۷ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۳۱
کد خبر: 83015900
T T
۰ نفر

فراغت های زنانه پشت درهای بوستان بانوان اراك

۷ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۳۱
کد خبر: 83015900
فراغت های زنانه پشت درهای بوستان بانوان اراك

اراك - ایرنا - بهره گیری از ظرفیت های بوستان بانوان به عنوان یكی از مطالبات جدی شهروندان اراكی در سال های اخیر مطرح بوده كه به دلایلی محقق نشده است و تلاش ها برای راه اندازی همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، یكی از راهبردهای اثربخش در ایجاد رضایتمندی و حس امنیت زنان در شهرها بهره گیری از خدمات ویژه رفاهی در قالب پارك بانوان است كه با رویكرد تنوع بخشی در ارائه امكانات ورزشی و تفریحی ارائه می شود.
استفاده از هوای پاك، ترویج فرهنگ سلامتی، آزادی در پوشش، شناخت توانایی ها و استعدادها، ایجاد زمینه مشاركت در فعالیت های گروهی از جمله مزایای راه اندازی پارك های بانوان محسوب می شود.
زنان نیمی از جامعه را تشكیل می دهند و این موضوع از جهات مختلف دارای اهمیت است و در برنامه ریزی های گوناگون جامعه، باید در نظر گرفته شود.
ایجاد فضاهای فرهنگی، تفریحی و آموزشی در هر شهرستان به ویژه كلانشهرها امری اجتناب ناپذیر است و با توجه به اینكه مردان محدودیتی برای حضور در فضاها و اماكن عمومی برای انجام این امور ندارند، ساخت پارك بانوان باید در اولویت قرار گیرد.
بنا بر اعلام اشرف بهادری عضو سابق شورای اسلامی دوره چهارم كلانشهر، ساخت پارك بانوان اراك از سال 86 در دستور كار قرار گرفته و مقرر بوده با الگوگیری از پارك پردیس تهران ساخته شود و تا پایان دوره چهارم شورای اسلامی به بهره برداری برسد.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده پیشتر در كانال شخصی خود آورده است: توسعه پارك‌های بانوان یك ضرورت ملی است.
«معصومه ابتكار» معتقد است: بهره مندی زنان و دختران از فضایی كه بتوانند آزادانه در آن از آب و هوا و آفتاب مناسب برخوردار شوند بسیار اهمیت دارد و تداوم این روند لازم است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده می افزاید: این فضاها نه تنها برای سلامت جسمانی بلكه برای نشاط و مقابله با افسردگی بسیار ضروری است.
كارمند یكی از شركت های صنعتی در اراك گفت: زندگی ماشینی در كلانشهر اراك موجب كم تحركی و ابتلا به بیماری های مختلف شده است بنابراین برای دوری از این معضل باید زیرساخت های تحرك بخشی برای بانوان فراهم شود.
« سهیلا میرمحمدی » افزود: پارك بانوان اراك می تواند بخش مهمی از تحرك و نشاط اجتماعی را برای زنان به شكل گسترده با رشته های ورزشی متنوع و امكانات ورزشی استاندارد ایجاد كند.
وی افزود: هرسال به جمعیت زنان و دختران افزوده می شود بنابراین فضاهای اختصاصی ویژه این طیف جامعه لازم است.
میر محمدی اظهار داشت: خانواده ها از حضور دختران جوان خود در پارك بانوان مطمئن هستند و با اعتماد به امن بودن این مجموعه، به فرزندان خود اجازه استفاده از این فضا را می دهند.
« زهرا دارابی» نیز معتقد است: لازم است تعداد این قبیل پارك ها در سطح كلانشهر اراك توسعه یابد تا همه زنان بتوانند از پارك بهره مند شوند و امكان دسترسی شمار بیشتری از زنان فراهم شود.
وی اظهار كرد: دختران در هنگام مواجه با تنش های خانه به مكان امنی نیاز دارند تا با تجدید انرژی به خانه بازگردند و در صورتی كه پارك فضای امنی برای این قیبل دختران نباشد خطرهای زیادی آنان را تهدید می كند.
یك بانوی خانه دار 53 ساله با اظهار بی اطلاعی از ویژگی پارك بانوان گفت: در صورتی كه چنین پاركی در اراك راه اندازی شود، استقبال زیادی از آن صورت خواهد گرفت و بانوان می توانند با آرامش به فعالیت های ورزشی بپردازند.
« مرضیه كارچانی » افزود: وسایل تعبیه شده در پارك ها، برای بانوان محدودیت های دارد كه امكان استفاده از این وسایل برای همگان مسیر نیست اما وجود پارك بانوان با ظرفیت های ویژه این قشر می تواند این مشكل را رفع كند.
« فاطمه میرزاخانی » با 23 سال سن گفت: كلانشهر اراك یك شهر صنعتی، دانشگاهی است و هنرمندان و مفاخر زیادی دارد، بنابراین باید امكانات تفریحی و رفاهی به خصوص برای بانوان در حد مناسبی در اراك دیده شود.
وی افزود: روند عملیات اجرایی پارك بانوان اراك به عنوان طرح فرهنگی و ورزشی طولانی شده و بانوان اراك در انتظار تكمیل و بهره برداری این طرح هستند و مسئولان نیز با جدیت بیشتری به این مطالبه پاسخ دهند.
یكی از دختران جوان اراكی نیز گفت: جا نمایی پارك بانوان اراك مناسب نیست و ساختمان های مجاور به ویژه ساختمان مخابرات به پارك اشرافیت دارد.
شهردار كلانشهر اراك نیز گفت: ایجاد پارك بانوان در كلانشهر اراك در شورای اسلامی این كلانشهرمطرح شد و با مصوبه شورا مراحل ساخت آن از سال 1393 در میدان حافظیه شهر اراك آغاز شده است.
« داود تاجران» افزود: پارك بانوان اراك در وسعت 99هزار مترمربع وسعت با زیربنا 6 هزار و 11 مترمربع برای 13 رشته ورزشی طراحی شده است.
وی خاطر نشان كرد: رشته های ورزشی پیش بینی شده در این پارك را شامل بسكتبال، فوتبال، فوتسال، والیبال، هندبال، بدمینتون، تنیس، تنیس روی میز، اسكیت، شطرنج، مینی گلف، لاین دوچرخه سواری و جاده تن درستی است.
وی اظهار داشت: استخر شنا و شیرجه با وسعت سه هزار و 500 مترمربع در این پارك كاركرد بازی های ملی و بین المللی دارد و با سقف متحرك برای استفاده از انرژی خورشید طراحی شده است كه منحصر بودن پارك را در سطح كشور نمایان می كند.
شهردار كلانشهر اراك گفت: این استخر به علت مهندسی خاص امسال قابل بهره برداری نیست و سال آینده با تامین اعتبار لازم، به مجموعه اضافه می شود.
تاجران افزود: آب نمای زیبا، تونل فضای سبز عمودی، لمكده، فروشگاه، بوفه، رستوران، نمازخانه، 12چشمه سرویس بهداشتی در وسعت یك هزار مترمربع و سالن آمفی تئاتر روباز به وسعت 452 مترمربع با ظرفیت 250 نفر از دیگر بخش هایی است كه در این پارك پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت: هشت هز ار و 200 اصله نهال، 300 اصله نهال یاسمن زرد، 400 اصله نهال سازگار با كم آبی، چهار هزار مترمربع شمشاد طلایی، 2 هزار و 600 مترمربع گل زرد، یك هزار و 100 گل كاپیتان، 2 هزار و 840 مترمربع پیچ عین دوله، چیپ اناری، یك هزارو 600 مترمربع گل فصلی برای فضای سبز پارك پیش بینی شده تا با اتمام عملیات عمرانی كاشته خواهد شد.
شهردار كلانشهر اراك گفت: زمان استفاده از پارك از طلوع آفتاب تا غروب برای بانوان قابل استفاده است و شب هنگام خانواده ها می توانند از امكانات پارك بهره مند شوند.
تاجران افزود: مهد كودك ویژه زنان دارای فرزند برای استفاده از فضای پارك پیش بینی و مجموعه تره بار و مواد پروتئینی نیز در نظر گرفته شده تا بانوان پس از انجام فعالیت های ورزشی و مراجعه به منزل مایحتاج خود را نیز تامین كنند.
شهردار اراك گفت: حضور در پارك برای بانوان محدودیت پوشش ندارد بنابراین برای ایمنی بیشتر فضای پارك، دیوارهایی به ارتفاع چهار متر و كاشت درختان زود رشد طراحی شده است و از ورود تلفن همراه، تبلت و لپ تاب مراجعان جلوگیری می شود.
تاجران افزود: بلندترین ساختمان مجاور پارك بانوان اراك با پنل هایی پوشانده خواهد شد تا امنیت بانوان به طور كامل تامین شود.
وی اظهار داشت: تاكنون برای ساخت پارك بانوان اراك با 90 درصد پیشرفت فیزیكی، 100 میلیارد ریال اعتبار از محل درآمدهای شهرداری اراك هزینه شده است و برای تكمیل این مجموعه 40 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
وی با یادآوی اینكه 100 میلیارد ریال برای ساخت استخر شنا و شیرجه با سقف متحرك اعتبار لازم است، افزود: این ستخرامسال سال آینده تكمیل خواهد شد.
شهردار اراك گفت: استفاده از پارك در ابتدا رایگان است و در آینده از مراجعان و استفاده كنندگان بخش های ورزشی هزینه دریافت می شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری استان مركزی گفت: پارك بانوان اراك براساس برنامه هدفمند به زودی به بهره برداری می رسد.
« فتح‌الله حقیقی» وجود پارك بانوان را یكی از زیرساخت های ضروری نشاط اجتماعی عنوان كرد و ادامه داد: با توجه به اینكه این پارك از بخش‌های مختلفی تشكیل شده است بانوان می‌توانند ضمن استفاده از امكانات و تجهیزات ، فعالیت‌های فرهنگی را نیز در این مجموعه انجام دهند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری مركزی بیان كرد: توجه هر چه بیشتر برای افزایش نشاط، شادابی و رفاه شهروندان به خصوص قشر جوان و بانوان از برنامه های اولویت دار استانداری است و ایجاد این پارك نقش مهمی در افزایش روحیه نشاط در بین بانوان دارد.
حقیقی گفت: بهره برداری از پارك بانوان اراك به الگویی برای سایر مراكز استان‌های كشور تبدیل می شود.
مدیركل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مركزی گفت: ساخت پارك بانوان همواره از مطالبات جدی زنان در این حوزه بوده و گسترش فضای رفاهی و تفریحی از جمله سیاست های دولت است.
زهرا فرجی افزود: ساخت پارك ویژه بانوان به طور جد از سال 96 آغاز شد و عملیات ساخت آن تا پایان سال گذشته سرعت مناسبی داشت.
وی ادامه داد: امسال عملیات اجرایی این مجموعه تفریحی و ورزشی به علت كمبود اعتبارات و ناهماهنگی در مدیریت هزینه كرد از سوی شورای اسلامی كلانشهر اراك، دچار وقفه شد.
وی اظهار داشت: در مقطعی از سال ادامه ساخت پارك بانوان اراك تعطیل شد، اما در 20 روز گذشته شهردار اراك با حضور مستقیم و مستمر در پارك عزم خود را برای تكیمل و بهره برداری جزم كرده است و به زودی این طرح ورزشی و فرهنگی در استان كلید زده می شود.
وی خاطر نشان كرد: اتمام این طرح مهم نیازمند همكاری و تعامل دستگاه های استان و تامین منابع مالی مورد نیاز است در غیر این صورت طرح با وجود اهیمت و هزینه زیاد با وقفه مواجه می شود.
رئیس گروه توسعه ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان استان مركزی گفت: پارك بانوان اراك یكی از نیازهای تفریحی این قشراست و ساخت این مجموعه ورزشی و تفریحی می تواند گام مهمی برای رفع نیازهای اجتماعی و فرهنگی بانوان، افزایش مشاركت اجتماعی و ایجاد تحرك، پویایی و انگیزه در جامعه باشد.
«مهین علی بخشی» افزود: پویایی جامعه در اثر مولفه هایی همچون تحرك افراد آن جامعه شكل می گیرد و برای ایجاد نشاط و پویایی باید محیط های ورزشی توسعه یابد.
رئیس گروه توسعه ورزش بانوان اداره كل ورزش و جوانان استان مركزی گفت: اكنون كه استقبال بانوان از ورزش های همگانی افزایش یافته باید این حركت را به سمت سایر رشته های ورزشی سوق داد و پارك بانوان می تواند این نیاز را پاسخگو باشد.
علی بخشی افزود: زنان نیمی از جمعیت كشور را تشكیل می‌دهند و به خاطر رسالت تربیت فرزندان، سلامت جسمی و روانی مادران در جامعه بسیار مهم است.
وی ادامه داد: با راه اندازی پارك بانوان اراك سرانه ورزشی افزایش خواهد یافت و شرایط بهتری برای توسعه ورزش این قشر از جامعه فراهم است.
6991/3075
گزارش: معصومه ابراهیمی

سرخط اخبار استان‌ها