي مخالف و موافق نتايج انتخابات از آن استقبال كردند.

به گزارش ايرنا، «مثني امين» رئيس فراكسيون اتحاد اسلامي كردستان عراق در پارلمان عراق با استقبال از اين تصميم، گفت: دادگاه عالي فدرال عراق مسير درستي را براي احياء روند سياسي در عراق انتخاب كرده است.
وي افزود: همزمان بايد تاكيد كرد تصميم دادگاه عالي فدرال عراق پيروزي بزرگي براي اراده مردم بوده و مي توان با اين تصميم عراق را از بحران سياسي موجود خارج كرد.
«احمد حاجي رشيد» رئيس فراكسيون جماعت اسلامي كردستان عراق در پارلمان اين كشور كه حزب متبوعش يكي ديگر از احزاب معترض به نتايج انتخابات پارلماني عراق است اظهار داشت:از تصميم دادگاه عالي فدرال عراق استقبال مي كنيم و آن را يك پيروزي ارزيابي مي كنيم چرا كه آنها در دادگاه عالي فدرال عراق بصورت كاملا مستقل و به دور از تاثيرگذاريهاي سياسي تصميم گرفتند.
نامبرده در ادامه اظهار كرد: پارلمان عراق تصميم به ابطال نتايج آراي نيروهاي نظامي گرفته بود اما دادگاه عالي فدرال عراق اين تصميم را رد كرده و از اين رو آرا بايد بصورت دستي بازشماري شوند.
اين عضو كرد پارلمان عراق افزود: دادگاه عالي فدرال عراق همچنين تصميمات پارلمان را مخالف قانون اساسي ندانسته و بر اين اساس و به براي بازشماري آرا تعدادي از قضات جايگزين اعضاي كميسيون عالي انتخابات خواهند شد.
«عرفات كرم» رئيس فراكسيون حزب دموكرات كردستان عراق در پارلمان عراق نيز با استقبال از تصميم امروز دادگاه عالي فدرال عراق تاكيد كرد كه تصميم دادگاه در خصوص مخالفت با ابطال آراي نيروهاي نظامي و آراي آوارگان جاي بسي خوشحالي است.
وي اضافه كرد: ما از ابتدا تاكيد كرديم كه بيمي از بازشماري دستي آرا نداريم اما مخالف ابطال كامل آراي نيروهاي نظامي و آوارگان هستيم .
دادگاه عالي فدرال عراق روز پنج شنبه در پاسخ به شكايات احزاب عراقي ضمن قانوني دانستن بازشماري دستي آراي نتايج انتخابات پارلمان عراق و تصميمان پارلمان براي اصلاح قانون انتخابات ابطال آراي نيروهاي نظامي و آوارگان را رد كرد.
در پي برگزاري انتخابات پارلماني عراق در 22 ارديبهشت ماه و اعتراض احزاب عراقي به نتايج آن پارلمان عراق در نشستي قانون انتخابات را اصلاح كرده و راي به پايان فعاليت كميسيون عالي انتخابات در عراق داد و همزمان مجموعه اي از قضات را براي مديريت امور كميسيون در عراق تعيين كرد.
پارلمان همچنين با ابطال آراي نيروهاي نظامي و آوارگان، بر بازشماري دستي آرا در سراسر كشور تاكيد كرد اما
مخالفان و موافقان نتايج انتخابات در خصوص تصميمات پارلمان به دادگاه عالي فدرال عراق شكايت كردند.
خاورم**351**2*380*

سرخط اخبار جهان