انهدام یك تیم تروریستی سه نفره توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) / بستن مرز مهران به ستاد اربعین ارتباط نداشت

تهران- ایرنا- معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور از انهدام یك تیم تروریستی سه نفره كه قصد ورود به كشور را داشتند خبر داد و گفت: با پیگیری ها و ردیابی‌های انجام شده، این تیم تروریستی توسط سربازان گمنام امام زمان (ع) شناسایی و منهدم شدند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، حسین ذوالفقاری در حاشیه بیست و هشتمین جلسه شورای مركزی اربعین در جمع خبرنگاران درباره موضوع امنیت در مرزهای كشور افزود: به تازگی یك تیم تروریستی سه نفره كه قصد ورود از مرزهای كشور را داشتند، شناسایی شدند.
وی ادامه داد: پیگیری و ردیابی ورود این تیم تروریستی به اطلاع سربازان گمنام امام زمان(عج) رسید و با هوشیاری وزارت اطلاعات این تیم سه نفره منهدم شد.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور با اشاره به شناسایی 20 گروه تروریستی در بازه زمانی اربعین گفت: حدود 20 تیم تروریستی متشكل از گروهك تكفیری داعش خود را برای بازه زمانی اربعین تجهیز كرده بودند و قصد عملیات تروریستی داشتند كه با زیركی و هوشیاری نیروهای عراقی برنامه‌های آنها خنثی شد.
ذوالفقاری افزود: البته عده‌ای از تروریست ها كه فضا را مساعد ندیدند حتی جرات و توان ورود را پیدا نكردند و متاسفانه حادثه آخر كه در حله عراق اتفاق افتاد و منجر به شهادت تعدادی از زائران شد، سه روز پس از برگزاری مراسم اربعین صورت گرفت.
وی با بیان این كه تامین امنیت 20 میلیون جمعیت كار آسانی نیست، خاطرنشان كرد: به هر حال برای تامین امنیت 20 میلیون جمعیت در یك بازه زمانی تقریبا20 روزه آن هم در كشوری كه بخش هایی از آن آلوده به تروریست ها است، كاری بزرگ است.

** بستن مرز مهران توسط ستاد اربعین صحت ندارد
معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور در پاسخ به این پرسش كه برخی رسانه‌ها در ایام اربعین اخباری مبنی بر بسته شدن مرز مهران در روزهای پر ازدحام توسط ستاد اربعین را منعكس كرده بودند و آیا چنین مسئله‌ای صحت دارد یا خیر؟ گفت: تصور می‌كنیم برخی افراد یا اطلاعات غلط دریافت كرده‌اند و یا اینكه اساساً در جریان موضوعات نبوده‌اند.
ذوالفقاری تاكید كرد: اینكه ستاد مركزی اربعین اعلام كرده مرز مهران در ایام اربعین بسته شود، كاملاً خلاف واقع است و به‌هیچ عنوان صحت ندارد.
وی خاطرنشان كرد: امسال مرز مهران سه بار دچار مشكل شد؛ مرتبه نخست در حدود 12 روز قبل از ایام اربعین حسینی بود كه ماموران عراقی یك حالت كنترل شدیدی را ایجاد كرده بودند كه با تلاش های انجام شده كنترل ها مناسب شد و رفته رفته به حالت عادی بازگشت.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور گفت: مشكل دیگر در مرز مهران در مرتبه دوم و یك هفته قبل از ایام اربعین بود كه تجمع فاقدین بدون ویزا در محدوده مرزی ایجاد شد و نگرانی‌هایی را به‌وجود آورد.
ذوالفقاری افزود: نگرانی‌ها در این زمینه بسیار بالا بود؛ بنابراین رایزنی‌های زیادی صورت گرفت كه دولت عراق نیز همكاری لازم را انجام داد و نهایتاً افرادی كه در مرز مهران ازدحام كردند پس از ساعتی به شهرهای خود بازگشتند و تردد با همكاری مسئولان دو كشور به صورت عادی انجام گرفت.
وی توضیح داد: در مرتبه سوم نیز از صبح پنجشنبه یعنی چند روز قبل از اربعین در مرز مهران مشكل به‌وجود آمد؛ در بامداد پنجشنبه خبر داده شد كه عراقی‌ها تصمیم گرفته‌اند تا مرز را ببندند كه فوراً دستور لازم را صادر كردیم و مذاكرات با طرف مقابل آغاز شد تا همكاری برای یك روز دیگر ادامه یابد.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور ادامه داد: مذاكرات را انجام دادیم تا زائران از فرصت باقیمانده عزیمت كنند و در این باره قول‌هایی از طرف مقابل صادر شد اما چند ساعت پس از مذاكره و در صبح روز پنجشنبه به بنده اطلاع داده شد كه عراق به طور كامل مرز را بسته است و حتی اجازه تردد به افراد دارای ویزا را هم نمی‌دهد.
ذوالفقاری یادآور شد: ما در این مشكل ایجاد شده سه كار عمده را همزمان پیگیری كردیم؛ نخست به رایزنی برای بازگشایی مرز پرداختیم و دیگر اینكه به‌دنبال ایجاد شرایط برای زائران مستقر در پایانه مرزی و یا افراد در حال عزیمت برآمدیم.
وی گفت: مسئله سوم تعیین تكلیف افراد دارای ویزا بود؛ از طرفی عراق موافقت لازم برای بازگشایی مرز را نداشت چرا كه اساساً افراد فاقد ویزا تعدادشان آنقدر زیاد بود كه اجازه نمی‌دادند حتی چنین هماهنگی برای افراد دارای ویزا با عراق صورت بگیرد و امكان چنین ترددی اتفاق بیفتد.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور اظهار كرد: ما با همكاران صحبت كردیم كه هركدام آمادگی دارند با ماشین‌های سپاه كه در مرزهای ایلام مستقر بودند زائران را به طور رایگان به سمت مرزهای چذابه منتقل كنند.
ذوالفقاری خاطرنشان كرد: كار دیگری كه انجام دادیم حتی به استان‌های عقبه یعنی استانداران همدان، كرمانشاه، كردستان، اراك و لرستان ماموریت مستقیم دادیم كه مردم عازم به مرز مهران را اسكان دهند و در صورت بازگشایی راه آنها را به سمت مهران رهسپار كنند و در صورت بسته بودن مرز چذابه را معرفی كنند كه البته بسیاری از زائران نیز به اطلاعیه‌ها توجه كرده و عازم مرز چذابه و شلمچه شدند.
وی با بیان اینكه تمهیدات اندیشیده شده برای عبور و مرور زائران به‌خوبی انجام گرفت، گفت: برنامه‌ریزی انجام شده موجب شد تا مشكلی در مرزها به‌وجود نیاید و زائران دارای روادید در كمال آرامش رهسپار شوند و هماهنگی‌های لازم برای تردد آنها انجام گرفت.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور اظهار كرد: اینكه افرادی مدعی شوند كه ستاد مركزی اربعین گفته كه مرز را ببندند دروغ بزرگ و خلاف واقع است.
ذوالفقاری تصریح كرد: هركس كه در عملكرد ستاد مركزی اربعین ابهامی دارد آن را به صورت مكتوب یا حضوری ارائه دهد و از پیشنهادات نیز استقبال می‌كنیم.
به گفته وی ستاد مركزی اربعین در شهرهای منتهی به مرزها فعالیت داشته و حتی اسكان و تغذیه در آن ایام به تمامی متقاضیان سفر به اربعین اعم از دارای ویزا و سایرین داده شده و هیچگونه مشكلی در زمینه تغذیه و اسكان وجود نداشته است.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور خاطرنشان كرد: امسال آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان امام، استان های آذربایجان شرقی، كردستان، كرمانشاه، ایلام ، لرستان و همدان به خوبی در مرز مهران فعال بودند؛ تمامی موكب‌هایی كه در ایلام زده شده بود، مردمی بود و خدمات بسیار مناسبی ارائه شد.
ذوالفقاری یادآور شد: امسال ما 200 هزار وعده غذایی در مهران پیش‌بینی كردیم؛ هیچ سازمان و دستگاهی نیز به تنهایی نتوانست امكانات را فراهم آورد و همه دستگاهها به‌ویژه مردم پای كار بودند.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور گفت: ستاد اربعین جزو كارهای خالصانه است و استفاده شخصی و سازمانی ندارد. ستاد مركزی اربعین متولی و مدافع خدمات همه بخش ها است.

** لغو روادید بهترین گزینه در اربعین
وی درباره لغو روادید زائران گفت: ما دنبال این موضوع هستیم و نهایتا به دولت عراق مربوط است؛ دولت عراق برای لغو روادید حتما نكات و نظراتی دارد كه یكی سقف حضور و دیگر بحث امنیت است كه البته خود ما هم یك ملاحظاتی داریم.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر كشور افزود: ما البته راه حل جایگزین را داریم و می گوییم كه برای امنیت مشكلی نداریم. اگر افراد گذرنامه داشته باشند می‌توان با كنترل آن مشكل را حل كرد؛ بهترین گزینه برای ما در اربعین لغو روادید است و دنبال آن هم هستیم؛ اما اگر محقق نشود هم فاجعه‌ای به‌وجود نمی‌آید.
ذوالفقاری تصریح كرد: رسانه‌ها هم روی عدم حضور افراد فاقد ویزا در طول سال فعالیت كنند و پیشنهاد ما برای لغو روادید در ایام اربعین است.
وی با اشاره به این كه فضایی بر ستاد اربعین حاكم است كه كاملا گوش شنوا دارد و از هر پیشنهادی استقبال می كند تا كید كرد: هركس ابهامی دارد ستاد مركزی اربعین به صورت مكتوب، حضوری در خدمت است. هركس پیشنهادی دارد اعلام كنند.
سیام**1058**1429
خبرنگار: محمد افضلی*انتشار:محسن طاهرزاده
۰ نفر