توسعه منطقه آزاد چابهار با هدفگذاری بر صنایع پتروشیمی و فولادسازی

تهران - ایرنا - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از هدفگذاری دو صنعت پتروشیمی و فولاد در توسعه چابهار خبر داد و افزود: احداث اولین نیروگاه منطقه نیز با سرمایه گذاری شركت مپنا در دست ساخت است.

به گزارش ایرنا، «عبدالرحیم كردی» این سخنان را عصر یكشنبه در پنل تخصصی دومین همایش بین المللی «معرفی فرصت های سرمایه گذاری و توسعه پایدار در سواحل مكران» در مركز همایش های برج میلاد تهران عنوان و خاطرنشان كرد: به دنبال توسعه اشتغال در صنایع كوچك و متوسط در این منطقه هستیم.
وی افزود: بر این اساس، اشتغال در زمینه شیلات، صنایع پایین دستی (پتروشیمی و فولاد)، صنایع وابسته به محصولات غذایی در دستور كار قرار دارد.
كردی با بیان اینكه در حال حاضر ٢٦ واحد پایین دستی در منطقه آزاد چابهار فعالیت دارند، تاكید كرد: انتظار داریم عدد اشتغال در منطقه از مرز ٨٠ هزار نفر عبور كند.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح كرد كه ویژگی این منطقه با سه بندر گوادر در شمال دریای عمان و صحار و دُقُم در جنوب دریای عمان به لحاظ پتانسیل و ظرفیت های موجود امكان رقابت دارد.
وی ادامه داد: علاوه بر این ظرفیت ها، زیرساخت و مشوق و امكاناتی نیاز است كه در زمان مناسبی حضور سرمایه گذار را در منطقه تضمین كند.
كردی یادآور شد: در چابهار برای كوتاه كردن زمان شروع كسب و كار و فرآیندهایی كه منجر به كسب و كار می شود؛ تلاش كردیم تا فضای مناسبی برای كسب و كار در دوران پسابرجام در این منطقه فراهم شود.

**بهره‌برداری از پروژه مجتمع فولاد مكران چابهار در سال آینده
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پروژه احداث مجتمع فولاد «نگین مكران» چابهار تاكنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیكی داشته و انتظار می‌رود با توجه به پیشرفت كار، سال آینده به‌ بهره‌برداری برسد.
كردی، یكی از سیاست های كلی نظام برای توسعه سواحل مكران را استقرار صنایع مادر از جمله فولاد عنوان كرد و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی ها، پیش بینی می شود كه افق تولید فولاد در چابهار در یك بازه 10 ساله به 10 میلیون تن در سال برسد.
وی ادامه داد: با توجه به این سیاست، عملیات احداث مجتمع فولاد «نگین مكران» به‌ عنوان یكی از فولادسازی‌های مستقر در چابهار از سال 94 آغاز شده و به جد در دستور كار قرار گرفته است.
به گفته كردی، این فولادسازی، اكنون 15 درصد پیشرفت فیزیكی دارد و انتظار می‌رود با توجه به همین پیشرفت كار سال آینده به‌ بهره‌برداری برسد.
منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، یكی از مناطق آزاد هفت گانه كشور است كه در راستای اهداف اقتصادی كشور ، بیش از دو دهه است در مجاورت شهرستان چابهار و در حاشیه دریای عمان تاسیس شده است.
در آستانه اقتصاد و تجارت هزاره سوم، منطقه آزاد چابهار زیرساخت های لازم برای تبدیل شدن به یك منطقه آزاد پویا را در حد قابل قبولی فراهم كرده است.
این منطقه نه تنها در اقتصاد ملی نقشی موثر داشته بلكه در استان سیستان و بلوچستان نقطه اتكاء مهم و اساسی مردم و روزنه اصلی امید به زندگی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی شده است.
منطقه مكران نیز از شرق هرمزگان تا شرق سیستان و بلوچستان گسترده است و شهرستان های سیریك، جاسك، كنارك و چابهار را شامل می شود.
سواحل مكران بهترین كرانه اقیانوسی كشور و از نظر آب و هوایی در معتدل ترین هوای جنوب كشور واقع شده است، این
سواحل در زمینه اقتصادی به ویژه ترانزیت كالا، سرمایه‌گذاری‌های تجاری، صنعتی و گردشگری از جاذبه‌های منحصر بفردی برخوردار است.
از نظر ژئوپولتیكی نیز همجواری سواحل مكران با كشورهای پاكستان و افغانستان، ظرفیت‌های ارتباطی این سواحل به پهنه اقیانوس هند و امكان اتصال كشورهای آسیای مركزی به دریاهای آزاد، بستر مناسبی را برای گسترش تعاملات منطقه‌ای و بین المللی فراهم كرده است.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام **1070**1597

سرخط اخبار اقتصاد