۱ بهمن ۱۳۹۷، ۶:۵۹
کد خبر: 83178100
T T
۰ نفر

بنيادي كه بركت آورد

۱ بهمن ۱۳۹۷، ۶:۵۹
کد خبر: 83178100
بنيادي كه بركت آورد

خرم آباد - ايرنا - بنياد بركت وابسته به ستاد اجرايي فرمان امام (ره) در زمينه‌هاي اشتغالزايي و عمراني فعاليت مي‌كند كه از زمان تاسيس (آذر86) تاكنون هزاران ميليارد ريال براي محروميت‌زدايي ازمناطق محروم و توانمندسازي اقتصادي و اجتماعي مردم، سرمايه گذاري كرده است.

به گزارش ايرنا، بنياد بركت آذرماه ۱۳۸۶ در حوزه‌هاي كارآفريني و ايجاد توسعه اجتماعي و اقتصادي در مناطق محروم ايران زير نظر ستاد اجرايي فرمان امام (ره) با تاكيد رهبر معظم انقلاب مبني بر رفع مشكل محرومان و آباد كردن روستاها آغاز به كار كرد.
بنياد بركت ماموريت خود را مشاركت در توانمندسازي اقتصادي، توسعه كارآفريني و اشتغال‌زايي، كمك به آباداني و توسعه فضاهاي آموزشي و فرهنگي- مذهبي، كمك به ارتقاي سطح سلامت و توسعه فضاهاي بهداشتي و درماني و ارايه خدمات حمايتي، بيمه‌اي و مالي به محرومان عنوان كرده است.
به گفته سعيد جعفري مديرعامل بنياد بركت، در حالي كه تصور مي‌شود، بيشترين تمركز فعاليت‌هاي بنياد روي طرح‌هاي عمراني است اما رويكرد اصلي بنياد اشتغال زايي و توانمندسازي اقتصادي مناطق محروم و روستايي بوده و تاكنون حدود ۷۵ درصد فعاليت‌هاي اين بنياد در اين حوزه صورت پذيرفته ‌است.
ساخت مدارس در مناطق روستايي و محروم، راه‌اندازي طرح‌هاي اقتصادي در مناطق محروم كشور با محوريت اشتغال‌ زايي و انجام طرح‌هاي زيربنايي مانند راهسازي، احداث خانه محرومان، آبرساني، مدرسه سازي، برق رساني و ساخت مسجد و مشاركت در طرح هاي درماني از دستاوردهاي بنياد بركت به‌ شمار مي‌رود.
بنياد بركت از طريق دو طرح «آسمان»، آيين‌نامه سرمايه‌گذاري مردمي و اشتغال نيروي انساني وطرح «آفتاب»، آيين فقرزدايي و توان‌افزايي بركت در حوزه اشتغال زايي زودبازده در روستاها و مناطق محروم فعاليت مي‌كند.

*احداث 10200 خانه و مدرسه در سال جاري
به گفته رييس ستاد اجرايي فرمان امام خميني (ره)، بنياد بركت امسال 200 مدرسه و بيش از 10 هزار خانه احداث كرده است.
محمد مخبر كه دي ماه امسال براي افتتاح طرح هاي محروميت زدايي به دلفان لرستان سفر كرده بود، افزود: محوريت پيگيري طرح هاي بنياد بركت اشتغال است اما همزمان با طرح هاي كارآفريني به ساير مشكلات مردم نيز توجه دارد.
وي با اشاره به ايجاد 400 هزار فرصت شغلي توسط اين بنياد در سال هاي گذشته تاكنون بيان كرد: اين مشاغل رها نمي شوند و پشتيباني از آنها همچنان تداوم دارد كه اميد مي رود با اين سازوكار بخشي از مشكل اشتغال كشور حل شود.
رئيس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به سرمايه گذاري 30 هزار ميليارد ريالي در مناطق محروم كشور اظهار داشت: اين رقم با مشاركت مردم محقق شده است.
مخبر اضافه كرد: هزينه هاي نسخه درماني 60 هزار بيمار سرطاني توسط اين بنياد پرداخت و به همين ميزان نيز تسهيلات قرض الحسنه اعطا شده است.
وي با اشاره به انجام دو هزار عمل كاشت حلزون، ادامه داد: در مجموع 25 نوع خدمت توسط بنياد بركت ارايه مي شود كه تامين پنج هزار سري جهيزيه، 300 هزار بسته نوشت افزار در مهر امسال و خريد دو هزار ويلچر براي مناطق محروم بخشي از خدمات اين نهاد است.
رئيس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) در سفر خود به استان لرستان گفت: بنياد بركت دو هزار و 500 تخت بيمارستاني در قالب ساخت 12 بيمارستان با هماهنگي وزارت بهداشت و درمان ايجاد مي كند.
مخبر توضيح داد: از مجموع اين 12 بيمارستان 9 مورد تحويل يا در حال تحويل است.
وي اظهار داشت: در بخش دارو به ويژه داروهاي تك بيماران سخت درمان بنياد بركت اقدام هاي خوبي انجام داده است.
مخبر ادامه داد: 200 مركز بهداشتي درماني در سراسر كشور توسط بنياد بركت احداث شده و 60 هزار نسخه بيماران سرطاني در سال گذشته توسط بنياد بركت پرداخت شده است.
وي افزود: چهار مركز فوق تخصصي ضد سرطان در چهار نقطه كشور راه اندازي شده و در مجموع بيش از 10 هزار طرح در سال جاري در كشور بهره برداري مي شود.
بنياد بركت توجه ويژه اي به محروميت زدايي لرستان داشته تا جايي كه شهرستان دلفان به عنوان پايلوت محروميت زدايي اين بنياد در كشور انتخاب شده تا مردم اين ديار رنگ و بوي خدمت نظام جمهوري اسلامي را بيشتر از سال هاي گذشته درك كنند.

* فعاليت بنياد بركت در 239 روستاي دلفان
فرماندار شهرستان دلفان نيز دراين خصوص گفت: با وجود ظرفيت هاي بي نظير در حوزه هاي مختلف اين شهرستان از محروم ترين شهرهاي استان بوده و آمار بيكاري در اين شهرستان بالاتر از استان و كشور است.
حشمت بهمني اظهار داشت: بنياد بركت در 239 روستاي محروم شهرستان دلفان فعاليت مي كند و اميدواريم با اقدامات صورت‌گرفته شاهد رونق اقتصادي در دلفان باشيم.
وي گفت: آسيب هاي اجتماعي فراواني نيز در اين شهرستان وجود دارد از جمله اينكه بيشترين آمار خودكشي را در اين شهرستان داريم.
بهمني ادامه داد: حدود 10 هزار خانوار در اين شهرستان زيرپوشش نهادهاي حمايتي هستند.
فرماندار دلفان يادآور شد: در سال 95 اين شهرستان به عنوان پايلوت اقتصادي و اجتماعي معرفي و طرح هاي خوبي در آن اجرا شده كه مي توان بارقه اميد به زندگي و نشاط در اين شهرستان ديد.
وي با اشاره به وجود 46 مدرسه داراي كد تخريب در اين شهرستان گفت: اكنون راه 435 روستاي شهرستان شوسه و مالرو است.
فرماندار دلفان با تاكيد بر اينكه شهرستان دلفان قطب توليد حبوبات است و مي طلبد كه توجه ويژه اي به اين حوزه شود، افزود: دلفان در حوزه گردشگري داراي قابليت هاي بي نظيري است كه حضور بنياد بركت در منطقه بارقه اميدي براي خروج از بن بست اقتصادي شده است.

* قرارگاه جهادي پيشرفت و توسعه‌ پايدار دلفان
در اين راستا بر اساس تفاهم‌نامه‌اي كه سال گذشته در جريان سفر محمد مخبر رئيس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) به استان لرستان ميان اين ستاد و استانداري لرستان به امضا رسيد، هفت هزار ميليارد ريال از سوي ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) براي پيشرفت و توسعه‌ دلفان و ديگر شهرستان هاي استان اختصاص يافت.
طبق اين تفاهم‌نامه، اين مبلغ براي محروميت‌زدايي، اشتغال‌زايي، توانمندسازي اقتصادي و اجتماعي، ساخت و تكميل پروژه‌هاي زيربنايي، مسكن محرومان، بهداشت و درمان، فرهنگي و آموزشي، ارايه‌ خدمات حمايتي مانند تحت پوشش قرار دادن ايتام، اعطاي وام قرض‌الحسنه و كمك به درمان زوج‌هاي نابارور مناطق محروم و كمتر توسعه ‌يافته در استان لرستان سرمايه‌گذاري خواهد شد.
همچنين از اعتبار اين تفاهم ‌نامه، 500 ميليارد ريال براي سرمايه‌گذاري در زمينه ايجاد اشتغال و توانمندسازي اقتصادي نورآباد دلفان تخصيص يافته است.
بر اين اساس، هدف ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) در نورآباد دلفان ايجاد 600 فرصت شغلي پايدار بر اساس حمايت از كارآفرينان و مدل‌هاي توانمندسازي اقتصادي بنياد بركت و بر اساس مدل‌هاي اقتصادي اجتماع‌ محور آسمان و آفتاب است به ويژه در خصوص مشاغلي كه مبتني بر ظرفيت‌هاي اقتصادي منطقه در دو بخش كشاورزي و دامپروري باشد.
استاندار لرستان در اين قرارگاه مي‌تواند به عنوان متولي و هماهنگ ‌كننده اصلي ايفاي نقش كند و ساير دستگاه‌ها در حوزه محروميت‌زدايي و اشتغال‌زايي در پيشبرد اهداف اين قرارگاه مشاركت كنند و اين نهادها متناسب با مسئوليت، توان و ظرفيت‌هاي خود، كارها را پيش ببرند.
به گفته جعفري مديرعامل بنياد بركت، اين بنياد در سال 97 ايجاد 1400 فرصت شغلي پايدار را در استان لرستان به عنوان هدف براي خود تعيين كرده است كه با توجه به فعاليت‌هاي سراسري و گسترده‌ بنياد بركت در اين زمينه، اين رقم در كل كشور به 30 هزار فرصت شغلي مستقيم و غيرمستقيم خواهد رسيد.
جعفري مي گويد: در بنياد بركت كه مجري راهبردها و منويات ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) در زمينه‌ محروميت‌زدايي و توانمندسازي اقتصادي و اجتماعي در كشور، حركتي جهادي به‌ طور مستمر و شبانه‌روز در حال انجام است و اگر فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگي با كار اقتصادي همراه نباشد مثمرثمر نخواهد بود لذا بايد به توانمندسازي اجتماعي و اشتغال‌زايي توجه ويژه داشته باشيم.
وي افزود: امسال حدود 3500 ميليارد تومان با اولويت ايجاد اشتغال در كشور سرمايه گذاري مي شود و اين در حالي است كه بنياد هيچ كمكي از دولت نمي گيرد و بودجه بگير دولت نيست اما بدون انجام كار موازي با اين مجموعه، به آن كمك مي كند.
او در خصوص حضور اين بنياد در لرستان، اظهار داشت: بر اساس درخواست مجموعه مديريتي استان، طرح پيشرفت و آباداني شهرستان محروم دلفان با حضور بنياد بركت و هم افزايي با دستگاه هاي استاني در سه سال اجرا مي شود.
جعفري تصريح كرد: اين شهرستان از نقاط هدف در محروميت زدايي و جز ضرورت هاي دولت است تا بتوان با رويكرد هم افزا و برنامه اي، آن را با محوريت اشتغال و رويكرد ارتقا شاخص هاي اجتماعي توانمند كرد.
وي در خصوص تفاهم نامه سال گذشته استان با بنياد بركت و ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) نيز گفت: در اين تفاهم نامه هفت هزار ميليارد ريال در بخش اقتصادي، 100 ميليارد ريال اجتماع محور و 900 ميليون ريال بخش زيربنايي برنامه تدوين شده است.
او ادامه داد: در بخش اقتصادي بنگاه محور 21 بنگاه استان معرفي شده كه با بررسي هاي انجام شده در حال حاضر سه بنگاه در مرحله پذيرش قرار دارند.
وي گفت: تفاهم نامه 900 ميليون ريالي در دو سال اجرا مي شود و براي طرح هاي اجتماع محور كوهدشت، رومشكان و دلفان 120 ميليارد ريال در فاز اول اختصاص يافته و تا اواخر شهريور عملياتي مي شود.
مديرعامل بنياد بركت ادامه داد: در ساير بخش ها از جمله تسهيلات طرح هاي كمتر از 20 ميليارد ريال، 100 ميليارد ريال اختصاص يافته كه با توجه به گزارش هاي ارائه شده 80 ميليارد ريال طرح تاييد و به بانك معرفي شده است.
جعفري اضافه كرد: طرح هاي اجتماع محور امسال نهايي شده و در استان هاي لرستان، خوزستان، كرمان، اذربايجان غربي و سيستان و بلوچستان اجرايي مي شود.

* 2300 طرح اشتغال محور در لرستان
رييس هيات مديره بنياد بركت نيز گفت: دو هزار و 300 طرح اشتغال محور در چهار شهرستان دلفان، پلدختر، كوهدشت و رومشكان استان لرستان اجرا مي شود.
محمود عسكري در آيين بهره برداري از 500 طرح اشتغالزاي اجتماع محور و شروع عمليات اجرايي 110طرح بنياد بركت در لرستان اظهار داشت: از دو هزار و 300 طرح اشتغال محور در نظر گرفته شده براي استان لرستان تاكنون 540 مورد انجام شده و به نتيجه رسيده است.
وي افزود: علاوه بر اين يك هزار و 679 طرح در چهار شهرستان دلفان، پلدختر، كوهدشت و رومشكان استان لرستان آماده دريافت تسهيلات هستند.
عسگري آزاد با بيان اينكه چهار طرح از سوي اين نهاد در مناطق محروم كشور اجرا مي شود، اظهار داشت: طرح آسمان، طرح سحاب، طرح مهتاب و طرح آفتاب از جمله اين طرح ها است.
وي با اشاره به اينكه پنج هزار و 400 طرح نيز از سوي تسهيل گران بنياد بركت در حال بررسي هستند گفت: اين طرح ها علمي و متكي به مردم هستند.

* 31 طرح با همكاري بنياد بركت در لرستان
رييس دانشگاه علوم پزشكي لرستان نيز گفت: اكنون 31 طرح با همكاري بنياد بركت در بخش بهداشت و درمان اين استان در حال انجام است.
كوروش ساكي افزود: اين طرح ها شامل مراكز بهداشت درماني، مراكز جامع سلامت، اورژانس و درمانگاه است و سه مركز جامع سلامت نيز توسط بنياد بركت در لرستان احداث شده است.
ساكي ادامه داد: دو مركز به مرحله افتتاح رسيده كه گام بسيار بزرگي است.
وي اظهار داشت: احداث يك بيمارستان در شهرستان نورآباد با توجه محروميت اين شهرستان كه بخشي از طرح محروميت زدايي دفتر مقام معظم رهبري است، توسط بنياد بركت انجام مي شود.
ساكي ادامه داد: همچنين مركز ناباروري لرستان با همكاري بنياد بركت،استانداري، جهاد دانشگاهي و دانشگاه علوم پزشكي لرستان با اعتبار 110 ميليارد ريال به بهره برداري رسيده است.

* 1000 فرصت شغلي توسط بنياد بركت
دي ماه جاري نيز روابط عمومي بنياد بركت اعلام كرد: پيرو توافق‌نامه‌ منعقده بين ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) و استانداري لرستان، اشتغال‌زايي به عنوان يكي از بخش‌ها پيش‌بيني شده براي ورود و فعاليت ستاد اجرايي در نظر گرفته شده است.
بر اين اساس، بنياد بركت از چهارماه گذشته فرآيند راه‌اندازي طرح‌هاي اشتغال‌زايي را در قالب طرح احتماع‌ محور سحاب (سرمايه‌گذاري حمايتي اشتغال بركت) آغاز كرده و تا پايان سال بيش از يك‌هزار فرصت شغلي را در مناطق محروم و كم‌تر توسعه‌يافته‌ استان به بهره‌برداري خواهد رساند.
شهرستان‌هاي دلفان، پلدختر، رومشكان و كوهدشت به عنوان نقاط هدف اين طرح در نظر گرفته شده و مجريان و تسهيل‌گران بنياد بركت با استقرار در اين شهرها فرآيند اشتغال‌زايي را آغاز كرده‌اند.
همچنين دستگاه‌هاي اجرايي و دست‌اندركار مانند استانداري، فرمانداري، بخشداري و اداره كار، تعاون و رفاه اجتماعي نيز در قالب كميته توسعه اشتغال، بنياد بركت را در اين راه ياري مي‌رسانند.
تاكنون در شهرهاي دلفان، پلدختر، كوهدشت و رومشكان فرآيند اهليت‌سنجي به ترتيب براي 800، 201، 397 و 365 نفر از متقاضيان به پايان رسيده و براي تشكيل پرونده معرفي شده‌اند.
اين طرح هاي اشتغال‌زايي درقالب طرح احتماع‌محورسحاب و در حوزه‌ي كسب‌ وكارهاي خرد و خانگي روستايي راه‌اندازي مي‌شود.
تاكنون بيش از 20 رشته شغلي از جمله پرورش دام سبك و سنگين، زنبورداري و گليم‌بافي تحت پوشش اين طرح قرار گرفته است و دايره‌ي اين مشاغل گسترش پيدا خواهد كرد.
براي اجراي هر چه بهتر طرح احتماع‌ محور سحاب و استفاده بهينه از منابع، مراحلي پيش‌بيني شده است كه بررسي توانايي‌ها و قابليت‌هاي نسبي و رقابتي هر منطقه، شناسايي متقاضيان، اهليت‌سنجي اعتباري، تامين منابع مالي، معرفي به بانك عامل، آموزش و مهارت‌آموزي و استقرار شغل برخي از آن‌ها را تشكيل مي‌دهند.
متقاضيان پس از احراز شرايط لازم و معرفي به بانك عامل، مي‌توانند وام قرض‌الحسنه با سود 4 درصد و بازپرداخت متوسط 48 ماهه دريافت كنند كه متوسط پرداختي در طرح‌هاي اشتغال‌زايي استان لرستان 257 ميليون ريال است.
بودجه كلي راه‌اندازي بيش از يك‌هزار طرح‌ اشتغال‌زايي در استان لرستان 300 ميليارد ريال پيش‌بيني شده است.
بنياد بركت پس از كسب اطمينان از وجود بازار فروش مناسب براي كسب‌ و كارهاي پيشنهادي، به حوزه‌ اشتغال‌زايي و پرداخت تسهيلات ورود مي‌كند.
همچنين پيش از راه‌اندازي طرح‌هاي اشتغال‌زايي، پشتيبانان كسب ‌و كار جذب مي‌شوند كه وظيفه‌ اصلي آن‌ها تامين نهادهاي توليد، مهارت‌آموزي و خريد تضميني و با قيمت مناسب و منصفانه‌ي محصول است.
با برپايي نمايشگاه‌هاي بركت در مناطق هدف، بازاريابي الكترونيكي و ايجاد شبكه‌هاي اشتغال، روند فروش محصولات نهايي تسريع مي‌شود.

* كارهاي بنياد بركت در لرستان
استاندار لرستان نيز دراين باره گفت: بنياد بركت تاكنون كارهاي بزرگي در اين استان انجام داده است.
سيد موسي خادمي اظهار داشت: با توجه به انتخاب دلفان به عنوان پايلوت اجراي طرح هاي محروميت زدايي توسط وزارت كشور و بررسي مسايل توسعه اي آن، ستاد اجرايي فرمان امام مي تواند بهترين متولي براي اجراي اين طرح باشد.
وي افزود: در شهرستان دلفان در سال هاي پيش نظريه اي مطرح شد مبني بر اينكه مطابق آن منطقه اي به طور مجزا تحت راهبري واحد مديريت شود كه در واقع مدل بسيار خوبي است.
خادمي تاكيد كرد: اطمينان دارم با توجه به ظرفيت هاي فراواني كه اين شهرستان دارد، مي تواند به الگويي خوب در كشور تبديل شود.
استاندار لرستان گفت: مدل دقيقي براي پيوند دولت، بخش خصوصي، نهادهاي نهادهاي عمومي، دستگاه هاي نظام و مردم وجود ندارد كه اين امر منجر به عدم كارايي برخي طرح ها و برنامه ها مي شود.
خادمي ادامه داد: در همين راستا براي اجراي موفق طرح محروميت زدايي دلفان بايد اين ساختار با جزييات مورد نياز آن، ظرف مدت كوتاهي تعيين شود تا اجراي اين طرح به صورت متمركز پيش رود.
وي اظهار داشت: مدل ارايه شده بايد در دو بخش استاني و شهرستاني و با حضور خيران و سمن ها باشد و پيشنهاد مي شود از ظرفيت قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا (ص) در كنار فعاليت بنياد بركت استفاده شود.
او تصريح كرد: براي اجراي طرح محروميت زدايي، مي توان برخي از طرح ها را كه مطالعات بخشي آن وجود دارد، همزمان با انجام مطالعات جامع، اجرا كرد.
استاندار لرستان با انتقاد از اينكه در برخي موارد جريان هاي بخشي و رودربايستي ها موجب تغيير نتيجه مطلوب مي شود گفت: هدف همه دستگاه ها در اجراي اين طرح مشترك است بنابراين بايد مسير مشترك و درستي نيز براي رسيدن به اين هدف انتخاب شود.
خادمي با تاكيد بر كار جهادي دستگاه ها در اين طرح افزود: وزارت كشور با دقت نظر بالا، يكي از شهرستان هاي استان را براي اجراي طرح ويژه محروميت زدايي انتخاب كرده كه بايد به درستي از اين فرصت استفاده كرد.
وي تصريح كرد: از سال هاي گذشته تاكنون، روش بخشي - دستگاهي در كشور ادامه داشته و امروز در ريشه يابي مشكلات به اين نتيجه مي رسيم، عدم توازن منطقه اي به دليل وجود ساختار متراكم اداري است كه در ان هر بخشي مستقل كار مي كند و تنها اقدامات، اهداف و برنامه هاي خود را بدون توجه به دستگاههاي مرتبط دنبال مي كند.
استاندار لرستان اضافه كرد: بايد ساختار اداري به نحوي اصلاح و كاربردي شود كه پراكنش توزيع خدمات و زيرساخت ها به صورت عادلانه و با توجه به مسايل منطقه اي مورد توجه قرار گيرد.
7269/6060

سرخط اخبار استان‌ها