۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۲۶
کد خبر: 82237890
T T
۰ نفر
غلظت ذرات معلق در هواي كلانشهر اراك فراتر از استاندارد است

اراك - ايرنا - مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي گفت: غلظت ذرات معلق در هواي كلانشهر اراك در روز چهارشنبه فراتر از حد استاندارد است و براي گروه هاي سني حساس وضعيت هشدار اعلام شده است.

حسينعلي ابراهيمي كارنامي در گفت و گو با ايرنا افزود: بر اساس گزارش ثبت شده مركز پايش كيفيت هواي اراك، در صبح روز چهارشنبه غلظت ذرات معلق با قطر كمتر از دو و نيم ميكرون در هواي اين كلانشهر به 44 ميكروگرم بر متر مكعب رسيد كه بيانگر وضعيت نارنجي يا ناسالم براي گروه هاي حساس است.
به گزارش ايرنا، وي بيان كرد: در اين شرايط توصيه مي شود گروه هاي سني حساس از جمله، كودكان، زنان باردار، سالمندان و بيماران قلبي، ريوي و سخت درمان از تردد در فضاهاي شلوغ خودداري كنند.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي ادامه داد: ميانگين غلظت 24 ساعته ذرات كمتر از دو و نيم ميكرون در 24 ساعت گذشته نيز به 119 (46ميكروگرم بر متر مكعب) رسيد كه اين وضعيت نيز بيانگر شرايط ناسالم و هشدار براي گروه هاي سني حساس بوده است.
ابراهيمي كارنامي عنوان كرد: شاخص سنجش استاندارد زيست محيطي ذرات معلق با قطر كمتر از دو و نيم ميكرون 35 ميكروگرم بر متر مكعب است.
به گزارش ايرنا، ابراهيمي كارنامي افزود: وجود ريزگرد در هوا در طولاني مدت موجب بروز بيماري هاي مختلف و سخت درمان مي شود و اين آلاينده مي تواند تا عميق ترين بخش دستگاه تنفسي نفوذ كند.
ابراهيمي كارنامي عنوان كرد: كلانشهر اراك در كارنامه زيست محيطي خود در سال جاري 80 روز را با كيفيت هواي ناسالم سپري كرده كه 9 روز در شرايط ناسالم براي تمام گروه هاي جمعيتي و 71 روز با كيفيت هواي ناسالم براي گروه هاي حساس جمعيتي بوده است.
به گزارش ايرنا، وي عنوان كرد: اراك به دليل همجواري با تالاب كويري ميقان، در معرض چشمه هاي توليد غبار نمكي و ايجاد ريزگرد با منشاء محلي در كنار گرد و غبارهاي وارداتي است و مي طلبد كه راهبردهاي هدفمند براي مهار اين كانون ها از سوي مسئولان با جديت دنبال شود.
اراك تاكنون دو برنامه مصوب كاهش آلايندگي هوا در هيات دولت داشته است كه به صورت كامل اجرايي نشده و انتظار است در سفر قريب الوقوع دولت مصوبات كارگشا در اين حوزه به تصويب برسد.
كلانشهر اراك از ابتداي امسال تاكنون 80 روز آلوده و سال گذشته در مجموع 37 روز آلوده را در كارنامه خود به ثبت رساند.
3005/6013خبرنگار: معصومه صفري**انتشار دهنده: مژگان حيدري

سرخط اخبار استان‌ها