۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۱۴
کد خبر: 82940235
T T
۰ نفر
مجوز فعالیت صنایع آب بر تنها در سواحل صادر می شود

اراك - ایرنا - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مجوز فعالیت صنایع آب بر تنها در شهرهای ساحلی كشور صادر می شود.

به گزارش ایرنا، عیسی كلانتری روز دوشنبه در نشست كارگروه مشترك آلودگی هوا و گرد و غبار استان مركزی در اراك افزود: یكی از عوامل بروز كم آبی در برخی از استان های كشور از جمله اصفهان، تبریز و مركزی، توسعه صنایع آب بر در این استان ها و نبود آمایش سرزمینی در كشور است.
وی ادامه داد: اكنون 80 درصد جمعیت كشورهای دنیا در سواحل این كشورها مستقر شده اند در حالی كه تنها 2 درصد جمعیت مردم ایران در سواحل جنوبی ساكن هستند كه انتقال صنایع آب بر به این سواحل نقش مهمی در افزایش جمعیت در این نقاط به همراه دارد.
معاون رئیس جمهوری خاطر نشان كرد: میزان تجدید پذیری آب های زیر زمینی در كشور 19 و هفت دهم میلیارد متر مكعب است كه با احتساب 20 درصد بازگشت این آب ها به منابع زیرزمینی باید سالانه 25 میلیارد متر مكعب آب از این منابع استفاده شود در صورتی كه اكنون سالانه 51 میلیارد متر آب از این منابع برداشت می شود كه این مهم نابودی محیط زیست را به همراه دارد.
كلانتری افزود: اكنون آب تجدید پذیر كشور 88 میلیارد متر مكعب و میزان مصرف حدود 95 میلیارد متر مكعب است در صورتی كه برای حفظ محیط زیست باید تنها 40 درصد این منابع استفاده شود.
وی بزرگترین دشمن محیط زیست در جهان را زیاده خواهی جوامع دانست و گفت: جوامع زیاده خواه همانند آمریكا محیط زیست را قربانی كسب درآمد و زیاده خواهی های خود می كنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری ارائه برخی مجوزهای شكار توسط متخصصان محیط زیست گفت: این مجوزها به منظور ایجاد تعادل و كاهش جمعیت نر پیر گله ها و برای جلوگیری از شیوع بیماری و مرگ و میر در این حیوانات ارائه شده است.
كلانتری ادامه داد: برای آگاهی جامعه از مزایای ارائه این مجوزها باید اطلاع رسانی كافی از طریق متخصصان به مردم صورت می گرفت كه این مهم انجام نشده است.
وی با یادآوری بهره گیری سازمان حفاظت محیط زست از تجربیان متخصصان برای احیای دوباره دریاچه ارومیه گفت: همواره بهره گیری از تجربیات متخصصان در حوزه های مختلف محیط زیستی در دستور كار این سازمان قرار دارد و اقدام های این سازمان بر اساس نتیجه فعالیت های كارشناسی است.
وی میزان فرسایش خاك در كشور را بین 16 تا 18 تن در سال عنوان كرد و گفت: ایران با این میزان فرسایش خاك رتبه نخست را در بین كشور های جهان دارد.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اكنون 110 درصد آب تجدید پذیر در كشور مصرف می شود در صورتی كه استاندارد استفاده از این ظرفیت 60 درصد است.
كلانتری بیان كرد: ایران در زمینه فرسایش پوشش گیاهی و فرسایش ژنتیكی در سطح جهان جزء پنج كشور نخست محسوب می شود كه این مهم نتیجه مدیریت غیر صحیح در طول 50 سال گذشته است .
وی اظهار داشت: اكنون با وجود فرسایش گیاهی 123 میلیون واحد دامی در مراتع كشور چرا می كنند كه این مهم مشكلاتی را در زمینه زیست محیطی به همراه دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جریان های سطحی كشور در گذشته را 45 میلیارد متر مكعب عنوان كرد و گفت: اكنون این میزان به 20 میلیارد متر مكعب كاهش یافته است.
كلانتری ادامه داد: ایجاد سد بر روی روخانه های دریاچه ارومیه و افزایش كشت محصولات كشاورزی در این منطقه از 180 هزار هكتار به 500 هزار هكتار از مهمترین عوامل خشك شدن این دریاچه بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود 67 درصد آلودگی شهر تهران را مربوط به فعالیت 60 هزار دستگاه كامیون و اتوبوس فرسوده، 2 درصد آلودگی این شهر را مربوط به فعالیت سواری ها و 12 درصد را مربوط به فعالیت موتورسیكلت ها عنوان كرد و گفت: فعالیت اتوبوس ها و كامیون های فرسوده در این كلانشهر سال گذشته 14 روز مدارس را به تعطیلی كشاند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اكنون ساماندهی پسماندها در استان مازندران نیازمند 23 میلیارد دلار اعتبار است كه در 40 سال گذشته تنها سه میلیارد دلار برای حذف زباله در این استان هزینه نشده است.
استاندار مركزی نیز در این نشست گفت: در طول فعالیت دولت تدبیر و امید با همكاری مردم در حوزه محیط زیست قدم های مثبتی برداشته شده و اكنون محیط زیست و هوای كلانشهر اراك و این استان نسبت به پنج سال گذشته از وضعیت مناسب تری برخوردار است.
سید علی آقازده افزود: با تلاش ها و همكاری مردم و تشكل های غیردولتی با دولت اكنون تعداد دیگ های غیر استاندار ایرالكو به 60 دیگ و مصرف مازوت نیروگاه شازند از 95 درصد به نیم درصد در سال گذشته كاهش یافته است.
وی ادامه داد: با انجام فعالیت های زیست محیطی با كاهش روزهای آلوده در كلانشهر اراك تعداد این روزها در سال 96 نسبت به سال 95 حدود یك سوم كاهش یافته است.
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: با وجود وظایف سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه حفظ و نگهداری از محیط زیست این سازمان از قدرت كافی برای برخورد با متخلفان برخوردار نیست.
علی ابراهیمی افزود: با توجه به اینكه واحدهایی به عنوان منابع مهم آلوده كننده این شهرستان مطرح هستند، سازمان حفاظت محیط زیست نتوانسته برای رفع این آلودگی ها، اقدام های مناسبی انجام دهد.
وی ادامه داد: اكنون به دلیل برداشت های بی رویه از آب های زیر زمینی و آلودگی های خاك و آب شهرستان شازند، این شهرستان در معرض فاجعه زیست محیطی قرار دارد و نیاز است برای جلوگیری از این مهم اقدام های مناسب توسط مسئولان انجام شود.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی نیز در این نشست گفت: در سفر هیات دولت به این استان پس از اشتغال، وضعیت آلودگی كلان شهر اراك از مهمترین مسائلی بود كه مورد توجه قرار گرفت.
رضا میرزایی ادامه داد: تالاب میقان اراك یكی از زیستگاه های مهم پرندگان در این شهرستان است كه سال گذشته 20 هزار پرنده مهاجر در آن زمستان گذرانی كردند.
وی ادامه داد: با توجه به بارش های اخیر تاكنون 70 درصد تالاب اراك آبگیری شده و از وضعیت مناسبی برخوردار است كه در صورت تامین نشدن حقابه، این تالاب به یكی از نقاط بحرانی كشور تبدیل می شود.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی گفت: یك هزار و 200 لیتر آب در ثانیه در سال های گذشته به تالاب میقان اراك وارد می شد كه اكنون یك هزار لیتر پسآب به این تالاب وارد می شود و تقاضاهایی برای جذب این پسآب وجود دارد.
میرزایی یادآور شد: تعداد روزهای آلوده استان مركزی با كاهش 38 درصدی سال گذشته نسبت به سال قبل از آن از 105 روز در سال 95 به 63 روز در سال گذشته رسید.
در پایان این نشست از برخی فعالان حوزه محیط زیست استان مركزی تقدیر شد.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر یك روزه به استان مركزی از تالاب میقان اراك و شركت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند بازدید و با نماینده ولی فقیه دراین استان دیدار كرد.
استان مركزی به عنوان چهارمین قطب صنعت كشور بیش از 2 هزار و 900 واحد صنعتی دارد.
1955/3075

سرخط اخبار استان‌ها