۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۸:۲۱
کد خبر: 82335950
T T
۰ نفر
مديرعامل ميدكو: قيمت تمام شده پروژه هاي اين شركت از موارد مشابه كمتر است

كرمان - ايرنا - مديرعامل شركت تخصصي توسعه معادن و صنايع معدني خاورميانه (ميدكو) گفت: قيمت تمام شده پروژه هاي اين شركت در همه پروژه ها از قيمت تمام شده پروژه هاي كشور كمتر است و با تجربه اي كه اكنون داريم باز هم مي توانيم قيمت تمام شده را كاهش دهيم.

به گزارش ايرنا علي اصغر پورمند شامگاه سه شنبه در نشست خبري كه پس از بازديد يك روزه جمعي از خبرنگاران رسانه هاي تهران و كرمان در سالن مشتاق هتل پارس كرمان برگزار شد افزود: اضافاتي را كه بقيه سازمان ها دارند، ميدكو ندارد.
وي گفت: بحران اقتصادي دنيا در مسائل اقتصادي نيست بلكه در تامين مواد اوليه است كه امروز ميدكو در استان كرمان به مواد اوليه متصل شده است.
وي بيان كرد: مزيت ميدكو در اين است كه تمامي ملزومات از معدن تا انتهاي خط را در خود دارد و در نتيجه فاصله حمل كم و هزينه هاي حمل كمي دارد.
مديرعامل شركت تخصصي توسعه معادن و صنايع معدني خاورميانه گفت: وقتي هزينه هاي حمل را پايين بياوريم به مسائل زيست محيطي هم كمك كرده ايم و ميدكو در همه زمينه ها حتي در مس با توجه به مشاركتي كه با شركت مس دارد، به بسته معادن كشور وصل شده كه امتياز بزرگي براي اين مجموعه است.
وي خاطرنشان كرد: قيمت تمام شده فولاد ميدكو از قيمت تمام شده فولادسازي هاي كشور كمتر است.
پورمند افزود: مجموع سرمايه گذاري ميدكو تا اين مرحله حدود 150 هزار ميليارد ريال است كه با هزينه هاي مالي به 200 هزار ميليارد ريال مي رسد و تاكنون بالغ بر يكصد هزار ميليارد ريال هزينه كرده ايم.
وي بيان كرد: اين سرمايه از آورده سهامداران، فاينانس هاي 10 ساله خارجي و تسهيلات داخي تامين مي شود.

**به دنبال كارهاي جديد بوده ايم
وي گفت: از روز اول سياست شركت ميدكو اين بود كه به دنبال آن دسته از كارهايي برويم كه ديگران انجام نداده يا نمي خواهند انجام دهند و سعي كرديم فضاي جديدي را در اقتصاد كشور ايجاد كنيم و به تعبيري ثروت آفريني صحيحي داشته باشيم.
مديرعامل شركت ميدكو با بيان اينكه از روز اول به فرابورس ورود كرده ايم و تا پايان سال جاري به اي پي اسي (EPS) كه در بورس اعلام كرديم مي رسيم عنوان كرد: مقرر شده تا پايان سال سه هزار و 200 ميليارد ريال سود بدهيم كه محقق خواهيم كرد و در تامين مالي شركت به سهامداران فشار نمي آوريم.
وي با بيان اينكه بانك پاسارگاد فقط يك بانك نيست بلكه يك گروه مالي و اقتصادي توانمند است گفت: تركيب مجموعه فني - اقتصادي و پولي - بانكي يك نياز است و اگر اين تركيب وجود نداشته باشد محال است اين ثروت آفريني در كشور اتفاق بيفتد.
وي اظهار كرد: ميدكو بيشتر از اعتبار بانك پاسارگاد استفاده مي كند و اين مجموعه نقش يك پشتوانه مالي را ايفا مي كند.
پورمند با اشاره به اينكه اين شركت بالغ بر يك و نيم ميليون نفر سهامدار دارد افزود: حدود 92 درصد سهامداران ميدكو اشخاص حقوقي و هشت درصد حقيقي هستند و از ابتداي كار به دنبال اين بوديم كه با سرمايه هاي خرد مردمي، ثروت آفريني بزرگي در كشور رقم بزنيم.
وي گفت: به هم پيوستگي فقط در توليد نيست و شركت ميدكو سه محور را در كنار هم دارد و مفهوم هلدينك هم بر همين سه محور توليد محصولات معدني يا صنايع معدني، بخش خدمات مهندسي و بازرگاني فلزات استوار است.
وي اضافه كرد: ما اول مي بايست هويت پيدا مي كرديم و براي اينكه هويت پيدا كنيم بايد از توليد شروع مي كرديم بر همين اساس شعار ميدكو اين شد كه توسعه ما از معدن آغاز مي شود.
مديرعامل شركت توسعه معادن و صنايع معدني خاورميانه گفت: بسياري از كارخانه هاي فولاد كشور كه در كنار آب راه اندازي شد براي اين بود كه بتوانند مواد اوليه را راحت به دست بياورند ولي سياست ميدكو به گونه اي ديگر بود ما براي اينكه توسعه پيدا كنيم بايد معدن، كنسانتره، گندله و فولاد را با هم داشته باشيم.
وي با بيان اينكه براي هر كشوري مهم است كه چقدر فولاد و مس توليد مي كند گفت: 2 فلز اساسي فولاد و مس را انتخاب كرديم آن هم براي اينكه فولاد و مس براي هر كشور در بخش معدن جزو شاخصه هاي اساسي توسعه اقتصادي محسوب مي شود.
وي بيان كرد: چون بخشي خصوصي بوديم به طور طبيعي در مرحله اجرا نمي توانستيم از معدن استفاده كنيم و مي بايستي اول خودمان را به كشور ثابت مي كرديم لذا از كارخانه هاي كنسانتره سنگ آهن شروع كرديم و دليل اين كار اين بود كه كنسانتره ها ما را زودتر به معدن، بهره برداري و پول مي رساند.
پورمند گفت: در مرحله بعد، كارخانه گندله، آهن اسفنجي، چدن ريزي و فولاد سازي در اولويت قرار گرفت و امروز با همين روند پيش مي رويم.
وي اظهار كرد: احساس كرديم در بخش خدمات مهندسي كمبود داريم و بر همين اساس يك شركت مهندسي درست كرديم و شركت مانا را در يك مزايده خريداري كرديم كه شركت مانا صرفا كار ساختماني مي كرد و ميدكو رويكرد اين شركت را به سمت صنعت تغيير داد و امروز خيلي از اسكلت فلزي ها و بتن ريزي هاي ميدكو را مانا انجام مي دهد.
مديرعامل شركت ميدكو گفت: در بخش بازرگاني، سه شركت در اروپا، چين و ايران تشكيل داديم كه وظيفه داشتند سفارش تجهيزات خارجي را انجام دهند و از همه مهمتر جوانان ما اين كار را ياد بگيرند.

** در اجراي پروژه ها به بومي سازي رسيده ايم
وي با بيان اينكه بخشي از پروژه هاي كرمان همچون كك سازي نتيجه مشاركت شركت مانا، معيار صنعت و يك شركت چيني است عنوان كرد: الان به جايي رسيده ايم كه مي توانيم كارخانه هاي كك سازي، زغالشويي، بيسيك، كنسانتره و فولاد را بسازيم.
وي با اشاره به اينكه خيلي از شركت هاي معدني دنيا در عين حال كه توليد مس و فولاد دارند بازار اين محصولات را هم در اختيار دارند گفت: ما فعلا اين امكان را نداريم.
پورمند با بيان اينكه يك ميليون و 700 هزار تن فولاد در دنيا توليد مي شود گفت: ميزان بازرگاني ايران از اين توليد عدد پاييني است چرا كه بازرگاني فلزات، فوق العاده تخصصي است و ما در حال حاضر به آن ورود كرده ايم.
وي تاكيد كرد: سعي مي كنيم اين سد را بشكافيم تا كشور ما بتواند در بازرگاني فلزات حركت كند.
وي با اشاره به اهميت نوع تكنولوژي در ايجاد كارخانه ها گفت: هميشه بحثي وجود داشت كه آيا به سمت كوره بلند برويم يا از روش احياي مستقيم استفاده كنيم ولي با بررسي دقيقي كه كرديم به اين نتيجه رسيديم كه اين 2 روش نسبت به هم هيچ مزيت اقتصادي ندارند.
مديرعامل ميدكو افزود: براي ما مهم اين بود كه بتوانيم گاز تامين كنيم يا از ذغال سنگ كه در منطقه زرند ذغال راحت تر از گاز است.

**شهرستان زرند 200 ميليون تن ذخيره ذغال دارد
وي با بيان اينكه در كشور حداقل يك ميليارد تن ذخاير ذغال داريم گفت: شهرستان زرند 200 ميليون تن ذخيره ذغال دارد و 15 هزار نفر در اين منطقه كار مي كردند.
وي تصريح كرد: بخش ذغال ما مي تواند به صورت 100 درصد مواد اوليه را از داخل تامين كند كه اين موضوع يكي از مولفه هاي اقتصاد مقاومتي است.
مديرعامل شركت ميدكو با اشاره به اينكه انتخاب كرمان براي اجراي پروژه ها بسيار دقيق بوده است عنوان كرد: معدن جلال آباد زرند ذخيره 180 تا 200 ميليون تني دارد و عيار پايين آن در فرآوري خوب جواب داده است به گونه اي كه امروز كنسانتره جلال آباد با عيار 68 درصد يكي از بهترين كنسانتره هاي كشور است.
وي تصريح كرد: كنسانتره يك ماده خام است و اگر به گندله تبديل شود ارزش بيشتري به خود مي گيرد و اشتغال را بيشتر مي كند و مي توانيم اين فلزات را در مناطق محروم در توليدات پايين دستي استفاده كنيم كه يكي از برنامه هاي ما بعد از اتمام پروژه هاي ميدكو همين موضوع است.
وي با اشاره به صادرات كنسانتره سنگ آهن، گندله و آهن اسفنجي گفت: در نظر داريم تمامي 4.2 ميليارد تن فولاد توليدي را صادر كنيم و اعتقاد داريم نبايد در مسير ريسك نرخ ارز قرار بگيريم.

**اولويت استخدام با نيروهاي بومي است
پورمند با اشاره به استخدام نيروهاي بومي در پروژه ها عنوان كرد: با تكميل پروژه ها بيش از 15 هزار نفر در مجموعه هاي ميدكو مشغول به كار مي شوند.
وي با بيان اينكه در حال حاضر حدود 10 هزار نفر در اين مجموعه شاغل شده اند خاطرنشان كرد: شركت ميدكو به طور غير مستقيم بيش از 150 هزار شغل ايجاد مي كند.
وي گفت: در حال حاضر معدن جلال آباد زرند و معدن شماره چهار گل گهر سيرجان را در اختيار گرفتيم و پنج پهنه اكتشافي در كرمان، اردبيل، قزوين در زمينه مس و سنگ آهن را نيز در دستور كار داريم.
مديرعامل شركت توسعه معادن و صنايع معدني خاورميانه تصريح كرد: با اين كار هم مي خواهيم به ظرفيت معدني كشور اضافه كنيم و هم ذخاير موجود را در اختيار داشته باشيم.

**توسعه را از روستاها شروع مي كنيم
وي با اشاره به پايلوت شدن استان كرمان در حوزه اقتصاد مقاومتي كشور گفت: ميدكو معين اقتصادي شهرستان هاي زرند و كوهبنان در استان كرمان است و در اقتصاد مقاومتي بنا داريم توسعه را از روستاها و با جوان ها شروع كنيم.
وي گفت: مهمترين اثر ميدكو و بانك پاسارگاد اين است كه دارايي هاي كشور را از زير زمين به روي زمين مي آورد و انگيزه جوانان را بالا مي برد به گونه اي كه امروز جوانان زرند در حال توليد محصولات صنعتي و معدني هستند.
مديرعامل ميدكو خاطرنشان كرد: ان شاء الله طي 2 سال آينده تمامي پروژه هاي ميدكو تكميل خواهد شد.
وي گفت: ما با شناسايي دقيق زيرساخت هاي كرمان به صورت غير متمركز در اين استان مستقر شديم و واحدهاي فولادسازي را نمي توان با يك برق نامطمئن اداره كرد لذا به اين منظور در حال راه اندازي يك نيروگاه 500 مگاواتي برق هستيم.
وي با اشاره به اينكه بحث آب در كشور اهميت زيادي دارد بيان كرد: كرمان منطقه اي كم آب است ولي ما در يك نقطه متمركز نشده ايم و روي بهره وري استفاده از آب كار كرديم.
پورمند گفت: چاه آب جديد حفر نكرديم و فقط چاه هاي قديمي موجود را خريداري كرديم و در راستاي افزايش بهره وري استفاده از آب تاسيسات جديدي راه اندازي كرديم و از يك آب 2 بار استفاده مي كنيم.
وي با بيان اينكه شبكه فاضلاب هم از منابع آب محسوب مي شود گفت: سطح آب زير زميني كرمان بالاست و زمين كرمان به گونه اي است كه آب به طبقات پاييني زمين نفوذ نمي كند.
وي در پاسخ به سئوالي مبني بر ميزان مشاركت ميدكو در پروژه انتقال آب از خليج فارس گفت: در پروژه انتقال آب از خليج فارس حضور نداريم.
جمعي از خبرنگاران اعزامي از تهران و كرمان قبل از نشست خبري مديرعامل ميدكو در قالب يك تور خبري از مجموعه مجموعه فولاد سازي بردسير، مجموعه فولاد زرند ايرانيان و كارخانه هاي كنسانتره و گندله سازي جلال آباد بازديد كردند و از نزديك با روند فعاليت هاي ميدكو در اين مناطق آشنا شدند.
شركت هلدينگ توسعه معادن و صنايع معدني خاورميانه (سهامي عام) به منظور سرمايه گذاري و توسعه در بخش معادن و صنايع معدني كشور، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار و پذيره نويسي عمومي آذرماه سال 1386 آغاز به كار كرد.
كرمان در پي معرفي به عنوان سومين استان پايلوت اقتصاد مقاومتي در كشور به هشت منطقه (زون) اقتصادي تقسيم و مديريت اقتصادي هريك از مناطق به شركت ها و موسسات توانمند واگذار شده است.
مديريت اقتصادي زرند و كوهبنان به شركت ميدكو محول شده است.
خبرنگار: كميل بهشتيان ** انتشار دهنده: رسول محمدحسني
7429/3028

سرخط اخبار استان‌ها