۲۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۵۹
کد خبر: 82193663
T T
۰ نفر
مواد غير مجاز موجود در لوازم آرايشي تقلبي سرطان زاست

شيراز- ايرنا- معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي فسا گفت: مواد غير مجازي كه در لوازم آرايشي و بهداشتي تقلبي و غير مجاز استفاده مي شوند مي توانند بسيار خطرناك، سرطان زا و حتي كشنده باشند.

صفورا محبي، پنجشنبه درگفت و گو با ايرنا اظهار داشت: آزمايش هاي انجام شده بر روي مواد آرايشي غير مجاز و تقلبي نشان داده در اغلب آنها از مواد سمي و يا تاريخ گذشته استفاده شده و ميزان ماده سمي 'آفلاتوكسين بي' در آنها بسيار بالاتر از حد مجاز است.
وي افزود: آفلاتوكسين، قوي ترين عامل سرطان زاست كه به راحتي از طريق پوست جذب و منجر به صدمات حاد كبدي مي شود.
محبي، با بيان اينكه مواد شيميايي متعدد به ويژه فلزات سنگين به كار رفته در ساخت مواد آرايشي در درازمدت باعث آسيب جدي به پوست مي شود، بيان داشت: مصرف كنندگان در هنگام انتخاب كرم هاي آرايشي بايد به تركيبات تشكيل دهنده آن كه بر روي آنها درج شده دقت كنند و كرمي را برگزينند كه فاقد 'پارابن' باشد.
پاراين، مواد نگهدارنده‌اي است كه با خواص آنتي‌بيوتيكي در لوازم آرايش، مواد غذايي و دارو از آنها استفاده مي شود.
به گفته وي، توليدكنندگان محصولات آرايشي براي ارزان تمام شدن محصول توليدي خود از ماده سرطان زايي به نام پارابن استفاده مي كنند تا ماندگاري محصول خود را افزايش دهند. اما اين ماده باعث بروز سرطان هاي وابسته به هورمون هاي جنسي در درازمدت مي شود.
معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي فسا اضافه كرد: همچنين استفاده مشترك افراد از لوازم آرايشي و بهداشتي علاوه بر آلودگي فرآورده، باعث انتقال عوامل ميكروبي و قارچي از فردي به فرد ديگر مي شود از اين رو بايد از استفاده مشترك از اين نوع لوازم جدا خودداري كرد.
7375 /6118

سرخط اخبار استان‌ها