۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۲۱
کد خبر: 83000870
T T
۰ نفر
كارگران متروی اهواز یك سال و نیم حقوق نگرفتند

اهواز – ایرنا- پروژه متروی اهواز پس از مساله بدعهدی شركت پیمانكار و مشكلات مالی كه جزء جدایی ناپذیر این پروژه بوده، این بار با چالش معوقات كارگری روبرو شده كه مشكلات بسیاری برای كارگران طرح ایجاد كرده است.

به گزارش ایرنا 13 سال پیش كه كلنگ پروژه قطار شهری اهواز بر زمین زده شد، مجریان نوید روزهایی در آینده نزدیك برای كاهش بار ترافیكی در شهر اهواز را دادند اما تنها ثمره آن تاكنون كنده كاری های سطح شهر در نقاط مختلف، هدر رفت مبالغ هنگفت و البته بدهی 16 ماهه كارگران فعال در این پروژه بوده است.
پروژه متروی اهواز از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز شروع می‌شود و پس از عبور از میدان ‌های اصلی شهر، در منطقه بقایی در جنوب غربی اهواز به انتهای مسیر خود می‌رسد. طول این مسیر بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیك كشور 23 كیلومتر و شامل 24 ایستگاه است. این پروژه به دو فاز دسته بندی و فاز نخست آن از فرودگاه تا مصلی همراه با 6 ایستگاه تعیین شده است.
در طول 13 سال گذشته یكی از مهم ترین معضلات این پروژه كش و قوس های بسیار در پرداخت حقوق كاركنان شركت كیسون (پیمانكار پروژه قطار شهری اهواز) بوده است به طوریكه به گفته كارگران این شركت درحال حاضر پرداخت حقوق آنها 16 ماه به تعویق افتاده است.

**16ماه حقوق معوقه
یكی از كارگران این شركت با تاكید بر تعویق در پرداخت حقوق 16 ماه گذشته به خبرنگار ایرنا گفت: كاركنان شركت كیسون در ابتدا حدود 2هزار نفر بودند اما درحال حاضر به 190 نفر كاهش یافته اند. این درحالیست كه با كارگران اخراجی هم تسویه حساب نشده است.
وی با اشاره به توقف پروژه قطار شهری اهواز ادامه داد: شركت كیسون و كارفرما اختلافاتی دارند كه همین اختلاف سبب ضربه به كارگران شده است. درواقع كارگران قربانی این اختلافات هستند.
این كارگر شركت كیسون خاطر نشان كرد: كارگران با مشكلات مالی مواجه شده اند بسیاری از آنها خودرو و وسایل زندگی خود را برای گذران زندگی فروخته اند و بسیاری دیگر در هزینه های معیشتی روزمره خود در مانده اند.

**مشكلات كارگران ناشی از مدیریت غلط است
دبیر اجرایی خانه كارگر خوزستان اگرچه از مشكلات میان كارگران و پیمانكار پروژه قطار شهری اهواز خبر ندارد اما می گوید: بنا بر یك تفكر غلط شركت های پیمانكاری به محض بروز مشكلات مالی اقدام به اخراج كارگران خود می كنند درحالیكه بروز چالش ها ناشی از نبود مدیریت صحیح است.
قربان درویشی با اشاره به مغفول ماندن سرمایه گذاری بر روی نیروی انسانی ماهر ادامه داد: كارگران شركت كیسون باید شكایت خود را به اداره كار ارائه دهند تا رای مقتضی صادر شود و پس از آن درصورت محكوم شدن شركت ، واحد اجرای احكام شركت كیسون را ملزم به پرداخت مطالبات می كند.
وی با انتقاد از شورای اشتغال و كمیسیون كارگری استان گفت: این شورا ضعیف عمل می كند زیرا برنامه ریزی ها برای ایجاد شغل مناسب نیست، در ابتدا باید برای حفظ اشتغال فعلی تلاش كرد و بعد به فكر اشتغال جدید بود.

**توقف پنج ماهه پروژه قطار شهری
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید به تعویق افتادن حقوق 16 ماهه این كارگران اظهار داشت: این پروژه از ابتدای سال جاری تاكنون متوقف شده است.
شهرام شاهین زاده ادامه داد: اختلافاتی با پیمانكار پروژه داریم كه برای حل در شورای عالی فنی كشور مطرح شده است.
وی با طرح این مطلب كه پروژه ظرف چند روز آینده مجددا فعال می شود گفت: پروژه قطار شهری تا اسفند سال گذشته فعال بود در این مدت 2.5 كیلومتر ریل گذاری و یك كیلومتر عملیات حفاری تونل انجام شد.
شاهین زاده با بیان اینكه یكبار برای همیشه این اختلافات باید حل شود تصریح كرد: قرار است منابع مالی به پیمانكار داده شود و شركت نیز پس از آن مكلف به اولویت قراردادن حقوق كارگران است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز چندی پیش نیز درخصوص آخرین وضعیت متروی اهواز با اشاره به اینكه گام نخست از خط اول متروی اهواز تا پایان سال 97 به بهره برداری نمی رسد گفت: اگر در بهترین شرایط ، منابع مالی این پروژه تامین شود به یك دوره 18 ماهه برای بهره برداری زمان نیاز داریم.
شاهین زاده با بیان اینكه تكمیل گام نخست از خط اول متروی اهواز به 6هزار میلیارد ریال نیاز دارد افزود: امسال برخلاف سال های گذشته در بند 13 مجوز بانك مركزی ، بانك های عامل از تضمین اصل و سود اوراق مشاركت منع شده كه این امر به شدت رغبت سرمایه گذاران را كاهش داده به طوری كه با وجود 2 دوره صدور اوراق مشاركت هیچ سرمایه گذاری حاضر به خرید این اوراق نشد.
مشكلات مالی پروژه قطار شهری اهواز و اختلاف بین كارفرما و پیمانكار این شركت مساله جدیدی نیست و تاكنون كارگران بارها قربانی این مساله شده اند. رییس شورای شهر اهواز چندی پیش در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در همین خصوص اظهار داشت: در قطار شهری مشكل منابع مالی وجود دارد و همه درباره وضعیت مالی شهرداری هم اطلاع دارند. چالش بزرگی كه ما پیدا كردیم ادعای پیمانكار بود. قرار داد بر اساس EPC یعنی ارایه خدمات مهندسی، تامین كالا و ساخت و اجرا است، اكنون بحث شده و پیمانكار ادعا كرده كه ما حجم كار را اضافه كرده‌ایم.
محمدجعفر فلسفی با اشاره به اینكه پروسه مباحث حقوقی و فنی مترو اهواز هم سبب شده كه كار با مشكلاتی مواجه شود یادآور شد: ادعای پیمانكار مبنی بر رقم بسیار بالایی بود و پیمانكار می‌گوید كه یكهزار و 850 میلیارد ریال طلبكار هستم.
بنا به گزارش ایرنا، پروژه متروی اهواز درگیر مشكلات ریز و درشت بسیاری است كه پیش از این به بخشی از آنها از جمله ایجاد گره های ترافیكی در شهر توسط سازه های نیمه كاره، استهلاك تاسیسات و تجهیزات بكار رفته شده و بد عهدی های شركت پیمانكار پرداخته شده است اما درحال حاضر مساله مهم زیر پا گذاشتن حقوق كارگرانی است كه بیش از یكسال و چهار ماه از آخرین حقوق پرداختی به آنها می گذرد. بی شك تسریع در تكمیل فازهای این پروژه در كنار تزریق منابع مالی، بكارگیری نقشه راه مشخص و تعهد پیمانكار، نیازمند وجود كارگرانی است كه انگیزه لازم برای ادامه كار را داشته باشند.
9887/6002

گزارش: ندا رضاپور

سرخط اخبار استان‌ها