۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۵۰
کد خبر: 82502731
T T
۰ نفر

ضرورت حفاظت راهبردی از محیط زیست

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۵۰
کد خبر: 82502731
ضرورت حفاظت راهبردی از محیط زیست

تهران- ایرنا- «محیط زیست و راهكارهای حفظ آن»، «امام موسی كاظم(ع)؛ پیشوای شكیبایی و حافظ مكتب جعفری» و «سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ عرصه تبادل تجربه ها و اندیشه ها» از جمله مهمترین موضوع های اجتماعی و فرهنگی است كه برخی روزنامه های یكشنبه سوم اردیبهشت 1396 به آنها پرداخته اند.

مطبوعات كشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است كه بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت و گوها و ... به انعكاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی كه توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را كه انعكاس قابل توجهی در روزنامه های صبح یكشنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی كرده است.

** حفاظت از محیط زیست و راهكارهای موثر آن
آلودگی محیط زیست مهمترین مشكلی است كه جوامع بشری را با دشواری هایی روبه رو می سازد. بنابراین بررسی این معضل و فرهنگ سازی در زمینه پاسداری از این منابع طبیعی می تواند راهگشای بسیاری از مسایل مطرح در بحث حفاظت از آن باشد. اهمیت این موضوع باعث شد تا یادداشت های روزنامه های امروز به این امر اختصاص یابد.

روزنامه «شرق» در یادداشتی با عنوان ««می‌ایستم، می‌بینم و حسرت می‌خورم»، نوشت: زیبایی در محیط زیست ایران موج می‌زند، هرجای این كشور پهناور كه بروید، منظره‌های چشم‌نواز شما را تسخیر می‌كنند؛ اما گاه لكه‌های آغشته به كثیفی و زباله، این تصویر بی‌نظیر را خدشه‌دار می‌كنند. مردم در نواحی مختلف ایران زمین را دوست دارند و این را در تاریخ و فرهنگ خود نشان داده‌اند و شاید به‌همین‌دلیل است كه از زباله، بیش از هر چیز دیگری آزار می‌بینند.

در این یادداشت كه به قلم بهروز بقایی منتشر شد، می خوانیم: وظیفه من است كه مردمم را بشناسم، آدم‌های سرزمینم را با ادبیات و فرهنگی كه دارند دریابم و با كمك همان‌ها برای بهبود وضعیت زیستی و محیطی كشورم دست‌به‌كار شوم؛ اما پیش از هر چیزی و بیش از آنكه هر اقدامی برای بهبود داشته باشیم، باید یك كار مهم انجام دهیم؛ باید همدیگر را بیشتر دوست بداریم؛ این سرآغاز بهتر زیستن ما در سرزمین ایران است.

روزنامه «آرمان» با اشاره به عنوان «جنگل های پلاستیكی كاشته ایم»، آورده است: استفاده ظروف پلاستیكی و یكبار مصرف نشات‌گرفته از زندگی ماشینی است، آن‌چنان كه بیشتر شهروندان به وفور در زندگی روزمره خود به علت راحت طلبی از آنها استفاده كرده و این امر در نهایت به پیكره محیط زیست ضربه وارد می‌كند، چرا كه معمولا این زباله‌ها به ویژه در حین مسافرت در طبیعت رها شده و بازیافت آن به سختی امكانپذیر است. گرچه اخیرا دوستداران محیط زیست با ایجاد كمپین‌هایی قصد فرهنگسازی در این زمینه را دارند، ولی همچنان از این مساله به عنوان یك معضل محیط زیستی یاد می‌شود. با وجود این، نیاز است كه بیشتر از پیش متولیان امر تدابیری را برای جمع آوری زباله‌ها پلاستیكی بیندیشند، چرا كه سبك زندگی به حجم استفاده از مواد پلاستیكی افزوده و این امر تبعات جبران ناپذیری را برای طبیعت و سلامتی جانداران به همراه دارد.

در ادامه در گفت وگو با محمدرضا فاطمی كارشناس محمیط زیست، آمده است: معضل پلاستیك در طبیعت 15 سالی است كه در كشور وجود دارد و تنها مختص جنگل‌ها نیست. در مناطق ساحلی، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، كنار جاده‌ها و... هم پلاستیك‌ها حضور دارند. جنگل یك جای متمركز و مشخص است، در حالی كه زباله‌های پلاستیكی همه جا هستند. عدم رعایت قانون، بی توجهی به طبیعت، پایین بودن فرهنگ رعایت زباله و... موجب شده چنین اتفاقی پیش آید. از سوی دیگر، تولید بی رویه این محصولات توسط كارخانه‌هایی بوده كه می‌توانستند محصول جایگزین را به كار ببرند. نوشابه‌هایی كه در گذشته شیشه‌ای بودند بازیافت می‌شدند، اما اكنون بیشتر نوشابه‌ها پلاستیكی شده و ضررشان بیشتر از نوشابه‌های شیشه‌ای است. در نتیجه خطر عمده‌ای برای محیط زیست و جانداران محیط زیست ایجاد می‌كنند و مخصوصا در مناطق دریایی كه موجب خفه شدن و از بین رفتن آبزیان می‌شود.

این در حالی است كه ریز پلاستیك‌هایی كه وارد محیط می‌شوند خطرشان بیشتر از زباله‌هاست و در واقع پسماند جامد هستند. به عبارت دیگر، مواد پلاستیكی به صورت گرد و غبار وارد اتمسفر می‌شوند و ما با آنها نفس می‌كشیم، در حالی كه بسیار سرطان‌زا هستند. ریز‌پلاستیك‌ها به صورت اجسام معلق در محیط آبی مانند دریاچه‌ها و دریاها وجود دارند. بنابراین وارد تركیب زنجیره غذایی آبزیان شده و در نهایت برای انسان‌ها خطرساز می‌شوند. خطر ریزپلاستیك‌ها نامرئی است و برای مقابله با آنها برنامه‌ریزی نشده است، در حالی كه تاكنون برای جمع‌آوری پلاستیك‌های درشت اقدامات موضعی توسط مردم و نیروها انجام شده است.

روزنامه «ایران» با اشاره به عنوان «تعیین عوارض برای تولیدكنندگان و مصرف‌كنندگان پلاستیك»، نوشت: نفس‌های خود را برای 10 ثانیه در سینه حبس كنید. در همین مدت زمان كوتاه فقط در كشور ما ایران، بیش از سه‌هزارو ٥٠٠ مترمربع از جنگل‌ها و مراتع تخریب، حدود 31 هزار مترمكعب از منابع آب تجدید پذیرمان به فاضلاب تبدیل شده و نزدیك به 5.7 تن زباله تولید شده نیز یا در حاشیه رودخانه و دریاها یا در اعماق زمین و دره‌ها یا در میانه جنگلها تخلیه می‌شود. و این تنها گوشه كوچكی از روزشمار تخریب طبیعت ایران است!

در این گزارش كه به قلم مژگان جمشیدی منتشر شد، می خوانیم: اما در ایران نیز وضعیت بحرانی منابع طبیعی و افت شاخص‌های كیفی و كمی زیست محیطی باعث شده تا مردم و بسیاری از سیاستمداران نیز نسبت به این وضعیت در سال‌های اخیر واكنش نشان دهند. به همین دلیل در چند روز گذشته بررسی سه لایحه قانونی «هوای پاك»، «حفاظت از تالاب ها» و «محیطبانان» به طور جدی در دستور كار مجلس قرار گرفته تا هرچه سریعتر قوانین بازدارنده‌ای برای آلودگی هوا، حمایت از حافظان طبیعت و حفاظت از تالاب‌ها تصویب و به اجرا گذاشته شود. آیین نامه كاهش مصرف كیسه‌های پلاستیكی بزودی تحویل دولت می‌شود زیرا باید برای كیسه‌های پلاستیكی عوارض تعیین و مصرف آن به طور كامل كنترل شود.

در ایران روزانه 50 هزار تن پسماند در شهرها و روستاها تولید می‌شود و سرانه تولید آن در شهرها 710 گرم، روستاها 470 گرم و كلانشهرها 800 گرم است. از سوی دیگر بر اساس برآوردهای اقتصادی صورت گرفته از وضعیت موجود پسماندها در كشور، مشخص شده كه پسماندها سالانه با احتساب خسارت بخش سلامت، 37 هزار میلیارد تومان زیان به كشور وارد می‌كنند با این حال فقط 22 درصد پسماندهای‌ تر و خشك كشور بازیافت می‌شود و مابقی دفن یا تلنبار می‌شود.

** امام موسی كاظم(ع)؛ پیشوای شكیبایی و حافظ مكتب جعفری
بیست و پنجم رجب سالروز شهادت امام موسی كاظم(ع) است؛ هفتمین امام شیعیان كه برای پاسداری از مكتب جعفری و دفاع از حقانیت اسلام با شكیبایی و درایت در برابر خلفای عباسی ایستادگی كرد؛ موضوعی كه روزنامه های امروز در گزارش های خود، آن را بازتاب داده اند.

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «25 رجب، سالروز شهادت باب‌الحوائج(ع)»، آورده است: امام هفتم شیعیان باب گشوده خدا بر حوائج مردمان و رشته پیوند زمین و آسمان است. بردن نام این بزرگوار كلید گشایش گره‏‌های فرو بسته و یادش، مایه آرامش دل‏‌های شكسته است. بیست‌وپنجمین روز از ماه رجب‌المرجب مصادف است با سالروز شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع). هفتمین امام شیعیان كه در هفتم ماه صفر سال 128 هجری قمری در ابواء(منطقه‏‌ای در میان مكه و مدینه) متولد شدند. نسب پدری حضرت امام جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی‏طالب علیهم السلام است و مادرش بانویی به نام حمیده است. این بانو از زنان بزرگ زمان خویش بود و چندان فقیه و عالم به احكام و مسائل بود كه امام صادق (ع) زنان را در یادگیری مسائل و احكام دینی به ایشان ارجاع می‏‌داد و درباره‏‌اش فرمودند: «حمیده، تصفیه شده است از هر دنس و چركی؛ مانند شمش طلا. پیوسته فرشتگان او را حفاظت و پاسبانی نموده تا رسیده است به من، به خاطر آن كرامتی كه از خدای متعال برای من و حجت پس از من است.»

در ادامه این گزارش می خوانیم: حضرت امام موسی كاظم(ع) عابدترین و زاهدترین، فقیه‌ترین، سخی‌ترین و كریم‌ترین مردم زمان خود بود، هر گاه دو سوم از شب می‌گذشت نمازهای نافله را به جا می‌آورد و تا سپیده صبح به نماز خواندن ادامه می‌داد و هنگامی كه وقت نماز صبح فرا می‌رسید، بعد از نماز شروع به دعا می‌كرد و از ترس خدا آن چنان گریه می‌كرد كه تمام محاسن شریفش به اشك آمیخته می‌شد و هر گاه قرآن می‌خواند مردم پیرامونش جمع می‌شدند و از صدای خوش او لذّت می‌بردند. آن حضرت، صابر، صالح، امین و كاظم لقب یافته بود و به عبد صالح شناخته می‌شد، و به خاطر تسلّط بر نفس و فروبردن خشم، به كاظم مشهور گردید. همچنین آن حضرت در میان شیعیان به «باب الحوائج» معروف است.

روزنامه «خراسان» با انتخاب عنوان «بررسی سیره سیاسی امام كاظم در برابر خلفای عباسی» ، نوشت: بیشتر دوران امامت امام موسی كاظم(ع)، با دوره خلافت هارون عباسی همزمان بود. امام كاظم (ع) در دوران هارون، با اتخاذ سیاست‌هایی دقیق و هوشمندانه، به هدایت شیعیان پرداخت و آسیب هایی را كه ممكن بود از سوی دستگاه خلافت عباسی به شیعیان وارد شود، به حداقل رساند. با این حال، بخش مهم دیگری از سیره سیاسی امام كاظم (ع) را باید در مواجهه آن حضرت با خلفای پیش از هارون، یعنی منصور، مهدی و هادی عباسی، جست‌وجو كرد. آنچه در پی می‌آید، فرازهایی از كتاب ارزشمند «حیات فكری و سیاسی امامان شیعه علیهم السلام»، نوشته استاد رسول جعفریان است كه در آن، به سیره سیاسی امام موسی كاظم(ع)، در این دوره مهم تاریخی، اشاره شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: دورانی كه امام كاظم علیه السّلام در آن زندگی می‌كرد، مصادف با نخستین مرحله استبداد و ستمگری حكّام عباسی بود. آنها تا چندی پس از آن كه زمام حكومت را به نام علویان در دست گرفتند، با مردم و به خصوص با علویان، برخورد نسبتا ملایمی داشتند؛ اما به محض این كه حكومتشان استقرار یافت و پایه های سلطه خود را مستحكم كردند، بنا را بر ستمگری گذاشتند و مخالفان خود را زیر شدیدترین فشارها قرار دادند. خلفای عباسی حتّی نزدیك ترین دوستان خود، مانند «عبدا... بن علی» را به خاطر تلاش‌های پنهانی‌اش، برای به دست آوردن مقام خلافت، كشتند؛ به همین ترتیب، ابو‌سلمه خلّال و ابومسلم‌خراسانی را نیز از بین بردند. سخت‌گیری خلفای عباسی نسبت به شیعیان شدیدتر بود. منصور تعداد زیادی از علویان را به شهادت رساند؛ شمار بیشتری از آنها هم در زندان های او درگذشتند.

روزنامه «اطلاعات» در گزارشی با عنوان «امام كاظم(ع) و استواری تشیع»، نوشت: امام موسی كاظم(ع) پس از شهادت پدر، حدود سی‌وپنج سال عهده‌دار امامت شدند و نقش مؤثری در گسترش معارف اسلامی ایفا كردند كه درنتیجه چندین بار دستگیر و زندانی شدند و نهایتا در 25 رجب 183ق، در 55 سالگی، به دستور هارون به شهادت رسیدند. امام موسی بن جعفر(ع) مدت 20 سال از زندگانی پدرش امام صادق(ع) را درك كرد و در آخرین بخش از زندگانی پدر، شاهد برخورد حكامی بود كه تا دیروز نسبت به آنچه بر آل علی رفته و رنج و كشتارهایی كه بر آنها روا شده بود، تظاهر به همدردی می‌كردند؛ اما برخوردشان با امام صادق(ع) كه تنها به دفاع از اسلام و نشر تعالیم كمر همت بسته بود و نیز با علویانی كه طاقت تحمل ستم و طغیانشان را نداشتند و تلخی، درد و رنج حوادث دردناكی را كه جان بسیاری از ایشان را گرفته بود، احساس می‌كرد و پدرش را دیده بود كه همواره در رویارویی با منصور و تهدیدهای وی قرار داشت.

در ادامه این گزارش می خوانیم: مقطع زمانی 35 ساله از سال 148 تا 183ق یعنی دوران امامت امام كاظم(ع) یكی از مهمترین مقاطع زندگینامه ائمه است كه دو تن از مقتدرترین سلاطین بنی‌عباس (منصور و هارون) و دو تن از جبارترین آنها (مهدی و هادی) در آن حكومت می‌كردند. برخی از قیام‌ها و شورش‌ها در خراسان، عراق، دیلمان و شام و... سركوب گردیده و در ناحیه شرق و غرب و شمال قلمرو وسیع اسلامی فتوحات تازه و اموال بسیار بر قدرت استحكام تخت عباسیان افزوده بود. جریان‌های فكری و عقیدتی در این دوران برخی به اوج رسیده و برخی زاده شده و فضای ذهنی را از تعارضات انباشته و حربه‌ای در دست قدرتمندان و آفتی در هوشیاری اسلامی و سیاسی مردم گشته و میدان را بر علمداران صحنه معارف اصیل اسلامی و صاحبان دعوت علوی تنگ و دشوار ساخته بود.

** سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ عرصه تبادل تجربه ها و اندیشه ها
سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور فیلم سازان، ایران، منطقه و جهان در پردیس چارسو در یكم اردیبهشت آغاز شد و اینك در سومین روز برگزاری آن با بر روی پرده رفتن فیلم های بسیاری؛ این جشنواره به عرصه ای برای تبادل تجربه ها و اندیشه های هنرمندان تبدیل شده است؛ اهمیت برگزاری این جشنواره سبب شد تا روزنامه های امروز به این امر بپردازند.

روزنامه «شهروند» با انتشار عنوان «رویای پیروزی»، نوشت: بخش مسابقه هر جشنواره‌ای مهم‌ترین بخش آن جشنواره است كه می‌توان سیاست‌های آن جشنواره را نیز در آن به مشاهده نشست. جشنواره بین‌المللی فجر نیز از این قاعده مستثنی نیست. در دو دوره اخیر این فستیوال می‌توان فیلم‌هایی ارزشمند و كاملا متفاوت از سلیقه غالب دوره‌های پیش را به تماشا نشست؛ كه در صورت امتداد این راه می‌توان این امید و انتظار را داشت كه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بتواند جای خود را در بین جشنواره‌های معتبر دنیا باز كند.

در ادامه این گزارش آمده است: مطلبی كه در پی می‌آید، نگاهی است به فیلم‌هایی كه در بخش مسابقه این دوره از جشنواره فجر در رقابت با هم هستند. اما (مادر)/ این فیلم سینمایی اندونزیایی كه در ‌سال ٢٠١٦ ساخته شده، در 77 دقیقه می‌كوشد تصویری شبه‌مستند از یك خانواده اندونزیایی در دهه ٦٠ شكل بخشد. تبعیدی به كارگردانی داویس سیمانیس فیلم لتونیایی 103 دقیقه‌ای است كه داستانش در ‌سال پایانی جنگ‌ جهانی اول جریان دارد. یك جراح ارتش آلمان به نام اولریش برای بازرسی به یك بهداری دورافتاده می‌رود كه محل نگهداری بیماران اعصاب و روان جنگ است. كیوانچ سزر، سینماگر ترك، فیلم بال‌های پدرم را بر پایه سناریویی نوشته خودش در ‌سال ٢٠١٦ كارگردانی كرده است. در خلاصه داستان این فیلم ١٠١ دقیقه‌ای چنین آمده: داستان یك كارگر ساختمانی كهنسال كه با ابتلا به یك تومور بدخیم برخلاف همكارانش تمام برنامه‌های آینده را رها می‌كند.

آقای بی‌دردسر/ یك فیلم سینمایی چینی از كارگردانی به نام فنگ می‌كه فیلم را با سناریویی از خودش در 144 دقیقه روایت می‌كند. كوری/ یك فیلم لهستانی تكان‌دهنده از ریشارد بوگایسكی كه در جشنواره فیلم لهستان شیرطلای بهترین فیلم و در فستیوال كمرایمیج تقدیر داوران را به دست آورده. این فیلم دو ساعته كه فیلمنامه و تهیه‌كنندگی‌اش نیز با بوگایسكی است، قسمت گنگ و مبهمی از زندگی جنایتكاری استالینست به نام جولیا بریستیژر را نمایش می‌دهد.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان ««چارسو»، میزبان آثار سینمایی آن سوی آب‌ها»، می نویسد: در خیابان‌های منتهی به تقاطع ولیعصر و حافظ بیلبورد یكی از عكس‌های عباس كیارستمی از مجموعه «برف» دیده می‌شود. خیابان‌های شلوغ مركز شهر حال و هوای فرهنگی پیدا كرده و شلوغی این روزها جنس دیگری است و از شور برگزاری یك رویداد فرهنگی حكایت دارد. پوستر بزرگ نصب شده بر جلوی درِ ورودی پردیس چارسو، به عابرانی كه با هدف‌های دیگر به این منطقه آمده‌اند خبر می‌دهد كه از اول اردیبهشت ماه این ساختمان عظیم سه تكه، پذیرای جشنواره‌ای بین‌المللی است و علاوه بر چهره‌های آشنایی چون رضا كیانیان، رخشان بنی‌اعتماد، بهمن فرمان‌آرا، نگار جواهریان، رضا میركریمی و.... كه طی یكی دو روز گذشه شاید در راهروهای این ساختمان دیده‌ شده باشند، چهره‌های سینمایی بین‌المللی هم هستند كه اگر چه ستاره نیستند و برای آنها ناآشنا، اما برای ساكنان طبقه هفتم این ساختمان آشنا هستند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: جشنواره جهانی فیلم فجر، محل اصلی برگزاری سی و پنجمین دوره‌اش را همچون سال گذشته به پردیس چارسو آورده است و این ساختمان تا روز هشتم اردیبهشت ماه میزبان اهالی رسانه و سینما است. این دوره از جشنواره در حالی روز جمعه رسماً كار خود را آغاز كرد كه اهالی رسانه یك روز زودتر به پیشواز این رویداد رفتند و شامگاه روز پنجشنبه بدون برگزاری افتتاحیه‌های معمول، با سخنرانی كوتاه دبیر جشنواره پیش از نمایش فیلم «معلم» از جمهوری چك آغاز شد.

روزنامه «همدلی» با انتشار عنوان «معجزه نام‌های بزرگ روی پرده نقره‌ای»، نوشت: از اولین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر، كه به سال 1361 باز می‌گردد، تاكنون سی و پنج دوره سپری شده است. برای سومین سال پیاپی، امسال هم جشنواره فجر به دو بخش ملی و جهانی تقسیم شده و در مجموع این رویداد به عنوان بزرگترین جشنواره فیلم ایران، از اول تا هشتم اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود. با رشد روزافزون جشنواره، چه از دیدگاه سطح مدیریتی و چه از نظر محتوای نمایشی، این رویداد به عرصه‌ای مناسب برای تبادلات فرهنگی، رونمایی از فیلم‌های كارگردانان جوان و مطرح و زمینه‌ای برای رشد و شكوفایی هرچه بیشتر سینمای ایران تبدیل شده است.

در این گزارش آمده است: با تغییر شیوه مدیریتی این جشنواره در سالیان اخیر و اقبال عمومی به فیلم‌های ایرانی با توجه به موفقیت‌های معاصر سینمای ایران در سطح بین‌الملل، مسئولین جشنواره موفق شده‌اند از فیلم های برگزیده جشنواره‌های بزرگی مانند كن، ونیز، برلین، مونیخ، سن‌سباستین، ورشو و ... فیلم‌های كارگردان‌های بزرگی همچون هیروكازو كره ادا، برادران داردن، نوری بیلگه جیلان، انس كریستین اشمید، وران كانته، دنیس گانسل، آندری زویاگینتسف، فلوریان هنكل فون دونرسمارك، كوستا گاوراس، فرانچسكو رزی، تئو آنگلوپولوس، ماریو مونیچلی، مصطفی عقاد و ... در جشنواره اكران عمومی داشته باشند.

بخش‌های اصلی نمایش فیلم این دوره شامل سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل)، جلوگاه شرق (پانورامای سینمای كشورهای آسیایی و اسلامی) و جام جهان‌نما (جشنواره جشنواره‌ها) است و بخش‌های فرعی هم شامل نمایش‌های ویژه (آثار برگزیده بزرگان سینما)، بازسازی كلاسیك‌ها، مستند زیر ذره‌بین، نمایش‌های نیمه‌شب (سایه‌های ترس)، مرر سینمای بالتیك، مرور سینمای كره و مهربان با محیط زیست است. علاوه بر این بخش‌ها در بخش رویدادها، دارالفنون (اردوی استعدادیابی با حضور فیلم‌سازان جوان ایران، منظقه و جهان)، نشست‌های دانشگاهی، سمینارها و كارگاه‌های آموزشی از جمله رخدادهای سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر می‌باشد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار:فاطمه مهدوی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9128**9131
۰ نفر