دانشگاه علوم پزشكی ایران ودانشگاه بولونیا تفاهمنامه همكاری علمی امضا كردند

رم - ایرنا - دانشگاه علوم پزشكی ایران و دانشگاه 'بولونیا' در شمال ایتالیا یك تفاهمنامه برای همكاری های علمی، آموزشی، پژوهشی و تبادل استاد و دانشجو امضا كردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این تفاهمنامه روز سه شنبه در مراسمی در دانشگاه بولونیا، كه یكی از پنج دانشگاه مهم ایتالیا و قدیمی ترین دانشگاه در اروپا محسوب می شود، با حضور محمد فرهادی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی كه در صدر هیاتی درایتالیا بسر می برد، توسط سید جواد میر اسماعیلی رئیس دانشگاه علوم پزشكی ایران و 'فرانچسكو اوبرتینی' رئیس دانشگاه بولونیا برای همكاری های آموزشی، پژوهشی و تبادل استاد و دانشجو میان دو دانشگاه به امضا رسید.
رئیس دانشگاه بولونیا در این مراسم ضمن تقدیر از پیشرفت های علمی ایران اظهار داشت: با توجه به توانمندی های دانشگاه های ایران و علاقه طرفین بر ادامه همكاری ها، اراده ما بر گسترش همكاری های موجود دانشگاهی با ایران به ویژه در بخش های پزشكی، مهندسی و دامپزشكی است.
دكتر فرهادی نیز در این مراسم كه در آكادمی علوم دانشگاه بولونیا برگزار شد با اشاره به وضعیت و سیاستگذاری علم و فناوری در ایران گفت: ایران با جمعیتی بالغ بر 80 میلیون نفر كه 50 درصد آن را افراد زیر 40 سال تشكیل می دهند ، همواره پیشرفت های قابل توجهی را به واسطه آموزش و تربیت نیروی انسانی در حوزه علوم و فناوری داشته است. ایران با تمدن عظیم و باستانی خود همواره در طول تاریخ مهد علم بوده و دانشمندان و فرهیختگان تاریخ كهن آن همچون ابن سینا، حكیم رازی و فارابی كمك های موثری را در بسیاری از زمینه های علمی از جمله ریاضی، فلسفه، نجوم ، شیمی و غیره به عمل آوردند.
فرهادی به چارچوب همكاری های دوجانبه ایران و ایتالیا اشاره كرد و افزود: علاوه بر تشكیل اولین كمیته مشترك علمی و فناوری دو كشور در تهران، درحال حاضر برنامه مشتركی موسوم به 'پیترو دلا واله' با 6 پروژه مشترك تعریف شده است. ایران در حال حاضر در بسیاری از پروژه های علمی كوچك با ایتالیا همكاری می كند كه امیدواریم این همكاری های علمی و تحقیقاتی وارد مرحله عملی جدیدتری بشود. یك نشست مهم نیز در خصوص حفظ و مرمت آثار باستانی با حضور دانشمندان ایتالیایی در ایران برگزار شده و در پایان ماه جاری نیز نشست مشترك انتقال و توسعه فناوری با حضور 15 تن از اعضا هیات علمی محققان و برگزیدگان جامعه علمی ایتالیا درتهران برگزار می شود.
فرهادی با اشاره به اینكه سهم ایران از مقالات علمی برتر جهان در سال 2016 میلادی 1.2 درصد بوده است، گفت: 225 مقاله در زمره مقالات جهان بوده و تنها در سال تحصیلی 2015 - 2016 میلادی 200 دانشمند ایرانی در فهرست دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند.
وی با تاكید بر بین المللی كردن دانشگاه ها و پژوهشگاه های كشور بر اساس شناخت برتری های نسبی، توانمندی ها، ظرفیت ها و نیازهای تحقیقاتی و فناوری كشور گفت: امروز 22 درصد از مقالات علمی ما بطور مشترك با دانشگاه ها و موسسات علمی بین المللی تولید می شوند. همچنین بسیاری از همكاری های علمی با كشورهای اسلامی و همچنین كشورهای اروپایی نظیر آلمان، اتریش و فرانسه صورت می گیرد و تفاهم نامه های علمی بسیاری نیز با آنها منعقد شده است .
آكادمی علوم دانشگاه بولونیا كه دارای كرسی زبان و ادبیات فارسی است، در پایان این مراسم دیپلم افتخاری این آكادمی را به دكتر فرهادی اعطا كرد. فرهادی نخستین ایرانی است كه دیپلم افتخاری این آكادمی را كسب كرده است.
دكتر فرهادی كه روز دوشنبه در صدر هیاتی علمی برای دیدار با 'استفانیا جانینی' همتای ایتالیایی خود و جمعی از مقامات دانشگاهی این كشور برای سفری چهار روزه وارد رم شده است، همچنین از بخش های مختلف دانشگاه 'لاسپینتزا 'رم كه از جمله قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه های اروپا محسوب می شود بازدید و با رئیس این دانشگاه دیدار كرد.
وی همچنین از دانشگاه شرق شناسی 'ونیز' در شمال این كشور، بازدید و با روسای این دانشگاه ها گفت و گو خواهد كرد.
اروپام**461 * 1574 * انتشار دهنده: محسن تهوری

سرخط اخبار جهان