۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۸:۰۹
کد خبر: 82325739
T T
۰ نفر
شركت در نشست ١٧١ اوپك؛ زنگنه فردا عازم وین می شود

تهران- ایرنا- وزیر نفت دولت یازدهم برای شركت در یكصد و هفتاد و یكمین نشست اوپك بامداد فردا - سه شنبه- تهران را به مقصد وین ترك می كند.

به گزارش ایرنا از وزارت نفت، یكصد و هفتاد و یكمین نشست سازمان كشورهای صادركننده نفت (اوپك) در شرایطی برگزار می شود كه اعضای این سازمان در نشست اواخر سپتامبر (هفتم مهرماه) در الجزیره برای كاهش تولید نفت به سقف ٣٢ میلیون و ٥٠٠ تا ٣٣ میلیون بشكه درروز به توافق رسیدند.
قیمت سبد نفتی اوپك روز جمعه (پنجم آذر ماه) و در آستانه نشست اعضای اوپك با ٣٤ سنت كاهش به ٤٤ دلار و ٨٨ سنت برای هر بشكه رسید.
خالد الفالح، وزیر انر‍ژی عربستان سعودی، روز یكشنبه (هفتم آذرماه) بر پایبندی ریاض بر موضع خود درباره توافق الجزیره تاكید كرد و گفت: توافق كاهش تولید نفت به روند توازن بازار سرعت می بخشد.
وی در ساختمان مركزی شركت دولتی نفت سعودی آرامكو عربستان به خبرنگاران اظهار كرد: من بر این باورم كه بازار نفت حتی در صورت مداخله نكردن تولید كنندگان نفت در آن، در سال ٢٠١٧ متوازن خواهد شد.
به عقیده بسیاری از كارشناسان، نشست ١٧١ اوپك نشست سختی خواهد بود و اعضای اوپك با پایبندی به توافق الجزیره و اجرای آن می توانند قیمت نفت را به محدوده ٥٠ تا ٥٥ دلار برای هر بشكه برسانند.
١٤ عضو اوپك هم اكنون ٣٣ میلیون و ٦٠٠ هزار بشكه در روز نفت تولید می كنند كه برای رسیدن به توافق الجزایر باید یك میلیون و ١٠٠ هزار بشكه از این میزان كاهش یابد.
اقتصام**9186**1429
تنظیم: هما همت خواه**انتشار:محسن طاهرزاده

سرخط اخبار اقتصاد