۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۲۰
کد خبر: 83236251
T T
۰ نفر
بازار سنگ ساختمانی ایران در مخاطره حضور دلالان عراقی

تهران- ایرنا- دبیركل انجمن ملی سنگ ایران گفت: شرایط ركود بازار داخل و فشار تحریم ها موجب شده كه دلالان سنگ ساختمانی عراق با بهره گیری از این شرایط، هر مترمربع سنگ فرآوری شده را با قیمت كمتر از 10 دلار خریداری كنند؛ این مساله قیمت سنگ ایران را شكسته و به بازارهای خارجی ضربه می زند.

«احمد شریفی» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا تصریح كرد: واحدهای تولید كننده سنگ به دلیل مشكل نقدینگی و سرمایه در گردش، سنگ خود را به كمترین قیمت به دلال‌های عراقی عرضه می كنند.
وی در عین حال هشدار داد كه عمده صدور سنگ‌های فرآوری شده به عراق كیفیتی متوسط دارد و می تواند بازار این كشور را از دسترس تولیدكنندگان ایرانی خارج كند.
شریفی افزود: پیش از این، 60 تا 65 درصد بازار سیمان عراق به تولیدات ایران اختصاص داشت اما كیفیت پایین برخی صادركنندگان، موجب اعمال سیاست انقباضی دولت عراق در این ارتباط شد و این امر، صادرات سیمان ایران به این كشور را كاهش داد.
وی یادآور شد: از 10 میلیون مترمربع سنگ صادراتی كشورمان، حدود هفت میلیون متر به بازار عراق صادر می شود كه این رقم با ظرفیت های موجود بسیار فاصله دارد.
دبیر كل انجمن ملی سنگ ایران خاطرنشان ساخت: دلالان عراقی به منظور خرید سنگ ارزان، هیچ نقطه از ایران را از نظر دور نگه نمی دارند و با وجه نقد، مستقیم در محل كارخانه های سنگ، خرید انجام می دهند و انواع «مرمریت» و «تراورتن» را تهیه می كنند.
شریفی اضافه كرد: دلالان عراقی ابتدا از استان های غربی كه دارای سنگ های مناسب باشند، خرید می كنند و در عین حال به استان اصفهان نیز توجه دارند.
وی ابراز نگرانی كرد كه سنگ صادراتی به عراق به دلیل كیفیت پایین و سودجویی دلالان عراقی در این ارتباط، به صنعت سنگ ایران و اعتبار محصولات صادراتی كشورمان ضربه وارد كند.
دبیر كل انجمن ملی سنگ ایران اضافه كرد: سنگ‌های باكیفیت و درجه یك ایران به بازار اروپا و كشورهای توسعه یافته می رود و 90 درصد سنگ بلوك (خام) نیز به چین صادر می شود.
وی ظرفیت فعلی سنگ ساختمانی ایران را بیش از 180 میلیون متر مربع ذكر كرد و گفت: اكنون واحدهای این بخش با یك سوم ظرفیت فعالیت می كنند و شماری هم تعطیل شده اند.
شریفی با بیان اینكه بسیاری از واحدها به دلیل نداشتن امكان فروش محصولات خود تعطیل شده اند، گفت: چنانچه بخواهیم این صنعت پایدار بماند، باید بازارهای صادراتی خود را گسترش دهیم.
به گزارش ایرنا، «جعفر سرقینی» معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت پیش از این اعلام كرد: معدنكاران كشور در حوزه سنگ باید رویكرد خود را در تولید به سمت فرآوری و ارزش افزوده محصولات معدنی معطوف كنند، زیرا صادرات مواد معدنی خام علاوه بر هدردادن منابع پایه با نرخ نازل، به از بین بردن زنجیره بیكاری كمكی نمی كند و تولید ثروت و اشتغالزایی را با خود ندارد.
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت اظهار داشت: 380 هزار نفر در حوزه صنعت سنگ و فعالیت های وابسته آن اشتغال دارند و 6 هزار و 500 واحد فراوری سنگ نیز در كشور فعال است كه این مساله بیانگر ظرفیت های معدنی این بخش و جایگاه آن در توسعه است.
اقتصام**1559**9189
۰ نفر