سعد حریری:حمله تروریستی استانبول پیامی به اردوغان بود/درلبنان بایدهوشیار وآماده باشیم

بیروت - ایرنا - « سعد حریری» نخست وزیر لبنان گفت: حمله تروریستی استانبول پیامی به تركیه به ویژه « رجب طیب اردوغان» نخست وزیر این كشور بود كه درصدد است برای توقف خونریزی در سوریه با روسیه همكاری كند.

به گزارش ایرنا، حریری شامگاه یكشنبه در گفت وگو با تلویزیون لبنانی( ام تی وی) با اشاره به پدیده تروریسم كه منطقه را فراگرفته است، گفت: امروز كاملا روشن است، همه كشورهای با ثبات و همه كشورهائی كه تلاش می كنند برای سوریه اقدامی كنند، هدف تروریسم قرار دارند.
شبكه تلویزیونی اسكای نیوزعربی اعلام كرد: عامل حمله تروریستی به باشگاه شبانه رینا در شهر استانبول تركیه از عناصر داعش و عضو گروهك « گردان های تركستان» بوده است.
سعد حریری با بیان اینكه « هدف اصلی تروریسم كه هیچ دینی ندارد، ایجاد ترس و وحشت است»، تاكید كرد: در داخل و خارج لبنان باید هوشیار و آماده باشیم اما نباید بترسیم و نباید به احدی اجازه دهیم كه ما را وادار سازد مسیر خود را تغییردهیم و باید با تروریسم با قدرت مبارزه كنیم.
نخست وزیر لبنان با تاكید به اینكه « تروریسم هیچ ارتباطی با اسلام ندارد»، گفت: تروریست ها تنها قاتلانی هستند كه مرتكب جنایت می شوند و ما با تمام قدرت با آنها می جنگیم و بنابر این باید از ارتش و نیروهای نظامی و امنیتی لبنان حمایت كنیم.
سعد حریری افزود: تروریست ها درصدد هستند به لبنان نفوذ و دست اندازی كنند و ما باید آماده باشیم و البته ما دارای ارتش و نیروهای نظامی هستیم كه برای مقابله قدرتمندانه با تروریست ها آماده هستند.
وی خاطرنشان كرد: تشدید تدابیر امنیتی در لبنان در شب آغاز سال جدید میلادی 2017 توسط نیروهای ارتش و امنیتی برای آن بود كه نگران بودیم لبنان هم شاهد حمله های تروریستی شبیه آنچه در استانبول رخ داد، باشد.
نخست وزیر لبنان تصریح كرد: الحمدلله در لبنان اتفاقی نیفتاد اما متاسفانه تروریست ها در تركیه مرتكب جنایتی جدید شدند.
سعد حریری در پاسخ به این سوال، آیا نگران حمله های تروریستی در لبنان هستید؟ گفت: بله با تاكید می گویم كه نگران حمله های تروریستی هستیم اما معنایش این نیست كه اقدام های پیش دستانه انجام ندهیم.
وی افزود: نیروهای ارتش، امنیت داخلی (پلیس) ، امنیت عمومی ، امنیت كشور و شعبه های اطلاعات برای انجام وظایف و ماموریت های خود در سراسر خاك لبنان در آماده باش كامل بسر می برند و با استفاده از همه امكانات و ظرفیت ها برای جلوگیری از ورود تروریست ها به داخل خاك لبنان تلاش می كنند.
نخست وزیر لبنان تاكید كرد: نگرانی از تروریسم معنایش توقف زندگی نیست و دولت جدید برای بازگشت حیات به لبنان در عرصه های مختلف مانند اقتصاد تلاش و به طور مسئولانه با تروریسم مبارزه می كند.
سعد حریری خاطرنشان كرد:از همان لحظه های نخست جنایت تروریستی استانبول با ژنرال« میشل عون» رئیس جمهوری و دستگاه های امنیتی تماس گرفتم و برای آگاهی از وضعیت لبنانی های حاضر در محل این جنایت تروریستی تلاش كردیم.
وی با انتفاد از برخی رسانه های لبنانی در انعكاس خبرهای جنایت تروریستی استانبول به ویژه انتشار تعداد و اسامی كشته ها و زخمی ها ، گفت: با نخست وزیر تركیه برای همكاری آنكارا در رسیدگی به وضعیت شهروندان لبنانی و انتقال زخمی ها به بیمارستان و درمان آنها گفت وگو كردم و در لحظه های اول و با توجه به تعطیلات آغاز سال جدید میلادی بیشتر از این كاری از ما ساخته نبود.
نخست وزیر لبنان با بیان اینكه « انتظار بود كه بهتراز این اقدامی صورت گیرد»، تاكید كرد كه درصدد هستیم تا در آینده برای مواجه با فجایعی مشابه جنایت تروریستی استانبول آماده باشیم تا بتوانیم با سرعت اقدام كنیم.

** 3 كشته و 4 زخمی
خبرگزاری ملی لبنان به نقل از« هانی شمیطلی» كنسول این كشور در استانبول تركیه گزارش داد كه درجنایت تروریستی استانبول سه لبنانی كشته و چهار تن هم زخمی شده اند.
براساس این گزارش، الیاس وردینی ، ریتا الشامی و هیكل مسلم در جریان این جنایت تروریستی كشته و فرانسوا الاسمر، نضال بشراوی ، میلیس بارالاردو وبشری الدویهی دختر استفان الدویهی نماینده پارلمان لبنان زخمی شده اند.
شمیطلی گفته است كه به دستور« جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان ، سركشی به بیمارستان های استانبول برای اطمینان از سرنوشت همه لبنانی های حاضر در محل جنایت تروریستی استانبول ادامه دارد.
براساس این گزارش دولت لبنان عصر یكشنبه دو فروند هواپیما را به همراه اعضای خانواده شهروندان لبنانی حاضر در محل جنایت تروریستی، هیاتی از وزارت خارجه و كمیته عالی امدادرسانی لبنان و تیمی پزشكی را راهی استانبول كرد تا اجساد كشته شدگان و زخمی ها را به بیروت منتقل كنند.
در حمله خونین تروریستی به یك كلوپ شبانه در شهر استانبول تركیه در اولین ساعات سال 2017 میلادی، دست كم 39 نفر كشته و 65 نفر زخمی شدند.
این حمله تروریستی حدود ساعت 1.15 بامداد روز یكشنبه اول ژانویه در كلوپ شانه رینا در منطقه اورتاكوی استانبول رخ داد.
از میان 39 كشته حمله مسلحانه به كلوب رینا در استانبول، بیش از 25 نفر تبعه خارجی از جمله لبنان بوده ‌اند.
خاورم *1324** انتشار دهنده: فردین پازوكی

سرخط اخبار جهان