۲۷ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۴۶
کد خبر: 83036901
T T
۰ نفر
حفظ محيط زيست بايد اولويت توليد نفت در غرب كارون باشد

اهواز - ايرنا - استاندار خوزستان با اشاره به پروژه جمع آوري گازهاي مشعل مناطق نفتخيز جنوب در 30 ماه آينده، گفت: توليد نفت در غرب كارون بايد با اولويت حفظ منافع زيست محيطي خوزستان باشد.

غلامرضا شريعتي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: توليد نفت در مناطق نفتخيز اتهاماتي را براي اين صنعت به وجود آورده كه با اجرايي شدن قرارداد جمع آوري گازهاي مشعل ميدان هاي نفتي برطرف خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه صنعت نفت ضرورت حفظ محيط زيست را درك كرده است ، بيان داشت: يكي از معضلات خوزستان مشكلات زيست محيطي است كه باعث مهاجرت برخي از شهروندان و نخبگان اين استان شده است.
وي آلايندگي نفتي را از جمله اين مشكلات خواند و افزود: بخش عمده اي از توليد نفت مناطق نفتخيز جنوب در غرب كارون انجام مي شود و با توجه به پروژه 28 مخزن جديد لازم است تا حفظ منافع محيط زيستي خوزستان در اولويت قرار گيرد.
شريعتي گفت: پروژه هاي ملي بيشتر با عوارض محلي و نديدن آنها همراه بوده، و به همين دليل پيگيري مطالبات مردم و مشكلات آنها توسط مديران دستگاه هاي اجرايي امري ضروري است.

** بايد خوراك مورد نياز پتروشيمي ها تامين شود
استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به اينكه صنايع پتروشيمي در ماهشهر و بندر امام با حداكثر 60 درصد ظرفيت مشغول كار هستند، بيان داشت: گازهايي كه در مشعل ها سوخته مي شوند عمده خوراك اين نوع صنايع است.
وي ادامه داد: امضاي قرارداد جمع ‎آوري گازهاي مشعل مناطق نفت‎خيز جنوب در حاشيه سفر اخير رييس جمهوري به عسلويه در راستاي تامين خوراك پتروشيمي ها انجام شد.
استاندار خوزستان گفت:تفاهم نامه اين پروژه دو سال پيش بين هلدينگ خليج فارس و شركت ملي مناطق نفتخيز انجام شده بود اما به دلايلي در اين زمينه قراردادي منعقد نشد تا در نهايت با پيگيري وزير نفت مشكلات به وجود آمده در خصوص امضاي اين قرارداد رفع شد.
شريعتي با اشاره به اينكه براي جلوگيري از سوزاندن روزانه حدود 22 ميليون متر مكعب گاز در خوزستان، دو قرارداد در مجموع به ارزش يك ميليارد و 200ميليون دلار با شركت صنايع پتروشيمي خليج فارس و پتروشيمي مارون امضا شد، افزود: اين پروژه در قالب 32 طرح عملياتي خواهد شد.
وي ادامه داد: بر اساس اين قرارداد در 30 ماه آينده از سوزاندن روزانه بالغ بر 760 ميليون فوت مكعب يعني معادل 22 ميليون متر مكعب گاز در خوزستان جلوگيري خواهد شد.
وي با بيان اينكه ارزش اين ميزان خوراك سالانه حدود يك هزار و 300 ميليون دلار خواهد بود، گفت: همچنين خوراك اضافي اين طرح سالانه دو هزار و 600 ميليون دلار برآورد شده است.
شريعتي افزود:اميدواريم پس از 30 ماه، جمع آوري گاز از مشعل ها را با حضور رييس جمهوري در استان خوزستان جشن بگيريم.
7148/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها