گلبدين حكمتيار: بحران افغانستان با اجراي توافق نامه صلح به پايان مي رسد/ افغان ها ديگر از جنگ استقبال نمي كنند

كابل - ايرنا - «گلبدين حكمتيار»، رهبر حزب اسلامي افغانستان، از توافق نامه صلح ميان دولت وحدت ملي اين كشور و حزب اسلامي به عنوان يك توافق نامه تاريخي ياد كرد و افزود كه يقيين دارم با اجراي اين توافق نامه، بحران جاري در كشور به پايان خواهد رسيد و افغان ها ديگر از شعارهاي جنگ استقبال نمي كنند.

به گزارش ايرنا، رهبر حزب اسلامي كه از طريق ويدئو كنفرانس در آئين امضاي توافق نامه صلح با حضور «محمد اشرف غني»، رئيس جمهوري و «عبدالله عبدالله» رئيس اجرائي دولت افغانستان، سخن مي گفت، از اين توافق نامه به عنوان يك توافق نامه تاريخي ياد كرد و افزود كه يكي از ويژگي هاي روشن گفت و گوهاي صلح اين بود كه بدون مداخله بيگانگان و توسط افغان ها انجام شد.
وي، از كساني كه در راه امضاي توافق نامه صلح تلاش كردند، قدرداني كرد و گفت كه دعا مي كند خداوند افغانستان را همواره آزاد، مستقل، و سرفراز كند و مردم مظلوم و رنج ديده ما را از وضعيت دردناك جنگ و ناامني نجات دهد و اين سعادت را نصيب آنان كند كه عوامل داخلي و خارجي جنگ را براي هميشه از بين ببرند.
رهبر حزب اسلامي افزود: پس از 2سال گفت و گوهاي مداوم و سخت ميان حزب اسلامي و دولت افغانستان، دو طرف بر يك موافقت نامه مهم توافق كردند و هر دو طرف تعهد كرده اند كه به تمامي مواد توافق نامه احترام گذارند و بر اجراي صادقانه آن، التزام خواهند داشت.
وي تصريح كرد، «تمامي ملت افغانستان، شخصت ها و گروه هاي افغان را دعوت مي كنم تا از اين موافقت نامه حمايت كنند و از تمام مخالفان دولت مي خواهم كه به روند صلح بپيوندند و اهداف خود را از طريق مسالمت آميز تعقيب كنند.
حكمتيار گفت: هدف اصلي توافق نامه صلح اين است كه جنگ و عوامل آن به طور كامل به براي هميشه از بين برود و رسيدن به اهداف مقدس از طريق جنگ، امكان پذير نيست، همين طور رسيدن به صلح عادلانه نيازمند همت بلند، جرات، هوشياري و اتحاد جنگجويان است و پذيرش صلح نسبت به جنگ، اگر دشوار نباشد، كار آساني نيز نخواهد بود.
وي افزود: به آناني كه از برقراري صلح هراس دارند و كمر به مخالفت آن، بسته اند و بر تداوم جنگ تاكيد مي كنند، مي گويم كه افغان ها ديگر از شعارهاي جنگي استقبال نمي كنند كه در آن، تنها افغان ها كشته مي شوند.
رهبر حزب اسلامي خاطر نشان كرد كه دگرگوني ها در حكومت بايد براي ملت قابل قبول باشد و حكومت بايد مانند ملت و در خدمت تمامي افغان ها باشد و دستگاه هاي دولتي از مفسدان و دزدان پاكسازي شود و قدرت و مسئوليت در ادارات دولتي به افراد صالح سپرده شود.
وي گفت كه افغانستان را خانه مشترك تمامي اقوام بدانيم، از مداخلات بيگانه جلوگيري كنيم و يك افغانستان سربلند بسازيم كه هيچ قدرتي جسارت نداشته باشد با چشم حقارت به اين كشور نگاه كند و دست نياز به سوي هيچ كسي دراز نكند.
پس از سخنان رهبر حزب اسلامي، ويدئوي امضاي توافق نامه صلح توسط گلبدين حكمتيار نيز به نمايش درآمد.
رئيس جمهوري افغانستان نيز در اين مراسم با ابراز خرسندي از امضاي توافق نامه صلح گفت كه امروز در مجلس صلح و به مناسبتي گردهم آمده ايم كه آرزوي مردم افغانستان و مورد اجماع آنان و مربوط به رفاه مردم و همچنان ثبات، عزت و ترقي افغانستان است.
رئيس جمهوري افزود: تلاش براي رسيدن به اين مقصد اسلامي، ملي و انساني، آسان نبود و همان گونه كه حكمتيار اشاره كرد «اگر صلح مشكل تر از جنگ نباشد، آسان هم نيست.»
اشرف غني گفت: وظيفه نسل مشترك من و حكمتيار اين است كه جنگ متوقف گردد، افغان ها را از احتياج به بيگانگان رها سازيم تا روي پاي خود بايستد.
رئيس جمهوري افغانستان افزود كه شعله جنگ را نسل كنوني روشن نكرده، بلكه چند دهه قبل آغاز شده و خاموش كردن اين آتش وظيفه نسل بزرگتر است و در هيچ نقطه اي از دنيا، صلح واقعي بدون هزينه به دست نيامده است.
وي گفت: من همواره گفته ام و باز هم تكرار مي كنم كه براي رسيدن به صلح حتي از سر خويش مي گذرم، اين را بخاطر اين مي گويم كه صلح هزينه مي خواهد و رايگان به دست نمي آيد.
رئيس جمهوري افغانستان گفت كه تمامي ملت شايسته تشكر است؛ زيرا اگر خواست ملت نبود و اجماع ملي در اين عرصه وجود نداشت، رسيدن به صلح و امضاي اين توافق و برگزاري اين مجلس مبارك دشوار بود.
محمد اشرف غني افزود: مدت 38 سال است كه خون ملت افغانستان ريخته مي شود و اين به معني آن است كه افغان ها نسبت به هر كس ديگر بيشتر به ارزش و اهميت صلح واقفند.
رئيس جمهوري افغانستان گفت كه اكنون فرصتي براي طالبان و ديگر گروه هاي مخالف دولت به وجود آمده است تا از دو راهي جنگ و صلح، مانند حزب اسلامي، پيوستن به ملت را انتخاب كنند و در ساختن كشور و كمك به رفاه و پيشرفت كشور سهيم شوند و يا در برابر ملت قرار بگيرند و به جنگ و خونريزي كه بيگانگان از آن سود خواهند برد، ادامه دهند.
اشرف غني در عين حال تصريح كرد «عاقبت محتوم جنگ با مردم افغانستان و آلوده كردن دستان خود به خون فرزندان اين كشور، انزوا، زبوني و شكست خواهد بود.
وي افزود: ما خواهان جنگ نبوديم و اكنون هم اصراري بر تداوم آن نداريم. رسالت نيروهاي دفاعي و امنيتي ما حمايت و دفاع از مردم در مقابل جنگ ظالمانه اي است كه بر آنان تحميل شده است و اين موافقت نامه ثابت كرد كه ما مي توانيم در وطن خويش در صلح و امنيت زندگي كنيم.
محمد اشرف غني گفت: من از همان آغاز گفته بودم كه ما از پاكستان صلح نمي خواهيم، بلكه با پاكستان صلح مي خواهيم و يكي از ويژگي هاي مهم موافقت نامه با حزب اسلامي اين بود كه قانون اساسي افغانستان، محور قرار گرفت و در توافق نامه هيچ نكته اي وجود ندارد كه در تضاد با قانون اساسي كشور باشد.
رئيس جمهوري افغانستان گفت: صلحي كه حزب اسلامي با دولت افغانستان به انجام رساند، هر دو طرف نشان دادند كه در اراده خود براي فرو نشاندن آتش جنگ در كشور صادق و مصمم هستند.
وي خاطر نشان كرد: ما هر دو طرف به ارزش هاي اسلامي باور داريم، و مي خواهيم كه اين ارزش ها از راه فعاليت هاي صلح آميز، سياسي و مدني تحقق پيدا كند. اين همان جهاد اكبري است كه امروز جامعه ما به شدت نيازمند آن است.
اشرف غني گفت كه كشورها با جنگ و ناآرامي، توسعه نخواهند يافت، بلكه با زندگي مسالمت آميز، فعاليت هاي سياسي در چارچوب قانون و با مشاركت همگاني به پيشرفت خواهند رسيد و دو يا سه نسل از ما درگير و شاهدِ جنگ و قرباني جنگ بوده است و اكنون حق نسل نو و نسل هاي آينده اين كشور است كه شاهد آرامش و رفاه باشند.
وي افزود: افغانستان به شدت نيازمند گذار از مرحله جنگ به مرحله فعاليت هاي مسالمت آميز سياسي است. سرنوشت مردم ما نبايد هميشه با تفنگ و سلاح گرم گره زده شود، بلكه بايد قوام زندگي اجتماعي ما را فعاليت هاي نهادينه شده سياسي تشكيل دهد.
رئيس جمهوري افغانستان خاطر نشان كرد: صلح ما نه تصميمي عجولانه و نه اقدامي صرفاً احساسي، بلكه بر مبناي اصول مشخصي بوده كه در قانون اساسي ما تجسم يافته است.
وي گفت: مذاكرات صلح بر اين اساس مبتني بود كه دستآوردهاي 15 سال گذشته مردم ما كه با رنج و قرباني فراواني به دست آمده است، حفاظت شود تا فرزندان ما، پسر و دختر، فرصت تعليم و تحصيل داشته باشند، تا جوانان ما، زن و مرد، بتوانند سهم خود را در ساختن آينده كشور خود ادا كنند و افغانستان در مسير توسعه قرار بگيرد.
اشرف غني افزود: ما به همكاران بين المللي خود اطمينان مي دهيم كه مبارزه ما با تروريسم كه در قدم نخست تهديدي براي جهان اسلام و سپس براي تمامي دنياست، ادامه خواهد يافت و افغانستان همچنان مسئوليت خود را براي مهار، سركوب و شكست اين پديده ويرانگر كه هيچ نوع ارتباطي با مردم افغانستان ندارد، ايفا خواهد كرد.
وي گفت: ما برخلاف كساني كه تروريسم را ابزار استراتژيك خود در منطقه مي دانند، اراده قاطع داريم كه رويكرد سازندگي محور، صلح محور، و توسعه محور را مثل گذشته ادامه مي دهيم؛ همان گونه كه تاكنون گام هاي مهمي در اين راستا برداشته ايم و روابط نيك ما با كشورهاي منطقه و جهان شاهد اين واقعيت است.
اشرف غني افزود: وظيفه مشترك همه ما اين است كه براي شنيدن مشكلات مهاجران تلاش كنيم و بازگرداندن مهاجران يك اميد بزرگ و خبر خوش است و ما نبايد مسئوليت هاي خود را در قبال شنيدن مشكلات آنان فراموش كنيم.
رئيس جمهوري در پايان سخنانش گفت: اميدوارم اين روز سر آغاز پيشرفت هاي بيشتر در فرو خواباندن آتش جنگ و به ميان آوردن صلح سرتاسري باشد و بتوانيم با كمك همديگر ويرانه هاي جنگ را به آبادي تبديل كنيم و فرزندان ما با سرافرازي در جهان آينده حضور يابند و نقش سازنده را ايفا كنند.
«حامد كرزي» رئيس جمهوري پيشين، «پير سيد احمد گيلاني»، رئيس شوراي عالي صلح، روساي مجلس شوراي ملي و سنا، استاد «عبدالرب الرسول سياف»، از رهبران جهادي و عضو موسس شوراي «حراست و ثبات» و شماري ديگري از مسئولان دولت وحدت ملي در اين آئين حضور داشتند.
رئيس اجرائي دولت افغانستان نيز در اين آيين، از توافق نامه صلح به عنوان يك قدم بزرگ و تاريخي در اين كشور ياد كرد و با تبريك آن، گفت كه به مردم افغانستان اطمينان مي دهيم كه اين توافق نامه ما را براي رسيدن به صلح دائمي در كشور نزديك مي كند.
وي افزود كه در روند گفت و گوهاي صلح دولت با حزب اسلامي، جامعه بين المللي ورود نكردند و گفتند كه دولت افغانستان كه يك دولت مشروع است و با هر جناحي كه به نتيجه مي رسد، ما از آن استقبال مي كنيم.
عبدالله گفت كه اين اولين و آخرين قدم نخواهد بود و در راستاي تامين صلح دايمي در كشور تلاش هاي بيشتر مي كنيم و اميد مي رود خداوند به كساني كه جنگ را تنها راه حل مي دانند، توفيق بدهد تا دست از جنگ و ويراني كشور برداشته و به روند صلح در كشور بپيوندند.
پيير سيد احمد گيلاني رئيس شوراي عالي صلح، نيز در اين آئين گفت كه در راستاي صلح پيشرفت هاي ديگري نيز صورت گرفته است و ملت بزودي شاهد خبرهاي خوب ديگري در زمينه خواهد بود.
محمد امين كريم رئيس هيات مذاكره كنندۀ حزب اسلامي نيز گفت كه رئيس جمهوري افغانستان وعده اي را كه در سال 2010 ميلادي براي برقراري صلح به ما داده بود، امروز عملي كرد و ما امروز در برابر ملت و شما، دست برادري و دوستي را به سوي همه احزاب اسلامي و ملي كشور دراز مي كنيم.
اساق**1610*شبس*1613*خبرنگار: مصطفي دربان**انتشار دهنده: عبدالله غفاري

سرخط اخبار جهان