۱۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۱
کد خبر: 82752410
T T
۰ نفر
تبديل نراق به قطب گردشگري نيازمند برنامه هدفمند و معرفي ظرفيت ها است

خمين - ايرنا - استاندار استان مركزي گفت: تبديل نراق به قطب گردشگري كشور نيازمند برنامه اي هدفمند و معرفي ظرفيت هاي بكر و متعدد آن است.

به گزارش ايرنا، سيد علي آقازاده روز دوشنبه در نشست با شهردار نراق افزود: موقعيت جغرافيايي نراق و استقرار آن در مجاورت جاذبه هاي گردشگري محلات و دليجان ظرفيت مناسبي را براي توسعه و احياي صنعت گردشگري در استان مركزي فراهم كرده است.
وي بر لزوم بهره گيري بيشتر از ظرفيت بافت تاريخي نراق در راستاي توسعه گردشگري و جذب گردشگران داخلي و خارجي تاكيد كرد و گفت: يكي از مولفه هاي مهم در خروج از اقتصاد متكي به نفت، توجه به ظرفيت هاي بومي در حوزه هاي مختلف است و نراق در حوزه فرهنگ بوميي و ظرفيت هاي گردشگري بنيه غني دارد.
استاندار استان مركزي، تقويت و توسعه زيرساخت‌هاي گردشگري را عامل مؤثري در ايجاد اشتغال و توسعه صنعت گردشگري دانست و گفت: رويكرد سياست هاي گردشگري بايد نو و زمينه ساز توليد ثروت و اشتغال باشد و توجه به داشته هاي محلي بومي محوريت كار قرار گيرد كه اين نگاه مصداقي از تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي خواهد بود.
وي يادآور شد: تقويت گردشگري نيازمند سرمايه گذاري بخش خصوصي است و دولت نيز در اين راستا تسهيلگري مي كند و بيشتر طرح هاي مرتبط با بحث گردشگري در كارگروه زيربنايي استان مصوب مي شود.
شهردار نراق نيز در اين نشست گفت: حفظ تاريخ و تمدن نراق در سال هاي اخير باعث شد كه خطه به عنوان تنها شهر تاريخي در كشور تصويب شود و بتواند يكي از تهديدهاي اصلي شهرها (بافت فرسوده) را به فرصتي ارزشمند تبديل كند.
مهدي اسماعيلي افزود: در همين راستا ويژگي هاي تاريخي و شاهكارهاي معماري نراق در سال هاي اخير حفظ شده و با تغيير شكل شهرسازي مدرن از هويت تاريخي، فرهنگي و مذهبي اين شهر محافظت شده است.
وي مهمترين معضل اين شهر را نبود اقتصادي پويا بيان كرد و افزود: جمعيت نراق در سال هاي اخير ثابت مانده و رشدي نداشته است و بايد جذابيت هاي مهاجرپذيري و ماندگاري جمعيت در اين شهر مطالعه شود.
وي بيان كرد: بيشتر كاهش جمعيت اين شهر از مهاجرت جوانان به شهرهاي همجوار و بزرگتر است و در سال هاي اخير در برنامه ريزي شهري سعي شده است به مسئله گردشگري كه خود يك عامل اقتصادي براي بهره مندي از اقتصاد گردشگري است توجه شود اما اين اقدام به تنهايي نمي تواند در حل كاهش جمعيت گره گشايي كند.
اسماعيلي افزود: بايد تدابيري انديشيده شود تا جمعيت حفظ شود و از مهاجرت به شهرهاي ديگر جلوگيري شود و جمعيت مهاجر نيز دوباره به شهر برگردند.
وي با برشمردن برخي داشته هاي فرهنگي و تاريخي نراق گفت: 54 قطعه از شهاب سنگ هاي ثبت جهاني، در نخستين موزه شهاب سنگ دنيا در شهر نراق دليجان يك ماه گذشته به نمايش گذاشته شد.
وي افزود: اجرام آسماني ثبت شده جهاني نراق متشكل از 36 قطعه شهاب سنگ، 16قطعه سنگ شيشه اي، يك قطعه سنگ حاوي الماس و يك قطعه شهاب سنگ دليجان است كه از سراسر دنيا جمع آوري و توسط پرفسور ايرج عشقي به موزه شهاب سنگ نراق به عنوان نخستين موزه شهاب سنگ دنيا تحويل داده شده است.
وي اظهار كرد: اجرام آسماني از نمونه هاي كم نظير عطارد، ماه و مريخ در محل برخورد شهاب سنگ نراق در مدرسه خيرساز دخترانه معصومي به نمايش گذاشته شده است.
اسماعيلي گفت: با برگزاري نشست هايي با استاد و پژوهشگر دانشگاه آخن آلمان در سال آينده نخستين موزه دائمي شهاب سنگ دنيا به صورت رسمي در اين مدرسه راه اندازي خواهد شد.
شهردار نراق افزود: اين موزه مي تواند تاثير به سزايي در جذب گردشگر براي نراق داشته باشد چرا كه تورهاي گردشگري، محققان زمين شناسي و كاني شناسان تمايل زيادي براي ديدن اين داشته هاي ارزشمند دارند.
شهرتاريخي نراق واقع در 15 كيلومتري مسير دليجان به كاشان داراي 70 كيلومترمربع وسعت است كه از طبيعت زيبا و آب و هواي معتدل كوهستاني برخوردار است.
اين شهر در حوزه قطب گردشگري جنوب استان مركزي واقع شده كه از جمله ظرفيت هاي گردشگري آن آب انبارهاي حاج مهدي نراقي، مسجد جامع نراق، بازار شمس السلطنه، كاروانسرا و پل دودهك، قلعه و غار كهك و غار نخجير است.
استاندار استان مركزي در جريان سفر يك روزه خود به استان مركزي از چند واحد توليدي و صنعتي بازديد كرد.
نشست با شهردار نراق و بررسي مشكلات اين شهر، ديدار با خانواده شهدا و شركت در كارگروه اقتصاد مقاومتي از برنامه هاي ديگر سفر استاندار مركزي به دليجان است.
شهرستان دليجان از توابع استان مركزي داراي 50 هزار نفر جمعيت است و در فاصله 140 كيلومتري اراك قرار دارد.
7277/6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حيدري

سرخط اخبار استان‌ها